Geplaatst op: 03-03-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Het effect van ‘Wie is de Mol’ op bestemmingen

Het effect van ‘Wie is de Mol’ op bestemmingen

Na elk seizoen van "Wie is de Mol?" stijgt het aantal Nederlandse vakantieboekingen naar de landen waar het populaire tv-programma is opgenomen. Autoverhuurbedrijf Sunny Cars meldt een opvallende toename in de verhuur van auto’s in de landen waar de opnames waren.

Uitschieter is Albanië waar in 2022 de opnames plaatsvonden. In datzelfde jaar verviervoudigde het aantal boekingen voor hurauto’s in dat land. "Hier wordt wel vergeleken met een coronajaar, dus een grotere stijging is logisch. Maar als we Albanië vergelijken met het gemiddelde, groeide dit land twee keer zo snel”, legt Suzanne Al van Sunny Cars uit. De stijging zet door, want in 2023 groeide het aantal boekingen naar Albanië met nog eens 300 procent en in 2024 met nog eens 190 procent. "Naast de effecten van Wie is de Mol? waren er voor dit land ook andere aanjagers, zoals TikTok”, zegt Al.

Ook Zuid-Afrika, locatie van het 2023-seizoen, zag een aanzienlijke stijging met anderhalf keer meer boekingen. Al licht toe: "Dit was ook meer dan de gemiddelde groei van onze boekingen, die in 2023 op 35 procent uitkwam”. In Mexico, waar het seizoen van 2024 plaatsvond, is een vertraagde, maar duidelijke toename van boekingen te zien. Al legt uit: "De latere groei kan komen doordat dit een verre reis is. Bij dit soort bestemmingen zien we vaak een vertraging in de boekingen, omdat verre reizen meestal verder van tevoren worden gepland.” Wie is de Mol? wordt altijd aan het begin van het jaar uitgezonden van januari tot begin maart.

Voor Cambodja, de locatie van het huidige seizoen, wordt ook een toename verwacht, al is autoverhuur daar niet aan te raden. "Dit komt onder andere doordat een Cambodjaans rijbewijs verplicht is en de infrastructuur op veel plekken slecht is. Daarom wordt aangeraden om in dit land een auto met chauffeur te huren”, aldus Al.

Trefwoorden: vakanties, reisbranche, bestemmingen, Mexico, Cambodja, Zuid-Afrika

CELTH





||| Nieuws |||

28/02/25
Uber opstapplaats bij Eindhoven Airport
Vervoersservice Uber biedt vanaf nu ook zijn diensten aan vanaf de taxistrook van Eindhoven Airport.
12/02/25
Scandic versterkt positie in Duitsland
Scandic blijft uitbreiden op bestemmingen in Duitsland en zal een leegstaand hotel met 214 kamers overnemen in het westelijke district van het centrum van Berlijn.
11/02/25
Aviareps vertegenwoordig Visit Monaco in Nederland
Bureau AVIAREPS zal destinatie Monaco vertegenwoordigen op de DACH-markt (Duitsland, Oostenrijk en Z...
10/02/25
Amsterdam heeft weer terminal voor Eurostar
Vanaf vandaag hoeven internationale treinreizigers van de Eurostart op de verbinding van Amsterdam n...
23/01/25
Friesland Convention Partners nu officieel onderdeel van Merk Fryslân
Sinds 1 januari 2025 is Friesland Convention Partners (FCP) officieel onderdeel van Merk Fryslân. Deze strategische samenwerking versterkt de positie van Friesland als dé provincie voor innovatieve en duurzame zakelijke evenementen, congressen en vergaderingen.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Nederlandse vakantiegangers geven het meeste uit in Duitsland
Volgens het CBS hebben Nederlandse reizigers in de zomer van 2024 meer dan 8,7 miljard euro uitgegeven aan goederen en diensten in het buitenland. Het overgrote deel hiervan, namelijk 92%, was voor privédoeleinden. Buitenlandse reizigers gaven ruim 6,7 miljard euro uit in ons land.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.