Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 12-03-2025
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Amsterdams toerisme groeit maar grote verschillen

Amsterdams toerisme groeit maar grote verschillen

Amsterdam heeft toeristisch gezien een wisselend 2024 achter de rug. Overall groeide het aantal overnachtingen in hotels maar er zijn grote verschillen tussen periodes en markten. Ook de culturele sector meldde wisselende resultaten. Dat blijkt uit de nieuwste Monitor Bezoekersgedrag Metropoolregio Amsterdam. Intussen scherpt Amsterdam de regels rond vakantieverhuur verder aan.

Meer hotelovernachtingen

In 2024 heeft de gemeente Amsterdam 3,2% meer hotelovernachtingen geregistreerd dan een jaar eerder. Opvallend is dat juni en juli wat minder populair waren waar de overnachtingen in de min zaten. Maart en september deden het juist goed. Zakelijke overnachtingen zaten in de min (-4%) en toeristische flink in de plus (+4,8%). Belangrijkste herkomstmarkt was Nederland met wel minder overnachtingen (-3,4%). Opvallend is de grote groei vanuit België (+11,0%), Frankrijk (+10,2%), Italië (+14,7%) en Spanje (+14,5%). In vergelijking met 2019 ligt het aantal hotelovernachtingen 16% hoger.

Kamerbezetting in de min

De 325 Amsterdamse hotels in de registratie hebben een gemiddelde kamerbezetting van 78,3%, dat is 0,7% minder dan een jaar eerder. De hoogste bezettingen realiseren hotels in stadsdelen Centrum (80%) en West (79%). De kamerbezetting was het hoogst in april en juli. In de Metropoolregio ligt de kamerbezettingsgraad van hotels in Zaanstad met 80,3% het hoogst. In Haarlemmermeer, Aalsmeer en Almere rond de 70%.

AmsterdamHotelovernachtingen

Wisselend beeld bij dagattracties

De verkoop van de ‘I Amsterdam City Card’ groeide met 3,5% en dan vooral in het derde kwartaal (+12,3%). In totaal werden 140.600 kaarten verkocht.  Het aantal bezoekers in de store was in 2024 11,3% hoger dan in 2023.In het culturele segment melden musea 3,6% minder bezoekers waarin vooral in april en mei het bezoek sterk terugliep (boven de 10%). Theaters zagen juist meer bezoekers (+6,1%) waar attracties weer fors moesten inleveren (-12,6%).

AmsterdamDagattracties

Vakantieverhuur verder aan banden

De gemeente Amsterdam is voornemens om de vakantieverhuur in stadsdelen Centrum en De Pijp te halveren van 30 naar 15 nachten per jaar. Dit om ervaren overlast van toeristen terug te dringen. De maatregel maakt deel uit van de ‘escalatieladder vakantieverhuur’. Dit is de maartregel in deze escalatieladder. Als dat niet genoeg helpt, kan de gemeente vakantieverhuur in bepaalde wijken tijdelijk, voor 3 jaar, helemaal verbieden. Het college monitort de situatie en kan regels weer versoepelen of terugdraaien als de balans in een wijk is hersteld. Amsterdam heeft de afgelopen jaren al heel wat maatregelen genomen om de overlast van particuliere verhuur terug te dringen. In 2014 brachten ze het aantal verhuurdagen terug van 60 naar 30 per jaar. Daarnaast gelden extra verplichtingen voor verhuurders: zij moeten zich registreren, een vergunning aanvragen en hun verhuur melden. De nieuwe aanscherping gaat nu de inspraak in. Uiterlijk in december 2025 neemt de gemeenteraad een besluit. Bij goed keuring gelden de nieuwe regels vanaf april 2026.

Reactie Airbnb

Airbnb reageert zoals verwacht niet enthousiast op de aangekondigde maatregel. Clément Eulry, Country Manager Nederland: "Het verder beperken van het recht van Amsterdammers om hun woning te delen, zal het overtoerisme niet oplossen. Deze nieuwe beperking op kortetermijnverhuur is slechts een politieke afleiding van de echte uitdagingen waar Amsterdam mee kampt. Dit beleid raakt Amsterdammers die afhankelijk zijn van verhuur, terwijl het toerisme wordt omgeleid naar duurdere hotels en de problemen rond leefbaarheid onopgelost blijven.” Volgens Airbnb maakt de particuliere verhuur slechts 2% uit van de totale toeristische verhuur in het centrum van de stad. "Er zouden lessen moeten worden getrokken uit het beleid van New York City, waar een lokaal verbod op kortetermijnverhuur averechts heeft gewerkt. Daar werden namelijk alledaagse reizigers uit de stad geprijsd en lokale verhuurders kwamen in de problemen. Wij dringen er bij Amsterdam op aan om het toerismebeleid te herzien en de daadwerkelijke oorzaken van overtoerisme aan te pakken. Tegelijkertijd moeten economische kansen voor lokale bewoners en kleine bedrijven behouden blijven.”

Link: https://infogram.com/monitor-bezoekersgedrag-2024-1hxj48m1oxl852v?live
Trefwoorden: toerisme, recreatie, amsterdam, onderzoek, dagattracties, cultuur, musea, theaters, particuliere verhuur, beleid, horeca, hotels

Reacties:

  • Nog geen reacties aanwezig.

Plaats een reactie:

Naam:Verplicht
E-mailadres:Verplicht
Bericht:Verplicht
 

Reload Image


 

CELTH



||| Nieuws |||

10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
10/04/25
Exclusief voor leden
Kristel Baele: investeren in cultuur is investeren in vestigingsklimaat
Investeren in culturele broedplaatsen draagt bij aan het regionale vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. Daar zijn destinatiemanagementorganisaties ook dagelijks mee bezig. Dat heeft de voorzitter van de Raad voor Cultuur Kristel Baele afgelopen weekend gezegd bij de opening van de nieuwe broedplaats 'Nesse' in de gemeente Terneuzen.
07/04/25
Lancering nieuwe fietsbeleving in Vlaanderen: de iCONS Challenge
Een nieuwe fietsbeleving die vakantiefietsers uitdaagt om de 56 iconen langs de icoonfietsroutes in Vlaanderen te ontdekken.
26/03/25
Drenthe herhaalt succesvolle campagne 'Dit is de kracht van Oer'
Marketing Drenthe lanceert opnieuw de succesvolle campagne 'Dit is de kracht van Oer', met dit jaar extra aandacht voor natuurinclusief gedrag. De campagne, die deze week van start gaat, heeft als doel het Drentse landschap te presenteren als een ideale ontsnappingsplek aan de dagelijkse drukte.
24/03/25
Nieuwe routes in webapp ExploreGouda.nl
VVV Gouda heeft nieuwe routes toegevoegd aan de webapp ExploreGouda.nl. Op de website staan twaalf verrassende themaroutes waarmee zowel bewoners als bezoekers de stad kunnen verkennen en nieuwe verhalen zich ontvouwen.
19/03/25
Leiden&Partners nieuwe leden Raad van Commissarissen
Désirée Battjes en Lodewijk Wisse zijn de nieuwe leden in de Raad van Commissarissen van dmo Leiden&Partners.
13/03/25
Sylvia van Mullem merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen stelt Sylvia van Mullem als nieuwe merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen aan. Zij volgt Reinou de Haan op.
03/03/25
Artikelen Capita Selecta uit Trendrapport online
Alle artikelen in het hoofdstuk Capita Selecta van het nieuwste Trendrapport staan online. Mede dankzij partners CELTH en NBTC vrij toegankelijk.