Hoe digitaliseert de gastvrijheidssector?

Digitalisering speelt een steeds grotere rol in de Nederlandse gastvrijheidssector. Dat blijk uit onderzoek van NBTC onder ruim 200 ondernemers.
Respondenten beoordelen hun organisatie gemiddeld met een 7,1 op het gebied van digitalisering. In de afgelopen twee jaar heeft 73% van de organisaties nieuwe producten en/of diensten ontwikkeld met behulp van digitale technologie. Hoewel meer dan de helft aangeeft een digitaliseringsstrategie te hebben, ontbreekt deze nog bij een aanzienlijk deel van de organisaties. Belangrijkste redenen om te digitaliseren zijn efficienter werken en een verbeterde gebruikerservaring.
Maar digitalisering is niet eenvoudig. Maar liefst 61% ondervindt daarbij drempels zoals een gebrek aan financiering, onvoldoende tijd en ruimte voor experimenten en onvoldoende digitale vaardigheden bij personeel. Generatieve AI wordt door de meerderheid van de respondenten gezien als de technologie met de grootste impact in de komende vijf jaar. Ook big data wordt als veelbelovend beschouwd. Om de potenten van digitalisering optimaal te benutten is training van personeel nodig, moet er ruimte zijn voor experimenten en pilot en willen ze graag inspiratie opdoen via praktijkvoorbeelden.
