Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 12-03-2025
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Groningers omarmen toerisme

Groningers omarmen toerisme
Waddenkust Delfzijl

Toerisme en recreatie spelen een belangrijke rol in de provincie Groningen. Uit onderzoek naar de vrijetijdseconomie, uitgevoerd door Ginder in opdracht van de Groninger gemeenten en provincie, blijkt dat er een breed draagvlak is onder inwoners voor toerisme in Groningen. Ook de impact op economie en werkgelegenheid is aanzienlijk.

Het draagvlak voor toerisme en recreatie is hoog in de provincie Groningen. Meer dan 80% van de inwoners vindt dat de sector goed is voor de lokale economie. Zij zien ook dat er meer voorzieningen en recreatieve mogelijkheden zijn dankzij toerisme en recreatie. Een meerderheid vindt dat hun gemeente door toerisme een positiever imago krijgt. Het gaat hen hierbij minder om eigen trots, maar meer om de uitstraling naar buiten toe. In termen van sociale verbondenheid zien inwoners weinig voordelen van toerisme en recreatie. Het merendeel van de inwoners (67%) steunt de toeristische bestemming van hun gemeente en maar 9% staat daar negatief tegenover. Daarnaast vindt bijna 60% van de inwoners dat de voordelen van toerisme opwegen tegen de nadelen. Opvallend hierbij is dat de scores voor de gemeente Groningen iets lager liggen dan die voor de Ommelanden. Dit kan worden verklaard doordat het toerisme in de gemeente Groningen al een meer volwassen niveau heeft bereikt, wat mogelijk tot lagere draagvlakcijfers leidt. Veel genoemde negatieve effecten van toerisme zijn drukte, verkeersoverlast en afval.

Economische impact: 364 miljoen euro aan bestedingen

De vrijetijdseconomie in Groningen genereert jaarlijks ruim 364 miljoen euro aan bestedingen.. De bestedingen zijn bijna 50/50 verdeeld over dagtoerisme (51%) en verblijfstoerisme (49%. Dit maakt toerisme en recreatie tot een van de belangrijkste economische sectoren in de provincie. De bestedingen in het verblijfstoerisme zijn voor 62% afhankelijk van hotelgasten, door zowel het hoge absolute aantal overnachtingen in deze categorie als de hoge bestedingen per overnachting, zeker ook voor zakelijke gasten. Ook vakantieparken en campings brengen ieder circa 12% van de bestedingen in. Groepsaccommodaties brengen vanwege het beperkte volume de minste bestedingen op in het verblijfstoerisme.

In het dagtoerisme is wandelen en fietsen de grootste post qua bestedingen, met name door het hoge volume (ruim 14 miljoen tochten). De bestedingen per tocht zijn daarentegen beperkt. De tweede categorie qua grootte is attracties en bezienswaardigheden. Al deze bestedingen zorgen voor extra omzet bij ondernemers in de horeca, detailhandel en recreatiesector.

Werkgelegenheid: 20.000 banen in de sector

De sector biedt werk aan ongeveer 20.000 mensen, wat neerkomt op 6,3% van de totale werkgelegenheid in de provincie. Dit aandeel is vergelijkbaar met het landelijk gemiddelde en onderstreept het belang van de vrijetijdseconomie als stabiele werkgever. Vooral de horeca, verblijfsaccommodaties en dagattracties leveren direct en indirect veel banen op.

Bezoekers en hun activiteiten in de regio

De meeste dagbezoekers zijn herhaalbezoekers uit de eigen provincie, Drenthe, of van verder weg. De meeste verblijfsbezoekers komen van buiten de noordelijke provincies.

De meeste bezoekers zijn tevreden over de vrijetijdsactiviteiten die ze doen: het gemiddelde is een ruime 8. Bezoekers van buiten de provincie Groningen ondernemen diverse activiteiten tijdens hun verblijf. Populaire activiteiten zijn het bezoeken van de stad Groningen, het ontdekken van natuurgebieden zoals het Lauwersmeer en Westerwolde, en recreatieve activiteiten zoals wandelen, fietsen en varen. Erfgoedlocaties zoals Vesting Bourtange en evenementen trekken ook veel bezoekers. De bezoeker komt meestal met een partner of familie (70%). Ongeveer 60% van de bezoekers is 50 jaar of ouder, jongeren bezoeken de provincie minder vaak.

Toekomstperspectief: kansen voor duurzame groei

De resultaten uit het onderzoek bieden waardevolle handvatten voor beleid en investeringen. Een van de aandachtspunten is de ontwikkeling van divers en aantrekkelijk aanbod voor het gehele jaar, zodat de regio minder afhankelijk is van seizoensgebonden toerisme en bezoekers langer blijven. Daarnaast biedt het verder versterken van recreatieve routes, verblijfsaccommodaties en culturele evenementen mogelijkheden om de sector duurzaam te laten groeien.

Link: https://www.provinciegroningen.nl/fileadmin/user_upload/Documenten/Beleid_en_documenten/Documentenzoeker/Werken_en_ondernemen/Toerisme/Definitieve_rapportage_Onderzoek_Vrijetijdseconomie_provincie_Groningen__Februari_2025___2_.pdf
Trefwoorden: toerisme, recreatie, dagrecreatie, verblijfsrecreatie, horeca, beleid, bewoners, onderzoek

CELTH



||| Nieuws |||

26/03/25
Drenthe herhaalt succesvolle campagne 'Dit is de kracht van Oer'
Marketing Drenthe lanceert opnieuw de succesvolle campagne 'Dit is de kracht van Oer', met dit jaar extra aandacht voor natuurinclusief gedrag. De campagne, die deze week van start gaat, heeft als doel het Drentse landschap te presenteren als een ideale ontsnappingsplek aan de dagelijkse drukte.
24/03/25
Nieuwe routes in webapp ExploreGouda.nl
VVV Gouda heeft nieuwe routes toegevoegd aan de webapp ExploreGouda.nl. Op de website staan twaalf verrassende themaroutes waarmee zowel bewoners als bezoekers de stad kunnen verkennen en nieuwe verhalen zich ontvouwen.
19/03/25
Leiden&Partners nieuwe leden Raad van Commissarissen
Désirée Battjes en Lodewijk Wisse zijn de nieuwe leden in de Raad van Commissarissen van dmo Leiden&Partners.
13/03/25
Sylvia van Mullem merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen stelt Sylvia van Mullem als nieuwe merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen aan. Zij volgt Reinou de Haan op.
03/03/25
Artikelen Capita Selecta uit Trendrapport online
Alle artikelen in het hoofdstuk Capita Selecta van het nieuwste Trendrapport staan online. Mede dankzij partners CELTH en NBTC vrij toegankelijk.
14/02/25
Inspirerende Valentijnsactivatie Reflections in Common in Den Haag
Vandaag op Valentijnsdag, vrijdag 14 februari, kunnen mensen die elkaar liefhebben van 14 tot 17 uur hun liefde laten weerspiegelen in Den Haag bij een het verrassende Reflections in Common-paviljoen. Dit is een onderdeel van het Spiegelfestival.
11/02/25
DMO en Groninger Museum maken samen podwalk door de stad
Marketing Groningen en het Groninger Museum introduceren de nieuwe podwalk ‘Hoe van Gogh naar Groningen kwam’. Deze podwalk neemt luisteraars mee langs historische locaties in de stad Groningen, waar de kunststroming door het eind van de 19e eeuw/de eeuwwisseling voelbaar is.
07/02/25
Brabant gaat met innovatief monitoringssysteem en de Wandelstarter recreatie beter spreiden
Vanaf 2025 wordt in Noord-Brabant een innovatief monitoringssysteem gelanceerd dat de recreatiedrukte in kaart brengt en helpt bij het afstemmen van routes en startlocaties op de behoeften van bezoekers.