Geplaatst op: 11-04-2025
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT
Publicatie: RT202501

Forecast 2035 in vijf visuals

Forecast 2035 in vijf visuals

In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten in vergelijking met 2023. Dat staat in de nieuwe verwachting voor het verblijfstoerisme naar Nederland ‘Forecast 2035’ die door NBTC en CELTH is ontwikkeld in het Data & Development Lab.

Het onderzoek begon met een landelijke prognose, bottom-up opgebouwd vanuit belangrijkste herkomstlanden voor het Nederlands toerisme. De onderzoekers hebben vervolgens data ingekocht bij Oxford Economics, die een inschatting gaven van het aantal verblijfsgasten per herkomstland tot en met 2033. Dat instituut heeft een heel uitgebreid macro-economisch model, waarin met allerlei factoren rekening wordt gehouden. Op dat model is door de Nederlandse onderzoekers voortgebouwd met cijfers van het CBS en verder verfijnd door experts in de buitenlandse vestigingen van NBTC.

Totaal aantal verblijfsgasten in Nederland, naar herkomstmarkt.

Totaal aantal verblijfsgasten in Nederland, naar herkomstmarkt.

Ontwikkeling verblijfstoerisme in Nederland.

Ontwikkeling verblijfstoerisme in Nederland.

Aantal verblijfsgasten uit top 11 internationale herkomstlanden in 2035.

Aantal verblijfsgasten uit top 11 internationale herkomstlanden in 2035.

Toename aantal verblijfsgasten uit top 11 internationale herkomstlanden in 2035 t.o.v. 2023.

Toename aantal verblijfsgasten uit top 11 internationale herkomstlanden in 2035 t.o.v. 2023.

Ontwikkeling aantal verblijfsgasten naar herkomstregio en -land voor Nederland

Ontwikkeling aantal verblijfsgasten naar herkomstregio en -land voor Nederland

Verder lezen

Alle over de Forecast 2035, inclusief de provinciale prognoses, staat op een speciale themapagina van NBTC. Nieuwsgierig hoe de Forecast tot stand is gekomen? Lees dan het achtergrondinterview met Diana Korteweg Maris (CELTH) en Eelco Snip (NBTC).
Trefwoorden: lda, beleid, toerisme, verwachtingen, voorspellingen, inkomend toerisme, binnenlands toerisme, vakanties, zakelijk toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.
16/12/25
Utrecht Marketing gaat over naar Utrecht & Partners
Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
28/11/25
Nieuwe Video Apeldoorn congresstad
Apeldoorn Partners bouwt aan een sterker congresklimaat. Daarom is een nieuwe video opgenomen die 15 congreslocaties in beeld brengt.
27/11/25
Digitale winterspecial Veluwe gelanceerd
Van kerstmarkten tot culinaire tips, Veluwe lanceert een gloednieuwe digitale winterspecial: ‘Ontdek, proef, beleef – winter op de Veluwe’. Een online magazine boordevol tips voor een sfeervolle en smaakvolle winter op de Veluwe. De dmo meldt aan NRIT dat het in de toekomst méér digitale magazines wil uitgeven.
24/11/25
Breda voegt curlingbanen toe aan winterprogrammering
Nederlandse steden bieden steeds meer winterprogrammering aan. Breda gaat verder dan een ijsbaan. De silent disco staat weer op het programma en nieuw zijn de curlingbanen.
18/11/25
Aanlichting Domtoren mogelijk door cheque van 1,2 miljoen euro
Tijdens een bijeenkomst op 17 november in de Michaëlskapel van de Domtoren heeft wethouder Dennis de Vries een cheque ter waarde van 1,2 miljoen euro in ontvangst genomen. Het bedrag is de opbrengst van diverse acties en initiatieven die Stichting Utrechts eigenDom en Utrecht Marketing de afgelopen zeven jaar organiseerden om de nieuwe aanlichting van de Domtoren mogelijk te maken.