Geplaatst op: 11-02-2025
Auteur: Marc Gerlings

DMO en Groninger Museum maken samen podwalk door de stad

DMO en Groninger Museum maken samen podwalk door de stad
Visit Groningen en Groninger Museum komen met podwalk over Van Gogh in de stad. Foto: Visit Groningen.
Marketing Groningen en het Groninger Museum introduceren de nieuwe podwalk ‘Hoe van Gogh naar Groningen kwam’. Deze podwalk neemt luisteraars mee langs historische locaties in de stad Groningen, waar de kunststroming door het eind van de 19e eeuw/de eeuwwisseling voelbaar is. 

Luisteraars maken tijdens deze wandeling een reis door de stad en leren hoe Groningen aan het einde van de negentiende eeuw uitbloeide tot een stad waar cultuur en wetenschap floreerde.

Eind negentiende eeuw organiseerde een groep ambitieuze studenten van de Rijksuniversiteit Groningen de grootste Van Gogh-expositie tot dan toe in Nederland. In het toenmalige gebouw van het Groninger Museum aan de Praediniussingel waren destijds maar liefst 128 werken van de beroemde schilder te zien. Deze expositie droeg bij aan de erkenning van Van Goghs werk en introduceerde de kunststroming aan een breed publiek in het Noorden. De podwalk neemt luisteraars mee naar de locaties die een sleutelrol speelden in deze artistieke ontwikkeling.

Elke stop vertelt een bijzonder verhaal

De route start bij het imposante Hoofdstation Groningen, een voorbeeld van de vernieuwingen die de stad rond 1900 onderging. Vervolgens wandelen deelnemers langs onder andere Hereweg 10, waar de twee zusjes Aaltje en Margaretha Haan woonden en waar schilderijen van Van Gogh aan de muur hingen. Andere bijzondere stops zijn Herestraat 52, de voormalige locatie van Academie Minerva op de Grote Markt, en het Harmoniegebouw, waar het allereerste Van Gogh-schilderij in Groningen werd getoond. De wandeling eindigt bij het Groninger Museum, waar het werk van moderne kunstenaars nog steeds te bewonderen is.

Marketing Groningen en het Groninger Museum

Marketing Groningen en het Groninger Museum hebben deze podwalk gezamenlijk ontwikkeld, met als doel het culturele erfgoed van de stad toegankelijker te maken voor een breed publiek. De podwalk vertelt niet alleen over de geschiedenis, maar laat ook zien hoe Groningen een broedplaats was voor vernieuwende kunststromingen.

De podwalk ‘Hoe van Gogh naar Groningen kwam’ is vanaf vandaag 11 februari te beluisteren via visitgroningen.nl/podwalk-van-gogh. Bezoekers kunnen op eigen tempo de stad verkennen en zich onderdompelen in het kunsthistorische verhaal van Groningen. De lancering van deze podwalk zal het begin zijn van andere  initiatieven omtrent de expositie ‘Hoe van Gogh naar Groningen kwam’, die tot en met 5 mei te bekijken is in het Groninger Museum.

Podwalk in de stad Groningen: visitgroningen.nl/podwalk-van-gogh
Tentoonstelling Groninger Museum: www.groningermuseum.nl
Trefwoorden: Visit Groningen, Groninger Museum, podcast, podwalk, dmo

CELTH





||| Nieuws |||

14/03/25
Exclusief voor leden
Flinke omzetgroei in reisbranche
In 2024 is de omzet in de reisbranche met 7,9% gestegen ten opzichte van een jaar eerder.
14/03/25
Extra regels voor recreatie bij wolvengebied Utrecht
Provincie Utrecht heeft de regels aangescherpt voor recreatie bij de Leusderheide. Het gaat om een aanlijnplicht voor honden, regels voor kinderen op de paden en het advies om als groep bij elkaar te blijven.
13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.
13/03/25
Sylvia van Mullem merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen stelt Sylvia van Mullem als nieuwe merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen aan. Zij volgt Reinou de Haan op.
13/03/25
Kröller-Müller viert 80 jaar vrijheid met wandelingen en open schuilkelder
Van 29 april tot en met 5 mei 2025 herdenkt het Kröller-Müller Museum 80 jaar vrijheid. De schuilkelder is opengesteld voor publiek, er zijn minicolleges in het museum en vrijheidswandelingen in de beeldentuin.
12/03/25
Exclusief voor leden
KLM migreert applicaties naar cloud
Accenture werkt samen met Air France-KLM om de bestaande applicaties van de luchtvaartgroep te transformeren en te migreren naar de cloud. Hierbij wordt afgestapt van de drie eigen datacenters. Dat is van grote invloed op het proces en de klantervaring.
12/03/25
Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025
Het Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025 de deuren voor gasten. Efteling investeert 50 miljoen euro in de bouw van het Efteling Grand Hotel. Het is dan het grootste hotel van het Brabantse attractiepark.
12/03/25
Exclusief voor leden
Landal rolt nieuwe merkidentiteit uit
Landal GreenParks en Roompot hebben een belangrijke stap gezet in hun transformatie naar Landal. Vanaf 10 maart 2025 zijn de eerste visuele elementen van de nieuwe merkidentiteit gepresenteerd aan gasten.

||| Agenda |||

18/03/25
18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...