Geplaatst op: 11-03-2025
Auteur: Marc Gerlings

Btw-verhoging naar 21 procent kost vakantieparken veel gasten

Naast recreatiesector worden ook de middenstand en leefbaarheid geraakt

Btw-verhoging naar 21 procent kost vakantieparken veel gasten
Geert Dijks: \
Vakantie vieren in Nederland wordt vanaf 2026 voor steeds meer mensen onhaalbaar en onbetaalbaar, meent HISWA-RECRON. Dit komt door de enorme verhoging op de btw voor vakantieparken en groepsaccommodaties – van 9 naar 21 procent – die het kabinet wil doorvoeren. 

Veel gezinnen, scholen en (sport)verenigingen die hier gebruik van maken, worden de dupe. HISWA-RECRON – ondernemersorganisatie voor watersport en recreatie – waarschuwt voor de desastreuze gevolgen en roept het kabinet op om te zoeken naar alternatieven. De brancheorganisatie zette onderzoek op en daaruit blijkt dat vakantieparken in eigen land gasten mislopen door het hoge btw-tarief. 

Nederlanders naar buitenland door btw-verhoging in eigen land

Maar liefst 60 procent – zo blijkt uit onderzoek van Ipsos – geeft aan dat de btw-verhoging een reden is om naar het buitenland uit te wijken. En 20 procent van de ondervraagden gaat vanwege de stijgende kosten helemaal niet op vakantie. 
Naast gasten worden vooral ook recreatieondernemers ernstig gedupeerd. Een verhoging van 12 procent – bovenop de toenemende administratieve lasten – zorgt ervoor dat ondernemers omvallen of stil komen te staan. 

"Het is een onbegrijpelijke maatregel waarbij we ons tegen blijven verzetten. De logiessector wordt als enige sector keihard geraakt. De btw-verhoging is funest is voor de concurrentiepositie van onze recreatiebedrijven. Zeker voor de grensregio’s vrezen we het ergste, aangezien de btw in landen als België en Duitsland veel lager ligt”, zegt Geert Dijks, algemeen directeur van HISWA-RECRON. "Het kabinet maakt een totaal verkeerde denkfout: het levert ‘slechts’ 300 miljoen euro op, maar het besluit heeft vergaande nadelige economische gevolgen. Een andere politieke keuze maken, is hoe dan ook logisch.” Cijfers, feiten en position paper van HISWA-RECRON over de btw-verhoging kun je vinden in dit dossier. De organisatie wijst op het bredere economische gevolg. 

Terugloop van bestedingen bij lokale middenstand 

HISWA-RECRON waarschuwt ook voor schadelijke bijeffecten. Dijks: "Behalve dat gasten en ondernemers de dupe worden van deze ondoordachte beslissing, raakt dit ook de werknemers bij de recreatiebedrijven én de lokale middenstand. De bestedingen bij de plaatselijke horeca, winkels en dagattracties zullen sterk teruglopen. En vergeet vooral ook niet de leefbaarheid van het buitengebied.” 

Investeringen on hold

Ondernemer Gabriel Coppoolse van Ons Buiten in Oostkapelle: "Het is een onmogelijke keuze: doorbelasten en jezelf uit de markt prijzen of inboeten op eigen marges en niet kunnen innoveren en ontwikkelen. Ik kan straks door de btw-verhoging veel minder investeren. Terwijl dat wel nodig is voor vernieuwing, verduurzaming en het natuurinclusief maken van ons park.”

Ook de eigenaar van De Twee Bruggen is kritisch.


Geert Dijks oproep aan kabinet: "Zoek alternatieven"

HISWA-RECRON zette eerder al succesvol de petitie ‘Houd vakantie in Nederland betaalbaar’ op touw, als onderdeel van een omvangrijke en langdurige lobby. Dat leverde veel publieke verontwaardiging op. HISWA-RECRON blijft de komende periode inzetten op het behoud van het lage btw-tarief op logies voor recreatiebedrijven met accommodaties. 

Daarnaast bracht de ondernemersorganisatie de alternatieven binnen het btw-domein in kaart, die ervoor kunnen zorgen dat de btw-begroting sluitend is. Dijks: "Kabinet: zoek een alternatieve dekking die wel maatschappelijke steun krijgt. Neem daarin de verhoging van btw voor vakantieparken mee.”
 
Trefwoorden: btw, vakantiepark, Geert Dijks, politiek, beleid, management

CELTH





||| Nieuws |||

12/03/25
Exclusief voor leden
KLM migreert applicaties naar cloud
Accenture werkt samen met Air France-KLM om de bestaande applicaties van de luchtvaartgroep te transformeren en te migreren naar de cloud. Hierbij wordt afgestapt van de drie eigen datacenters. Dat is van grote invloed op het proces en de klantervaring.
12/03/25
Exclusief voor leden
Voor 2026 verhuist Brabantse camperbeurs naar Brabanthallen
De organisator EasyFairs van de Camperbeurs kondigt aan dat de editie in Brabant vanaf 2026 een nieuwe locatie krijgt: Brabanthallen in Den Bosch.
10/03/25
Exclusief voor leden
Rotterdam The Hague Airport sorteert voor op grotere vliegtuigen
Na de modernisering van de vertrekhal en de security, gaat Rotterdam The Hague Airport (RTHA) aan de slag met de volgende fase in het toekomstbestendig maken van de luchthaven. Dit betekent dat de werkplekken van de operationele afdelingen in de terminal worden verbeterd en er aanpassingen worden gedaan in het passagiersproces.
10/03/25
Sunny Cars sluit aan als nieuwe businesspartner van VvKR
Autoverhuurspecialist Sunny Cars,één van de grootste autoverhuurders ter wereld en een vertrouwde naam is nieuwe businesspartner van VvKR.
10/03/25
Madurodam opent deze zomer ‘De Windjager’: een nieuwe indoor attractie die draait om wind 
Madurodam, opent deze zomer een nieuwe attractie ‘De Windjager’. In de nieuwe overdekte dark ride stappen bezoekers voor het eerst in een rijdend voertuig en kunnen ze op een verrassende manier beleven hoe Nederland al eeuwen de kracht van de wind weet te benutten.
06/03/25
Eerste Reiswerk e-learning voor starters
Na maanden hard werken heeft arbeidsmarktfonds Reiswerk zijn eerste e-learning gelanceerd voor mensen die zich oriënteren om de reissector aan de slag te gaan.
06/03/25
Hoe digitaliseert de gastvrijheidssector?
Digitalisering speelt een steeds grotere rol in de Nederlandse gastvrijheidssector. Dat blijk uit onderzoek van NBTC onder ruim 200 ondernemers.
04/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe NL country manager Airbnb moet groeicijfer verhogen
Airbnb heeft de Fransman Clément Eulry aangesteld als Country Manager voor Nederland. Nederland speelt een sleutelrol voor Airbnb in Europa, meldt het boekingsplatform.

||| Agenda |||

12/03/25
12/03/25 t/m 12-03-25:  Frysk Toerisme Festival 2025,
Merk Fryslân organiseert op 11 maart 2025 het Frysk Toerisme Festival 2025. Dit event is de opvolge...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...