Geplaatst op: 25-02-2025
Auteur: Peter Bekkering en Ton Vermeulen
NRIT
Publicatie: R&T 2025-1

Boost voor toerisme in Hart van Brabant

Ondernemers, bestuurders en toerismebureaus gaan intensiever samenwerken

Boost voor toerisme in Hart van Brabant
Foto's: Brabant Partners

De samenwerkende partijen in Hart van Brabant willen beter voor het voetlicht brengen wat de regio te bieden heeft op het gebied van recreatie en toerisme. Daarbij draait het niet om meer bezoekers maar om de juiste bezoekers. De Brabantse aanpak is vooral bottom-up en moet worden gedragen door de ondernemers. Marc Meeuwis, directeur van Citymarketing Tilburg en voorzitter van de Stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant over het initiatief dat de activerende titel ‘RegioBoost’ heeft gekregen.

De regio Hart van Brabant, wordt naast centrumgemeente Tilburg, gevormd door de gemeenten Alphen-Chaam, Baarle-Nassau, Dongen, Gilze en Rijen, Goirle, Heusden, Hilvarenbeek, Loon op Zand, Oisterwijk en Waalwijk. Vanuit het gemeentelijk beleid is een van de taken van Citymarketing Tilburg om de regio te verbinden. Daarom heeft de stichting de handschoen opgepakt en samen met VisitBrabant een stuurgroep opgericht. Deze zorgt ervoor dat ondernemers, bestuurders en toerismebureaus intensiever gaan samenwerken. Met als uiteindelijke doel: een betere bekendheid en vindbaarheid van Hart van Brabant buiten de eigen regio. Met dit zogenaamde RegioBoost programma wordt de basis op orde gebracht. Marc Meeuwis: "VisitBrabant heeft in de Kempen, de Peel en Land van Cuijk dit concept al toegepast waarbij van onderop ondernemers werden verenigd om op die manier met succes tractie te genereren. Ook in de Langstraat, waar het in kleinere vorm is gedaan, gaat het supergoed. In Hart van Brabant daarentegen zagen we elkaar wel, maar werkten we niet samen. Om daar verandering in aan te brengen hebben we eerst alle gemeenten en alle DMO’s en CMO’s samengebracht. Vervolgens hebben we in alle gemeentes van Hart van Brabant opvallende bezoekbare locaties gezocht die we nu helpen met onder andere een verbeterde bovenregionale en internationale zichtbaarheid.”

"In Hart van Brabant daarentegen zagen we elkaar wel, maar werkten we niet samen."

Stuurgroep Toerisme & Recreatie

De aanpak is gericht op ondernemers, waarbij de DMO’s en de CMO’s de aanjagers zijn. "Wij helpen ze met het op orde brengen van hun (internationale) websites zodat ze de Belgische en Duitse bezoeker op de juiste wijze aanspreken, waar reviewmarketing ook een onderdeel van is.” Om het proces in goede banen te leiden is de Stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant opgericht met Meeuwis als voorzitter. De officiële lancering vond plaats op 2 december 2024 in de LocHal in Tilburg. In de stuurgroep zitten VisitBrabant, CMO’s, DMO’s en ambtelijke vertegenwoordigers. "Voor de ondernemers organiseren we buiten het hoogseizoen een aantal kennissessies waarbij netwerken en elkaar ontmoeten heel belangrijk is.” Voor het initiatief is vanuit regionale ontwikkelingsmaatschappij Midpoint Brabant voor drie jaar geld beschikbaar gesteld. Na een jaar dragen deelnemende ondernemers twintig euro per maand bij aan het initiatief.

HartvanBrabant

Niet meer bezoekers maar de juiste bezoeker

Meeuwis is duidelijk over de insteek van het initiatief: "Het gaat niet om meer bezoekers, maar om het vinden van de juiste bezoeker, die houdt van ruimte, rust en de gezelligheid van de regio.” Daarbij kijkt hij, naast bezoekers uit andere regio’s, ook naar bezoekers uit Duitsland en België. "Ons achterland bestaat onder meer uit 25 miljoen Duitsers in het Ruhrgebied die miljarden euro’s uitgeven in Nederland. Momenteel rijden die keihard door Brabant naar Zeeland. Diezelfde Duitse bezoeker wil er ook op uit, naar het groen. Dus moet je hem erop wijzen dat hij in een uur in Brabant zit. De Belgische bezoekers hebben Hart van Brabant als aantrekkelijke regio nog niet zo in de smiezen, maar er gaan wel veel zuiderburen naar De Efteling en De Beekse Bergen. Het loont dus de moeite om de ondernemers te overtuigen dat de inwoners van onze buurlanden voor hen interessante doelgroepen zijn.”

"Het gaat niet om meer bezoekers, maar om het vinden van de juiste bezoeker, die houdt van ruimte, rust en de gezelligheid van de regio."

Veel mogelijkheden en volop kansen

Volgens Meeuwis zijn er veel mogelijkheden voor Hart van Brabant. "Als je kijkt naar family fun zijn De Efteling en Beekse Bergen in onze regio de grote trekkers. Verder hebben we Tilburg met mooie musea. Ook beschikt de regio over een aantrekkelijk netwerk aan fiets- en wandelpaden, dat onderdeel is van het Van Gogh Nationaal Park. Als je het Nationaal Park, De Efteling en Beekse Bergen bij elkaar neemt, heb je het al over zo’n tien miljoen toeristen. Alle reden dus om elkaar meer te vinden, want er zijn volop kansen.”

HartvanBrabant


Het initiatief krijgt geen overkoepelende website. Een bewuste keuze aldus Meeuwis: "Je gaat dan namelijk weer een nieuw merk in de markt zetten. Wat we wel doen is naar elkaar verwijzen. Dan bouw je vanuit een intrinsieke kracht en het is gemakkelijker om te doen.”

Nu is het de beurt aan de ondernemers. Meeuwis: "Het aan de slag gaan met reviewmarketing levert direct concrete resultaten op. Een mooi voorbeeld is alpacafarm De Smulhoeve in Kaatsheuvel die sinds de Regioboost op Tripadvisor nr. 1 staat van de bezienswaardigheden in Kaatsheuvel en daardoor veel extra internationale gasten ontvangt. Die heeft de kennis al zo goed toegepast dat de farm op Tripadvisor nr. 1 staat van de bezienswaardigheden in Kaatsheuvel en daardoor veel extra internationale gasten ontvangt.”

Gastvrij Brabant

Momenteel zijn er 63 ondernemers aangesloten.  Meeuwis hoopt dat de werkwijze andere ondernemers uit de regio ook inspireert: "Daarmee wordt de piramide steeds breder. We willen bovendien echt een open netwerk zijn. Daarom is elke ondernemer die aan de slag wil met website, fotografie of reviews en daarbij ondersteuning nodig heeft altijd van harte welkom.”

HartvanBrabant


Meeuwis weet waar hij met het initiatief over vijf jaar wil staan: "Dan hoop ik dat deelnemende ondernemers in de regio hoog scoren bij de zoektermen en dat er meer Duitsers en Belgen naar Hart van Brabant komen. Daarnaast zou het mooi zijn als alle Brabantse regio’s – van Veghel tot aan Bergen op Zoom –elkaar weten te vinden en samenwerken om een gastvrij Brabant te zijn. Daarmee zou Brabant de eerste provincie zijn die zoiets voor elkaar krijgt.”

"Over vijf jaar hoop ik dat deelnemende ondernemers in de regio hoog scoren bij de zoektermen en dat er meer Duitsers en Belgen naar Hart van Brabant komen."
Topics:Marketing
Trefwoorden: dmo's, cmo's, Noord-Brabant, samenwerking, ondernemers

CELTH





||| Nieuws |||

26/02/25
Exclusief voor leden
Booking zet in op AI en Connected Trips
Booking Holdings heeft een sterk 2024 achter de rug en wist zowel boekingen als omzet en winst flink te verbeteren ten opzichte van een jaar eerder. Het bedrijf ziet voor 2025 wereldwijd een grote belangstelling voor reizen en zet zelf fors in op AI-agents en zogenaamde Connected Trips.
26/02/25
Exclusief voor leden
Nationale Campermarkt opent inschrijvingen
Vanaf vandaag kunnen particulieren een camper verkoopplaats reserveren voor de tweede editie van de Nationale Campermarkt, die plaatsvindt op zaterdag 5 april 2025 bij FlevoNice in Biddinghuizen.
25/02/25
Exclusief voor leden
TUI biedt vrijetijdsactiviteiten voor locals aan
TUI heeft een nieuw initiatief gelanceerd dat zich richt op lokale ervaringen: ‘Experiences for Locals’. Dit programma biedt unieke activiteiten en uitstapjes aan mensen in hun eigen omgeving, zonder dat ze daarvoor hoeven te reizen.
24/02/25
Exclusief voor leden
Dubai +9% groei toerisme
Dubai is al een grote bestemming in toerisme en het noteert bijna een groeicijfer van een gazelle. In 2024 nam het toerisme naar deze Arabische destinatie met 9% toe.
24/02/25
Exclusief voor leden
Koen van Aarssen wordt financial director van Munckhof
Koen van Aarssen wordt financial director van Munckhof
23/02/25
Exclusief voor leden
Vakantiegangers geven miljarden uit via vakantieplatformen
In de afgelopen drie jaar hebben vakantiegangers maar liefst 32,3 miljard euro uitgegeven aan boekingen via vakantieplatformen. Vakantiegangers geven het meeste uit op platforms die zich richten op reispakketten, zoals D-reizen en Dé VakantieDiscounter.
20/02/25
Exclusief voor leden
TUI, Corendon en Sunweb populairste Nederlandse touroperators
De afgelopen drie jaar boekte 34% van de Nederlanders een reis bij een touroperator. TUI Nederland is favoriet, gevolgd door Corendon en Sunweb.
16/02/25
Exclusief voor leden
Europese luchthavens verwelkomen meer passagiers dan voor de pandemie
In 2024 hebben Europese luchthavens voor het eerst sinds de pandemie meer passagiers verwelkomd dan in 2019. Voor 2025 verwacht ACI EUROPE een verdere groei van 4% in passagiersverkeer, ondanks economische onzekerheden en geopolitieke spanningen.