Geplaatst op: 11-02-2025
Auteur: Marc Gerlings

DMO en Groninger Museum maken samen podwalk door de stad

DMO en Groninger Museum maken samen podwalk door de stad
Visit Groningen en Groninger Museum komen met podwalk over Van Gogh in de stad. Foto: Visit Groningen.
Marketing Groningen en het Groninger Museum introduceren de nieuwe podwalk ‘Hoe van Gogh naar Groningen kwam’. Deze podwalk neemt luisteraars mee langs historische locaties in de stad Groningen, waar de kunststroming door het eind van de 19e eeuw/de eeuwwisseling voelbaar is. 

Luisteraars maken tijdens deze wandeling een reis door de stad en leren hoe Groningen aan het einde van de negentiende eeuw uitbloeide tot een stad waar cultuur en wetenschap floreerde.

Eind negentiende eeuw organiseerde een groep ambitieuze studenten van de Rijksuniversiteit Groningen de grootste Van Gogh-expositie tot dan toe in Nederland. In het toenmalige gebouw van het Groninger Museum aan de Praediniussingel waren destijds maar liefst 128 werken van de beroemde schilder te zien. Deze expositie droeg bij aan de erkenning van Van Goghs werk en introduceerde de kunststroming aan een breed publiek in het Noorden. De podwalk neemt luisteraars mee naar de locaties die een sleutelrol speelden in deze artistieke ontwikkeling.

Elke stop vertelt een bijzonder verhaal

De route start bij het imposante Hoofdstation Groningen, een voorbeeld van de vernieuwingen die de stad rond 1900 onderging. Vervolgens wandelen deelnemers langs onder andere Hereweg 10, waar de twee zusjes Aaltje en Margaretha Haan woonden en waar schilderijen van Van Gogh aan de muur hingen. Andere bijzondere stops zijn Herestraat 52, de voormalige locatie van Academie Minerva op de Grote Markt, en het Harmoniegebouw, waar het allereerste Van Gogh-schilderij in Groningen werd getoond. De wandeling eindigt bij het Groninger Museum, waar het werk van moderne kunstenaars nog steeds te bewonderen is.

Marketing Groningen en het Groninger Museum

Marketing Groningen en het Groninger Museum hebben deze podwalk gezamenlijk ontwikkeld, met als doel het culturele erfgoed van de stad toegankelijker te maken voor een breed publiek. De podwalk vertelt niet alleen over de geschiedenis, maar laat ook zien hoe Groningen een broedplaats was voor vernieuwende kunststromingen.

De podwalk ‘Hoe van Gogh naar Groningen kwam’ is vanaf vandaag 11 februari te beluisteren via visitgroningen.nl/podwalk-van-gogh. Bezoekers kunnen op eigen tempo de stad verkennen en zich onderdompelen in het kunsthistorische verhaal van Groningen. De lancering van deze podwalk zal het begin zijn van andere  initiatieven omtrent de expositie ‘Hoe van Gogh naar Groningen kwam’, die tot en met 5 mei te bekijken is in het Groninger Museum.

Podwalk in de stad Groningen: visitgroningen.nl/podwalk-van-gogh
Tentoonstelling Groninger Museum: www.groningermuseum.nl
Trefwoorden: Visit Groningen, Groninger Museum, podcast, podwalk, dmo

CELTH





||| Nieuws |||

03/03/25
Artikelen Capita Selecta uit Trendrapport online
Alle artikelen in het hoofdstuk Capita Selecta van het nieuwste Trendrapport staan online. Mede dankzij partners CELTH en NBTC vrij toegankelijk.
14/02/25
Inspirerende Valentijnsactivatie Reflections in Common in Den Haag
Vandaag op Valentijnsdag, vrijdag 14 februari, kunnen mensen die elkaar liefhebben van 14 tot 17 uur hun liefde laten weerspiegelen in Den Haag bij een het verrassende Reflections in Common-paviljoen. Dit is een onderdeel van het Spiegelfestival.
11/02/25
DMO en Groninger Museum maken samen podwalk door de stad
Marketing Groningen en het Groninger Museum introduceren de nieuwe podwalk ‘Hoe van Gogh naar Groningen kwam’. Deze podwalk neemt luisteraars mee langs historische locaties in de stad Groningen, waar de kunststroming door het eind van de 19e eeuw/de eeuwwisseling voelbaar is.
07/02/25
Brabant gaat met innovatief monitoringssysteem en de Wandelstarter recreatie beter spreiden
Vanaf 2025 wordt in Noord-Brabant een innovatief monitoringssysteem gelanceerd dat de recreatiedrukte in kaart brengt en helpt bij het afstemmen van routes en startlocaties op de behoeften van bezoekers.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
16/01/25
Friesland presenteert zich op Boot Düsseldorf als de watersportprovincie van Nederland
Visit Friensland is aanwezig op de grootste watersportbeurs ter wereld waar exposanten en bezoekers de nieuwste trends en innovaties delen en ontdekken.
08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.

||| Agenda |||

12/03/25
12/03/25 t/m 12-03-25:  Frysk Toerisme Festival 2025,
Merk Fryslân organiseert op 11 maart 2025 het Frysk Toerisme Festival 2025. Dit event is de opvolge...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...