Geplaatst op: 06-03-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Hoe digitaliseert de gastvrijheidssector?

Hoe digitaliseert de gastvrijheidssector?
Foto: 123RF

Digitalisering speelt een steeds grotere rol in de Nederlandse gastvrijheidssector. Dat blijk uit onderzoek van NBTC onder ruim 200 ondernemers.

Respondenten beoordelen hun organisatie gemiddeld met een 7,1 op het gebied van digitalisering. In de afgelopen twee jaar heeft 73% van de organisaties nieuwe producten en/of diensten ontwikkeld met behulp van digitale technologie. Hoewel meer dan de helft aangeeft een digitaliseringsstrategie te hebben, ontbreekt deze nog bij een aanzienlijk deel van de organisaties. Belangrijkste redenen om te digitaliseren zijn efficienter werken en een verbeterde gebruikerservaring.

Maar digitalisering is niet eenvoudig. Maar liefst 61% ondervindt daarbij drempels zoals een gebrek aan financiering, onvoldoende tijd en ruimte voor experimenten en onvoldoende digitale vaardigheden bij personeel. Generatieve AI wordt door de meerderheid van de respondenten gezien als de technologie met de grootste impact in de komende vijf jaar. Ook big data wordt als veelbelovend beschouwd. Om de potenten van digitalisering optimaal te benutten is training van personeel nodig, moet er ruimte zijn voor experimenten en pilot en willen ze graag inspiratie opdoen via praktijkvoorbeelden.


DigitaliseringsMonitor
Link: https://www.nbtc.nl/nl/site/actueel/monitor-digitalisering-2024-kansen-en-uitdagingen?utm_source=linkedin&utm_medium=social&utm_campaign=digitaliseringsmonitor
Trefwoorden: toerisme, recreatie, digitalisering, trends, horeca, verblijfsrecreatie, onderzoek, reisbranche

CELTH





||| Nieuws |||

06/03/25
Exclusief voor leden
Prestaties en ambities van NS en KLM
Twee Nederlandse mobiliteitsiconen kwamen deze week met jaarcijfers over 2024. Die vielen niet mee. NS maakt nog steeds verlies en de KLM rapporteert tegenvallende resultaten. Toch zijn de ambities groot.
06/03/25
Eerste Reiswerk e-learning voor starters
Na maanden hard werken heeft arbeidsmarktfonds Reiswerk zijn eerste e-learning gelanceerd voor mensen die zich oriënteren om de reissector aan de slag te gaan.
06/03/25
Hoe digitaliseert de gastvrijheidssector?
Digitalisering speelt een steeds grotere rol in de Nederlandse gastvrijheidssector. Dat blijk uit onderzoek van NBTC onder ruim 200 ondernemers.
03/03/25
Artikelen Capita Selecta uit Trendrapport online
Alle artikelen in het hoofdstuk Capita Selecta van het nieuwste Trendrapport staan online. Mede dankzij partners CELTH en NBTC vrij toegankelijk.
03/03/25
Exclusief voor leden
GoVolta's budgettrein strandt door financieringsproblemen
Een ontluisterend interview in de Volkskrant met de initiatiefnemers van GoVolta, het bedrijf van Maarten Bastian en Hessel Winkelman. Ze hadden grootse plannen om in 2025 budgettreinen door Europa te laten rijden.
03/03/25
Het effect van ‘Wie is de Mol’ op bestemmingen
Na elk seizoen van "Wie is de Mol?" stijgt het aantal Nederlandse vakantieboekingen naar de landen waar het populaire tv-programma is opgenomen. Autoverhuurbedrijf Sunny Cars meldt een opvallende toename in de verhuur van auto’s in de landen waar de opnames waren.
03/03/25
Exclusief voor leden
Low Carbon Travels en Nature Travel Lab bundelen krachten
Nature Travel Lab en Low Carbon Travels hebben de handen ineengeslagen om duurzame en natuurgerichte reizen te stimuleren.
03/03/25
Exclusief voor leden
Sunny Cars richt pr op landelijke media
Pr-bureau nxt agency meldt de samenwerking met autohuurspecialist Sunny Cars aan. De samenwerking richt zich op het positioneren van Sunny Cars als thought leader in de autoverhuurbranche. Data gaat meer een rol spelen in de pr-strategie.

||| Agenda |||

12/03/25
12/03/25 t/m 12-03-25:  Frysk Toerisme Festival 2025,
Merk Fryslân organiseert op 11 maart 2025 het Frysk Toerisme Festival 2025. Dit event is de opvolge...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...