Geplaatst op: 16-02-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Texelaars tevreden over toerisme, maar zien ook uitdagingen

Texelaars tevreden over toerisme, maar zien ook uitdagingen
Foto: 123RF

De gemeente Texel heeft onlangs de resultaten van een uitgebreid inwonersonderzoek gepubliceerd, uitgevoerd door Bureau voor Ruimte & Vrije Tijd. Het onderzoek, dat in juni 2024 werd afgenomen, biedt inzicht in hoe de inwoners van Texel denken over toerisme en recreatie op het eiland. Aansluitend is een onderzoek uitgevoerd naar de lusten en lasten voor Texel.

Positieve impact van toerisme

Uit het onderzoek blijkt dat de meerderheid van de Texelaars positief is over de impact van toerisme op het eiland. Veel inwoners waarderen de economische voordelen en de werkgelegenheid die het toerisme met zich meebrengt. Daarnaast wordt de levendigheid en het culturele aanbod, mede mogelijk gemaakt door toeristen, als een belangrijke meerwaarde gezien.

Zorgen over drukte en leefbaarheid

Tegelijkertijd uiten inwoners ook zorgen over de toenemende drukte en de impact daarvan op de leefbaarheid. Vooral in de zomermaanden ervaren veel Texelaars overlast door de grote toestroom van toeristen. Dit leidt tot druk op de infrastructuur en voorzieningen, en soms tot spanningen tussen bewoners en bezoekers.

Balans tussen lusten en lasten

De gemeente Texel wil op basis van de onderzoeksresultaten beter kunnen sturen op de beleefde effecten van toerisme. Daar is door Bureau voor Ruimte & Vrije Tijd ook onderzoek naar gedaan. De resultaten staan in het rapport ‘Waardevol Toerisme waarin wordt gezocht naar een balans tussen de lusten en lasten van toerisme, waarbij zowel de economische voordelen als de leefbaarheid voor de inwoners centraal staan.

Economische voordelen

Het rapport benadrukt de aanzienlijke economische voordelen van toerisme voor Texel. Jaarlijks ontvangt het eiland ongeveer één miljoen bezoekers, waarvan 95% blijft overnachten. Dit zorgt voor een belangrijke bron van inkomsten en werkgelegenheid voor de lokale bevolking. De toeristische sector draagt bij aan de levendigheid van het eiland en ondersteunt diverse lokale bedrijven en diensten.

Uitdagingen en lasten

Naast de voordelen worden ook de uitdagingen en lasten van toerisme besproken. De toenemende drukte, vooral in de zomermaanden, leidt tot overbelasting van de infrastructuur en voorzieningen. Inwoners ervaren soms overlast door de grote toestroom van toeristen, wat kan leiden tot spanningen tussen bewoners en bezoekers. Het rapport roept op tot maatregelen om deze negatieve effecten te beperken en de balans tussen toerisme en leefbaarheid te verbeteren. Aandachtspunten richten zich op woningmarkt, mobiliteit, natuur en openbare ruimte. Verder moeten ondernemers meer worden betrokken en de burgerparticipatie verbeterd.

Gemeente aan zet

De gemeente heeft de aanbevelingen uit het onderzoek een plek gegeven in de tweede uitvoeringsagenda van het Toeristisch Toekomstplan Texel 2025-2027. De gemeente wil zich richten op bewust en waardevol bezoek. Een bezoeker die die de kernwaarden van Texel omarmt, en dan vooral de rust en ruimte in de natuurlijke omgeving respecteert en zich hier ook naar gedraagt. Er moet een natuurlijk evenwicht zijn tussen de toeristen, hun gewenste gedragen en de gevolgen hiervan voor de inwoners. Heel concreet wordt ingezet op Texel als Health Designation en het spreiden van bezoekers op locaties als in tijd. Verder wil de gemeente gastvrij en toekomstbestendig ondernemerschap stimuleren met verblijfsaccommodaties die bij Texel passen.

Link: https://www.texel.nl/projecten/toeristischtoekomstplan/toeristisch-toekomstplan-uitvoeringsagenda/
Trefwoorden: toerisme, onderzoek, toerisme in balans, bewonersonderzoek, bewonersprofijt, waddeneilanden, Texel

CELTH





||| Nieuws |||

20/02/25
Exclusief voor leden
TUI, Corendon en Sunweb populairste Nederlandse touroperators
De afgelopen drie jaar boekte 34% van de Nederlanders een reis bij een touroperator. TUI Nederland is favoriet, gevolgd door Corendon en Sunweb.
16/02/25
Exclusief voor leden
Europese luchthavens verwelkomen meer passagiers dan voor de pandemie
In 2024 hebben Europese luchthavens voor het eerst sinds de pandemie meer passagiers verwelkomd dan in 2019. Voor 2025 verwacht ACI EUROPE een verdere groei van 4% in passagiersverkeer, ondanks economische onzekerheden en geopolitieke spanningen.
16/02/25
Exclusief voor leden
DERTOUR Group neemt Hotelplan Group over, HomeToGo verwerft Interhome
Op 12 februari 2025 kondigde DERTOUR Group de overname aan van Hotelplan Group van Migros, met uitzondering van Interhome. Dat onderdeel wordt overgenomen door HomeToGo Group.
16/02/25
Veelbelovende start voor TUI Group in het nieuwe boekjaar 2025
TUI Group heeft een sterke start gemaakt in het eerste kwartaal van het boekjaar 2025. Het onderliggende EBIT groeide voor het tiende kwartaal op rij. TUI CEO Sebastian Ebel benadrukte dat de resultaten laten zien dat TUI op koers ligt voor verdere groei in het volledige jaar.
10/02/25
Amsterdam heeft weer terminal voor Eurostar
Vanaf vandaag hoeven internationale treinreizigers van de Eurostart op de verbinding van Amsterdam n...
06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.