Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-03-2025
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Breakout sessies Trendcongres 2025: Concrete handvatten voor toerisme in transformatie

Breakout sessies Trendcongres 2025: Concrete handvatten voor toerisme in transformatie

De breakout sessies van het Trendcongres Toerisme zijn bekend. In deze sessies krijg je concrete handvatten om direct met de transformatie met toerisme aan de slag te gaan.

Voor iedereen in de branche is duidelijk dat traditionele benaderingen niet langer toereikend zijn om de complexe uitdagingen van vandaag aan te pakken. Er is behoefte aan een nieuwe manier van denken en handelen, waarbij samenwerking tussen verschillende stakeholders centraal staat. We geven je in de sessies nieuwe denk- en handelingskaders rond levende systemen, het voeren van constructieve dialogen, het vertalen van inzichten naar concrete actie, het ontwerpen van belevingen, ontdekken we hoe bewonersprofijt kan worden gemeten en in een gelijkwaardig co-creatief proces bouwen we bruggen tussen verschillende belangen.

In de workshop ‘Vernieuwend Leiderschap Mindset en Metaskills om te reizen naar Morgen’ nemen we je mee in het fascinerende denkkader van de levende systemen en we doen eerste vingeroefeningen om de daarbij horende mindset en metaskills te leren kennen.

In de workshop ‘Van Gogh Homeland: een unusual event als aanjager van transitie’ maak je kennis met de visie en het gedachtegoed achter de Groene Kathedraal. We gaan samen de beleving ontwerpen, om te bepalen op welke manier we onze impact kunnen optimaliseren.

Tijdens de workshop ‘Een goed gesprek over de toekomst van toerisme’ verkennen we het cruciale belang van een constructieve dialoog voor een duurzame toekomst van toerisme. Je krijgt inzicht in de kenmerken van een constructieve dialoog en ervaart aan de hand van korte oefeningen, hoe je dergelijke gesprekken effectiever kunt organiseren en begeleiden.

Hinkel je mee naar een gezonde stad’ is de inspirerende titel van de workshop waar je wordt uitgedaagd een interactieve hinkelbaan te bouwen die beweging en ontmoeting stimuleert. Een speelse oefening met een serieuze onderlaag: hoe vertalen we inzichten uit het project Healthy Placemaking naar concrete actie?

De workshop ‘Mobiliteitsbeheerplannen voor toeristische en vrijetijdsbestemmingen’ gaat over het maken van plannen voor vervoer in toeristische gebieden en hoe deze plannen kunnen worden opgenomen in de bredere mobiliteitsplanning van steden en regio's.

De interactieve sessie ‘Building Bridges between Industry, Education and Research for tourism in transformation’ brengt toerismeprofessionals, docenten en onderzoekers samen om te verkennen hoe praktijk, onderwijs en onderzoek gezamenlijk kunnen bijdragen aan de snelle (r)evolutie van toerisme. In een gestructureerde, thematische discussie ontstaat een gelijkwaardig en co-creatief proces.

In de sessie van het #NLTourismResearchNetwork praten we je bij over vijf verschillende onderzoeksprojecten en -trajecten uit het netwerk.

In de workshop 'Meten van bewonersprofijt' gaan we aan de slag met de creatieve onderzoeksmethode foto-elicitatie die een aanvulling kan zijn op traditionele onderzoeksmethoden.

Link: https://www.toerismecongres.nl/breakouts.html
Trefwoorden: trends, toerisme, duurzaam toerisme, transformatie, reisbranche, binnenlands toerisme, uitgaand toerisme, onderzoek, beleid

CELTH



||| Nieuws |||

18/04/25
Toerisme & Recreatie Utrechtse Heuvelrug en Vallei bloeit!
Tegelijkertijd met de opening van het toeristisch seizoen viert RBT Heuvelrug & Vallei zijn 10-jarig jubileum van samenwerking door de regoio en het netwerk van partners aan recreatie en toerisme.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
10/04/25
Exclusief voor leden
Kristel Baele: investeren in cultuur is investeren in vestigingsklimaat
Investeren in culturele broedplaatsen draagt bij aan het regionale vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. Daar zijn destinatiemanagementorganisaties ook dagelijks mee bezig. Dat heeft de voorzitter van de Raad voor Cultuur Kristel Baele afgelopen weekend gezegd bij de opening van de nieuwe broedplaats 'Nesse' in de gemeente Terneuzen.
07/04/25
Lancering nieuwe fietsbeleving in Vlaanderen: de iCONS Challenge
Een nieuwe fietsbeleving die vakantiefietsers uitdaagt om de 56 iconen langs de icoonfietsroutes in Vlaanderen te ontdekken.
26/03/25
Drenthe herhaalt succesvolle campagne 'Dit is de kracht van Oer'
Marketing Drenthe lanceert opnieuw de succesvolle campagne 'Dit is de kracht van Oer', met dit jaar extra aandacht voor natuurinclusief gedrag. De campagne, die deze week van start gaat, heeft als doel het Drentse landschap te presenteren als een ideale ontsnappingsplek aan de dagelijkse drukte.
24/03/25
Nieuwe routes in webapp ExploreGouda.nl
VVV Gouda heeft nieuwe routes toegevoegd aan de webapp ExploreGouda.nl. Op de website staan twaalf verrassende themaroutes waarmee zowel bewoners als bezoekers de stad kunnen verkennen en nieuwe verhalen zich ontvouwen.
19/03/25
Leiden&Partners nieuwe leden Raad van Commissarissen
Désirée Battjes en Lodewijk Wisse zijn de nieuwe leden in de Raad van Commissarissen van dmo Leiden&Partners.
13/03/25
Sylvia van Mullem merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen stelt Sylvia van Mullem als nieuwe merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen aan. Zij volgt Reinou de Haan op.