Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 23-02-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Plan voor groene verbinding Van Abbemuseum met de stad

Plan voor groene verbinding Van Abbemuseum met de stad

Met de snelle groei van toerisme en nieuwe inwoners staat Eindhoven voor de uitdaging om aantrekkelijk, duurzaam en groen te blijven. Het Van Abbemuseum wil hieraan bijdragen door de buitenruimte rondom het museum om te vormen tot een groene plek waar bewoners en cultuur samenkomen, en zo de verbinding met de stad te versterken.

Groene ontmoetingsplek

De huidige hoofdingang aan de Stratumsedijk 2 ontvangt tweederde van de bezoekers. Het voorstel is om de tijdelijke houten vlonders te vervangen door meer begroeiing en ruimte voor ontmoeting en inspiratie. Een nieuwe trap richting de oudbouw van het museum zal een doorgaande route creëren naar de entree aan de Wal, waardoor het museum fysiek beter verbonden wordt met de stad en een groene ontmoetingsplek ontstaat.

Ecologisch ontwerp

De herinrichting betrekt rivier de Dommel meer bij het museum. Het voorlopige ontwerp, gemaakt door ontwerpersduo Van Eijk & Van der Lubbe, integreert bestaande en historische plant- en diersoorten, wat de lokale ecologie en biodiversiteit ten goede komt. Dit ontwerp werd onlangs bekroond met de tweejaarlijkse designprijs van Cultuurfonds Noord-Brabant. Anastasia van Gennip, zakelijk directeur Van Abbemuseum: "De plannen zorgen ervoor dat het museum niet alleen een bestemming is, maar ook een dynamisch onderdeel van de stedelijke route langs de Dommel.”

Planning en uitvoering

Het voorstel wordt op 15 april voorgelegd aan de gemeenteraad. Bij goedkeuring zal het definitieve ontwerp rond de zomerperiode worden opgeleverd en starten de werkzaamheden in het najaar van 2025. De verwachte oplevering is in het voorjaar van 2026, wanneer het Van Abbemuseum zijn 90-jarig jubileum viert.

Topics:Cultuur, Natuur
Trefwoorden: cutter, natuur, musea, duurzaam toerisme, Noord-Brabant, Eindhoven

CELTH



||| Nieuws |||

28/03/25
Exclusief voor leden
Subsidie naar 12 evenementen die identiteit Groningen versterken
Gedeputeerde Staten van provincie Groningen hebben in totaal 297.000 euro subsidie toegekend aan twaalf karakteristieke evenementen die dit jaar in Groningen plaatsvinden.
28/03/25
Exclusief voor leden
Kiellegging van Seven Seas Prestige
Regent Seven Seas Cruises® heeft op de Fincantieri-scheepswerf in het Italiaanse Marghera de kiellegging van de Seven Seas Prestige™ gevierd.
27/03/25
1931 Congrescentrum Brabanthallen is eerste congreslocatie met vaste Sign Language Coffee Bar
1931 Congrescentrum Brabanthallen is vanaf april de eerste in Nederland met een koffiebar waar je in gebarentaal leert een koffie te bestellen. De gebaarista's staan dagelijks klaar.
27/03/25
Succes voor HISWA-RECRON en Watersportverbond tegen gemeente Amsterdam
Watersportorganisaties HISWA-RECRON en het Koninklijk Nederlands Watersportverbond hebben succes geboekt in hun strijd tegen de gemeente Amsterdam rond het instellen van een emissieroze zone.
26/03/25
Exclusief voor leden
Goed jaar voor toeristisch Vlaanderen
Vlaanderen heeft een goed jaar achter de rug. Het aantal vakantiegangers groeide met 3% en ook de dagattracties zagen ondanks het matige weer iets meer bezoekers.
26/03/25
Reizen in de meivakantie steeds populairder: 36% meer boekingen bij Riksja
Steeds meer Nederlanders kiezen ervoor om in de meivakantie een individuele reis te maken. Riksja Travel, marktleider op het gebied van individuele reizen, ziet een aanzienlijke stijging in het aantal boekingen voor deze periode. Met name Marokko, Thailand en Japan zijn populair.
26/03/25
Zuid-Limburgs Wandelnetwerk Knopen Lopen wordt uitgerold
Het wandelnetwerk Knopen Lopen Zuid-Limburg, een grootschalig project om wandelaars te spreiden en te verleiden, gaat een nieuwe fase in. Vanaf april begint de plaatsing van de bewegwijzeringspaaltjes, waardoor het netwerk steeds zichtbaarder wordt.
26/03/25
Drenthe herhaalt succesvolle campagne 'Dit is de kracht van Oer'
Marketing Drenthe lanceert opnieuw de succesvolle campagne 'Dit is de kracht van Oer', met dit jaar extra aandacht voor natuurinclusief gedrag. De campagne, die deze week van start gaat, heeft als doel het Drentse landschap te presenteren als een ideale ontsnappingsplek aan de dagelijkse drukte.

||| Agenda |||

05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...