Kennisbank
Kennisbank

Geplaatst op: 11-03-2025
Auteur: Marc Gerlings

Btw-verhoging naar 21 procent kost vakantieparken veel gasten

Naast recreatiesector worden ook de middenstand en leefbaarheid geraakt

Btw-verhoging naar 21 procent kost vakantieparken veel gasten
Geert Dijks: \
Vakantie vieren in Nederland wordt vanaf 2026 voor steeds meer mensen onhaalbaar en onbetaalbaar, meent HISWA-RECRON. Dit komt door de enorme verhoging op de btw voor vakantieparken en groepsaccommodaties – van 9 naar 21 procent – die het kabinet wil doorvoeren. 

Veel gezinnen, scholen en (sport)verenigingen die hier gebruik van maken, worden de dupe. HISWA-RECRON – ondernemersorganisatie voor watersport en recreatie – waarschuwt voor de desastreuze gevolgen en roept het kabinet op om te zoeken naar alternatieven. De brancheorganisatie zette onderzoek op en daaruit blijkt dat vakantieparken in eigen land gasten mislopen door het hoge btw-tarief. 

Nederlanders naar buitenland door btw-verhoging in eigen land

Maar liefst 60 procent – zo blijkt uit onderzoek van Ipsos – geeft aan dat de btw-verhoging een reden is om naar het buitenland uit te wijken. En 20 procent van de ondervraagden gaat vanwege de stijgende kosten helemaal niet op vakantie. 
Naast gasten worden vooral ook recreatieondernemers ernstig gedupeerd. Een verhoging van 12 procent – bovenop de toenemende administratieve lasten – zorgt ervoor dat ondernemers omvallen of stil komen te staan. 

"Het is een onbegrijpelijke maatregel waarbij we ons tegen blijven verzetten. De logiessector wordt als enige sector keihard geraakt. De btw-verhoging is funest is voor de concurrentiepositie van onze recreatiebedrijven. Zeker voor de grensregio’s vrezen we het ergste, aangezien de btw in landen als België en Duitsland veel lager ligt”, zegt Geert Dijks, algemeen directeur van HISWA-RECRON. "Het kabinet maakt een totaal verkeerde denkfout: het levert ‘slechts’ 300 miljoen euro op, maar het besluit heeft vergaande nadelige economische gevolgen. Een andere politieke keuze maken, is hoe dan ook logisch.” Cijfers, feiten en position paper van HISWA-RECRON over de btw-verhoging kun je vinden in dit dossier. De organisatie wijst op het bredere economische gevolg. 

Terugloop van bestedingen bij lokale middenstand 

HISWA-RECRON waarschuwt ook voor schadelijke bijeffecten. Dijks: "Behalve dat gasten en ondernemers de dupe worden van deze ondoordachte beslissing, raakt dit ook de werknemers bij de recreatiebedrijven én de lokale middenstand. De bestedingen bij de plaatselijke horeca, winkels en dagattracties zullen sterk teruglopen. En vergeet vooral ook niet de leefbaarheid van het buitengebied.” 

Investeringen on hold

Ondernemer Gabriel Coppoolse van Ons Buiten in Oostkapelle: "Het is een onmogelijke keuze: doorbelasten en jezelf uit de markt prijzen of inboeten op eigen marges en niet kunnen innoveren en ontwikkelen. Ik kan straks door de btw-verhoging veel minder investeren. Terwijl dat wel nodig is voor vernieuwing, verduurzaming en het natuurinclusief maken van ons park.”

Ook de eigenaar van De Twee Bruggen is kritisch.


Geert Dijks oproep aan kabinet: "Zoek alternatieven"

HISWA-RECRON zette eerder al succesvol de petitie ‘Houd vakantie in Nederland betaalbaar’ op touw, als onderdeel van een omvangrijke en langdurige lobby. Dat leverde veel publieke verontwaardiging op. HISWA-RECRON blijft de komende periode inzetten op het behoud van het lage btw-tarief op logies voor recreatiebedrijven met accommodaties. 

Daarnaast bracht de ondernemersorganisatie de alternatieven binnen het btw-domein in kaart, die ervoor kunnen zorgen dat de btw-begroting sluitend is. Dijks: "Kabinet: zoek een alternatieve dekking die wel maatschappelijke steun krijgt. Neem daarin de verhoging van btw voor vakantieparken mee.”
 
Trefwoorden: btw, vakantiepark, Geert Dijks, politiek, beleid, management

CELTH





||| Nieuws |||

11/03/25
Privium lounge open in Eindhoven Airport
Deze week is op Eindhoven Airport door de Schiphol Group de Privium ExpressLounge officieel geopend. De lounge bevindt zich op de eerste verdieping, naast de Starbucks.
10/03/25
Exclusief voor leden
Rotterdam The Hague Airport sorteert voor op grotere vliegtuigen
Na de modernisering van de vertrekhal en de security, gaat Rotterdam The Hague Airport (RTHA) aan de slag met de volgende fase in het toekomstbestendig maken van de luchthaven. Dit betekent dat de werkplekken van de operationele afdelingen in de terminal worden verbeterd en er aanpassingen worden gedaan in het passagiersproces.
10/03/25
Sunny Cars sluit aan als nieuwe businesspartner van VvKR
Autoverhuurspecialist Sunny Cars,één van de grootste autoverhuurders ter wereld en een vertrouwde naam is nieuwe businesspartner van VvKR.
10/03/25
Madurodam opent deze zomer ‘De Windjager’: een nieuwe indoor attractie die draait om wind 
Madurodam, opent deze zomer een nieuwe attractie ‘De Windjager’. In de nieuwe overdekte dark ride stappen bezoekers voor het eerst in een rijdend voertuig en kunnen ze op een verrassende manier beleven hoe Nederland al eeuwen de kracht van de wind weet te benutten.
10/03/25
Exclusief voor leden
Waterschap werkt samen met Wandelnet netwerkoptimalisatie
Het Brabantse waterschap Aa en Maas gaat samen met Wandelnet kansrijke routeverbeteringen in kaart brengen. Daarmee moet het regionale wandelnetwerk completer worden en recreatiedruk worden verminderd.
07/03/25
KWbN en VVV Texel verlengen samenwerking: wandelen als duurzame investering in natuur en beleving
Sinds 2022 werken KWbN en VVV Texel samen om wandelen op het eiland te stimuleren. In drie jaar tijd is het aantal wandelaars op Texel toegenomen en zijn er nieuwe routes en initiatieven ontwikkeld.
07/03/25
Minder nieuwe fietsen verkocht
?In 2024 werden in Nederland 858.126 nieuwe fietsen verkocht, 7% minder dan een jaar eerder. De verkopen van nieuwe fietsen hebben een sterk decennium achter de rug maar na een piek tijdens de pandemie, met 1,1 miljoen verkochte fietsen, neemt de verkoop gestaag af.
06/03/25
Exclusief voor leden
Prestaties en ambities van NS en KLM
Twee Nederlandse mobiliteitsiconen kwamen deze week met jaarcijfers over 2024. Die vielen niet mee. NS maakt nog steeds verlies en de KLM rapporteert tegenvallende resultaten. Toch zijn de ambities groot.

||| Agenda |||

12/03/25
12/03/25 t/m 12-03-25:  Frysk Toerisme Festival 2025,
Merk Fryslân organiseert op 11 maart 2025 het Frysk Toerisme Festival 2025. Dit event is de opvolge...
18/03/25
18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...