Geplaatst op: 26-03-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Zuid-Limburgs Wandelnetwerk Knopen Lopen wordt uitgerold

Zuid-Limburgs Wandelnetwerk Knopen Lopen wordt uitgerold

Het wandelnetwerk Knopen Lopen Zuid-Limburg, een grootschalig project om wandelaars te spreiden en te verleiden, gaat een nieuwe fase in. Vanaf april begint de plaatsing van de bewegwijzeringspaaltjes, waardoor het netwerk steeds zichtbaarder wordt. De start vindt plaats in de Grensmaasvallei, waarna Parkstad, Heuvelland, Valkenburg en Maastricht volgen.

De verwachting is dat de plaatsing van de bewegwijzering eind dit jaar afgerond zal zijn. Dit betekent dat het netwerk begin 2026 volledig in gebruik genomen kan worden. Door vertraging in de ontwerpfase van de beeldbestekken, zal tijdens het wandelseizoen van 2025 nog gebruik gemaakt worden van het huidige netwerk met de gekleurde paaltjes.

Uitbreiding van het netwerk

Het nieuwe wandelnetwerk wordt aanzienlijk uitgebreid tot 1.900 km, een toename van ongeveer 30% ten opzichte van het huidige netwerk. Het netwerk zal 1.900 knooppunten bevatten, elk voorzien van een QR-code met informatie over de omgeving, wandelproducten en horeca. Daarnaast worden 120 informatiepanelen geplaatst bij parkeerplaatsen en belangrijke startpunten.

Visie VTE Bestemming Zuid-Limburg 2030

Het project Knopen Lopen Zuid-Limburg is een essentieel onderdeel van de Visie VTE Bestemming Zuid-Limburg 2030, opgesteld door de 16 Zuid-Limburgse gemeenten. Alle Zuid-Limburgse gemeenten zijn nauw betrokken bij de uitvoering, evenals de Provincie Limburg en Stadsregio Parkstad. De visie richt zich op een toekomstbestendige vrijetijdseconomie die de regio economisch stimuleert,

Trefwoorden: dagrecreatie, wandelen, wandelnetwerken, Limburg

CELTH



||| Nieuws |||

18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.
16/12/25
Utrecht Marketing gaat over naar Utrecht & Partners
Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
28/11/25
Nieuwe Video Apeldoorn congresstad
Apeldoorn Partners bouwt aan een sterker congresklimaat. Daarom is een nieuwe video opgenomen die 15 congreslocaties in beeld brengt.
27/11/25
Digitale winterspecial Veluwe gelanceerd
Van kerstmarkten tot culinaire tips, Veluwe lanceert een gloednieuwe digitale winterspecial: ‘Ontdek, proef, beleef – winter op de Veluwe’. Een online magazine boordevol tips voor een sfeervolle en smaakvolle winter op de Veluwe. De dmo meldt aan NRIT dat het in de toekomst méér digitale magazines wil uitgeven.
24/11/25
Breda voegt curlingbanen toe aan winterprogrammering
Nederlandse steden bieden steeds meer winterprogrammering aan. Breda gaat verder dan een ijsbaan. De silent disco staat weer op het programma en nieuw zijn de curlingbanen.
18/11/25
Aanlichting Domtoren mogelijk door cheque van 1,2 miljoen euro
Tijdens een bijeenkomst op 17 november in de Michaëlskapel van de Domtoren heeft wethouder Dennis de Vries een cheque ter waarde van 1,2 miljoen euro in ontvangst genomen. Het bedrag is de opbrengst van diverse acties en initiatieven die Stichting Utrechts eigenDom en Utrecht Marketing de afgelopen zeven jaar organiseerden om de nieuwe aanlichting van de Domtoren mogelijk te maken.