Geplaatst op: 12-03-2025
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Groningers omarmen toerisme

Groningers omarmen toerisme
Waddenkust Delfzijl

Toerisme en recreatie spelen een belangrijke rol in de provincie Groningen. Uit onderzoek naar de vrijetijdseconomie, uitgevoerd door Ginder in opdracht van de Groninger gemeenten en provincie, blijkt dat er een breed draagvlak is onder inwoners voor toerisme in Groningen. Ook de impact op economie en werkgelegenheid is aanzienlijk.

Het draagvlak voor toerisme en recreatie is hoog in de provincie Groningen. Meer dan 80% van de inwoners vindt dat de sector goed is voor de lokale economie. Zij zien ook dat er meer voorzieningen en recreatieve mogelijkheden zijn dankzij toerisme en recreatie. Een meerderheid vindt dat hun gemeente door toerisme een positiever imago krijgt. Het gaat hen hierbij minder om eigen trots, maar meer om de uitstraling naar buiten toe. In termen van sociale verbondenheid zien inwoners weinig voordelen van toerisme en recreatie. Het merendeel van de inwoners (67%) steunt de toeristische bestemming van hun gemeente en maar 9% staat daar negatief tegenover. Daarnaast vindt bijna 60% van de inwoners dat de voordelen van toerisme opwegen tegen de nadelen. Opvallend hierbij is dat de scores voor de gemeente Groningen iets lager liggen dan die voor de Ommelanden. Dit kan worden verklaard doordat het toerisme in de gemeente Groningen al een meer volwassen niveau heeft bereikt, wat mogelijk tot lagere draagvlakcijfers leidt. Veel genoemde negatieve effecten van toerisme zijn drukte, verkeersoverlast en afval.

Economische impact: 364 miljoen euro aan bestedingen

De vrijetijdseconomie in Groningen genereert jaarlijks ruim 364 miljoen euro aan bestedingen.. De bestedingen zijn bijna 50/50 verdeeld over dagtoerisme (51%) en verblijfstoerisme (49%. Dit maakt toerisme en recreatie tot een van de belangrijkste economische sectoren in de provincie. De bestedingen in het verblijfstoerisme zijn voor 62% afhankelijk van hotelgasten, door zowel het hoge absolute aantal overnachtingen in deze categorie als de hoge bestedingen per overnachting, zeker ook voor zakelijke gasten. Ook vakantieparken en campings brengen ieder circa 12% van de bestedingen in. Groepsaccommodaties brengen vanwege het beperkte volume de minste bestedingen op in het verblijfstoerisme.

In het dagtoerisme is wandelen en fietsen de grootste post qua bestedingen, met name door het hoge volume (ruim 14 miljoen tochten). De bestedingen per tocht zijn daarentegen beperkt. De tweede categorie qua grootte is attracties en bezienswaardigheden. Al deze bestedingen zorgen voor extra omzet bij ondernemers in de horeca, detailhandel en recreatiesector.

Werkgelegenheid: 20.000 banen in de sector

De sector biedt werk aan ongeveer 20.000 mensen, wat neerkomt op 6,3% van de totale werkgelegenheid in de provincie. Dit aandeel is vergelijkbaar met het landelijk gemiddelde en onderstreept het belang van de vrijetijdseconomie als stabiele werkgever. Vooral de horeca, verblijfsaccommodaties en dagattracties leveren direct en indirect veel banen op.

Bezoekers en hun activiteiten in de regio

De meeste dagbezoekers zijn herhaalbezoekers uit de eigen provincie, Drenthe, of van verder weg. De meeste verblijfsbezoekers komen van buiten de noordelijke provincies.

De meeste bezoekers zijn tevreden over de vrijetijdsactiviteiten die ze doen: het gemiddelde is een ruime 8. Bezoekers van buiten de provincie Groningen ondernemen diverse activiteiten tijdens hun verblijf. Populaire activiteiten zijn het bezoeken van de stad Groningen, het ontdekken van natuurgebieden zoals het Lauwersmeer en Westerwolde, en recreatieve activiteiten zoals wandelen, fietsen en varen. Erfgoedlocaties zoals Vesting Bourtange en evenementen trekken ook veel bezoekers. De bezoeker komt meestal met een partner of familie (70%). Ongeveer 60% van de bezoekers is 50 jaar of ouder, jongeren bezoeken de provincie minder vaak.

Toekomstperspectief: kansen voor duurzame groei

De resultaten uit het onderzoek bieden waardevolle handvatten voor beleid en investeringen. Een van de aandachtspunten is de ontwikkeling van divers en aantrekkelijk aanbod voor het gehele jaar, zodat de regio minder afhankelijk is van seizoensgebonden toerisme en bezoekers langer blijven. Daarnaast biedt het verder versterken van recreatieve routes, verblijfsaccommodaties en culturele evenementen mogelijkheden om de sector duurzaam te laten groeien.

Link: https://www.provinciegroningen.nl/fileadmin/user_upload/Documenten/Beleid_en_documenten/Documentenzoeker/Werken_en_ondernemen/Toerisme/Definitieve_rapportage_Onderzoek_Vrijetijdseconomie_provincie_Groningen__Februari_2025___2_.pdf
Trefwoorden: toerisme, recreatie, dagrecreatie, verblijfsrecreatie, horeca, beleid, bewoners, onderzoek

CELTH





||| Nieuws |||

14/03/25
Extra regels voor recreatie bij wolvengebied Utrecht
Provincie Utrecht heeft de regels aangescherpt voor recreatie bij de Leusderheide. Het gaat om een aanlijnplicht voor honden, regels voor kinderen op de paden en het advies om als groep bij elkaar te blijven.
10/03/25
Madurodam opent deze zomer ‘De Windjager’: een nieuwe indoor attractie die draait om wind 
Madurodam, opent deze zomer een nieuwe attractie ‘De Windjager’. In de nieuwe overdekte dark ride stappen bezoekers voor het eerst in een rijdend voertuig en kunnen ze op een verrassende manier beleven hoe Nederland al eeuwen de kracht van de wind weet te benutten.
10/03/25
Exclusief voor leden
Waterschap werkt samen met Wandelnet netwerkoptimalisatie
Het Brabantse waterschap Aa en Maas gaat samen met Wandelnet kansrijke routeverbeteringen in kaart brengen. Daarmee moet het regionale wandelnetwerk completer worden en recreatiedruk worden verminderd.
07/03/25
KWbN en VVV Texel verlengen samenwerking: wandelen als duurzame investering in natuur en beleving
Sinds 2022 werken KWbN en VVV Texel samen om wandelen op het eiland te stimuleren. In drie jaar tijd is het aantal wandelaars op Texel toegenomen en zijn er nieuwe routes en initiatieven ontwikkeld.
07/03/25
Minder nieuwe fietsen verkocht
?In 2024 werden in Nederland 858.126 nieuwe fietsen verkocht, 7% minder dan een jaar eerder. De verkopen van nieuwe fietsen hebben een sterk decennium achter de rug maar na een piek tijdens de pandemie, met 1,1 miljoen verkochte fietsen, neemt de verkoop gestaag af.
06/03/25
Hoe digitaliseert de gastvrijheidssector?
Digitalisering speelt een steeds grotere rol in de Nederlandse gastvrijheidssector. Dat blijk uit onderzoek van NBTC onder ruim 200 ondernemers.
04/03/25
Boot Holland 11 - 15 maart 2026
Boot Holland 2025 werd een maand geleden vroegtijdig afgeblazen. Nu zijn de data bekend voor dit evenement in 2026.
03/03/25
Artikelen Capita Selecta uit Trendrapport online
Alle artikelen in het hoofdstuk Capita Selecta van het nieuwste Trendrapport staan online. Mede dankzij partners CELTH en NBTC vrij toegankelijk.

||| Agenda |||

05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...