Kennisbank
Kennisbank

Geplaatst op: 14-03-2025
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Riviercruises in West-Friesland: Economische kansen en uitdagingen

Riviercruises in West-Friesland: Economische kansen en uitdagingen

West-Friesland ziet een toename van het aantal riviercruiseschepen, met jaarlijks bijna 900 aanlopen in Hoorn, Enkhuizen en Medemblik. Dit brengt economische kansen met zich mee, maar ook uitdagingen op het gebied van duurzaamheid en leefbaarheid. Een recent onderzoek, uitgevoerd door Ginder, Vrolijks Blue Progress en Breda University of Applied Sciences, werpt licht op de impact van deze groeiende sector.

Uit het onderzoek blijkt dat de aanlegplaatsen voor de riviercruises in de drie steden (meer dan) op orde zijn om de passagiers de komende jaren te kunnen ontvangen en bieden elk capaciteit voor honderden aankomsten per jaar. In West-Friesland is het aantal riviercruises zelfs hoger dan voor de COVID-19 periode (+19% sinds 2019, met name door de verdubbeling van het aantal schepen in Medemblik). Het beleid van Amsterdam om het aantal riviercruiseschepen in het centrum te halveren zal een bescheiden positief effect hebben op het aantal aankomsten in West-Friesland.

Draagvlak

Het draagvlak voor riviercruisetoerisme is per stad erg verschillend. Ondernemers in de drie steden kijken positief naar riviercruise- toerisme, al is dit in Enkhuizen en Medemblik wel positiever dan in Hoorn. Zo ziet van de ondernemers 60% (Medemblik) of 75%. Inwoners in met name Hoorn kijken wat minder positief naar riviercruisetoerisme en is er weinig draagvlak voor uitbreiding. Ecologisch zorgen riviercruiseschepen qua uitstoot, in vergelijking met autolikometers, een aanzienlijke hoeveelheid luchtvervuiling. Zeker als er geen walstroom wordt gebruikt.

Economische impact

De economische impact lag in 2023 voor de drie steden op circa 6,7 miljoen euro per jaar aan bestedingen en belastingen en 56 fte aan werkgelegenheid. Net iets meer dan de helft van de bestedingen komt namelijk ten goede aan gidsen, touroperators en touringcarverhuur. Deze bestedingen blijven wel in de regio, maar komen niet direct ten goede aan ondernemers in het centrum, die op één derde van de bestedingen kunnen rekenen. Het positief economisch effect op retail en horeca in de drie steden is circa 2,3 miljoen euro. Een cruisebezoeker geeft met 60 euro per bezoek meer uit dan een gemiddelde dagbezoeker.

Uitdagingen

Naast economische aspecten, zijn er ook de uitdagingen op het gebied van ruimtelijke ordening en infrastructuur. Investeringen in faciliteiten zoals steigers en walstroom zijn noodzakelijk, maar vereisen een zorgvuldige afweging. Bovendien speelt de toenemende vraag naar duurzaamheid een belangrijke rol, met name gezien de groeiende behoefte aan walstroom en de problematiek van netcongestie. Het is aan gemeenten de impact van de riviercruiseschepen te verminderen door te sturen op het aantal schepen dat de havens bezoekt, het type schepen en het gedrag van de schepen en haar bezoekers.

Strategische aanpak

Het onderzoek benadrukt de noodzaak van een strategische aanpak die zowel economische kansen benut als rekening houdt met maatschappelijke belangen. De inzichten uit het rapport zijn niet alleen relevant voor West-Friesland, maar ook voor andere riviercruisehavens in Nederland.

Link: https://www.nbtc.nl/nl/site/kennisbank/publicatie/impact-van-riviercruises-op-west-friesland?utm_source=linkedin&utm_medium=social&utm_campaign=riviercruiseswestfriesland
Trefwoorden: reisbranche, cruises, riviercruises, noord-holland

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH





    ||| Nieuws |||

    14/03/25
    Exclusief voor leden
    Flinke omzetgroei in reisbranche
    In 2024 is de omzet in de reisbranche met 7,9% gestegen ten opzichte van een jaar eerder.
    14/03/25
    Extra regels voor recreatie bij wolvengebied Utrecht
    Provincie Utrecht heeft de regels aangescherpt voor recreatie bij de Leusderheide. Het gaat om een aanlijnplicht voor honden, regels voor kinderen op de paden en het advies om als groep bij elkaar te blijven.
    13/03/25
    Exclusief voor leden
    Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
    Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.
    13/03/25
    Sylvia van Mullem merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen
    Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen stelt Sylvia van Mullem als nieuwe merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen aan. Zij volgt Reinou de Haan op.
    13/03/25
    Kröller-Müller viert 80 jaar vrijheid met wandelingen en open schuilkelder
    Van 29 april tot en met 5 mei 2025 herdenkt het Kröller-Müller Museum 80 jaar vrijheid. De schuilkelder is opengesteld voor publiek, er zijn minicolleges in het museum en vrijheidswandelingen in de beeldentuin.
    12/03/25
    Exclusief voor leden
    KLM migreert applicaties naar cloud
    Accenture werkt samen met Air France-KLM om de bestaande applicaties van de luchtvaartgroep te transformeren en te migreren naar de cloud. Hierbij wordt afgestapt van de drie eigen datacenters. Dat is van grote invloed op het proces en de klantervaring.
    12/03/25
    Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025
    Het Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025 de deuren voor gasten. Efteling investeert 50 miljoen euro in de bouw van het Efteling Grand Hotel. Het is dan het grootste hotel van het Brabantse attractiepark.
    12/03/25
    Exclusief voor leden
    Landal rolt nieuwe merkidentiteit uit
    Landal GreenParks en Roompot hebben een belangrijke stap gezet in hun transformatie naar Landal. Vanaf 10 maart 2025 zijn de eerste visuele elementen van de nieuwe merkidentiteit gepresenteerd aan gasten.

    ||| Agenda |||

    18/03/25
    18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
    Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
    24/03/25
    24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
    Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
    05/04/25
    05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
    Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
    05/05/25 t/m 11-05-25
    05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
    Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...