Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-04-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Brabant wil anders kijken, anders denken en anders doen

Brabant wil anders kijken, anders denken en anders doen

De Van Gogh Sites Foundation, Van Gogh Village Nuenen, Van Gogh Etten-Leur, Van Gogh Nationaal Park en Van Gogh Homeland hebben een gezamenlijke ambitie gepresenteerd. Daartoe hebben ze een convenant gesloten.  Half april start al de eerste gezamenlijke campagne:  Tegel eruit, maaltijd erin!

Doel van de samenwerking is om het Van Gogh-verhaal van Brabant op een heldere en impactvolle manier te vertellen om mensen te inspireren om anders te kijken, te denken en te doen. Net als Vincent van Gogh. Door natuur, landschap, erfgoed en kunst te verbinden, willen ze ze creativiteit, bewustwording en vernieuwend ondernemerschap stimuleren voor een duurzaam leven en een toekomstbestendige Brabantse samenleving. Vanaf nu treden ze naar buiten als samenwerkende Van Gogh organisaties in Brabant met de collectieve uiting: ‘Van nature Vincent; anders kijken, anders denken, anders doen.’

Ambitie voor 2030

In 2030 willen de organisaties dat Van Gogh in Brabant een inspirerende en relevante propositie is. Ze streven naar een dynamisch landschap waarin natuur en cultuur samensmelten door vernieuwend ondernemerschap. Dit moet leiden tot een gedeelde trots onder Brabanders en een groeiende bezoekersstroom naar Brabant.

Motivatie

De motivatie komt voort uit een gedeelde passie voor het beschermen en levend houden van Van Goghs nalatenschap en het landschap dat hem inspireerde. Door samen te werken, willen ze inspirerende en toegankelijke projecten creëren die Van Goghs wereld beleefbaar maken voor een breed publiek.

Collectief Fundament

Het fundament van alle initiatieven is het levensverhaal, erfgoed en de nalatenschap van Vincent van Gogh. Zijn kunstwerken en brieven vormen een rijke bron van inspiratie. Zijn liefde voor de natuur en zijn unieke manier van kijken, denken en creëren staan centraal in de gezamenlijke ambitie.

Werkwaarden

  • Onderzoekend: Voortdurend verdiepen en leren.
  • Wilskracht: Intrinsieke motivatie en vastberadenheid.
  • Onconventioneel: Buiten gebaande paden denken en durven vernieuwen.
  • Experimenteren: Vernieuwing omarmen en leren door te doen.
  • Expressief vermogen: Kunst, natuur en erfgoed inzetten om verhalen en emoties over te brengen.
  • Bezieling: Werken met passie en toewijding.

Realisatie van de Ambitie

Om de ambitie voor 2030 te bereiken, committeren de organisaties zich aan verschillende uitgangspunten zoals het creëren van draagvlak voor elkaars initiatieven, proactief informeren en structureel werkoverleg.

Eerste campagne

Heel concreet wordt het ook en geven ze dit gedachtengoed ook een groene impuls met de campagne: Tegel eruit, maaltijd erin! Met deze campagne nodigen ze Brabanders in 2025 uit om hun versteende woonomgeving te vergroenen en bewust te worden van de streekproducten die dichtbij huis te vinden zijn. Dit doen ze in samenwerking met de Van Goghpartners en  Brabants Streekgoed en Provincie Noord-Brabant.

Topics:Beleid, Cultuur
Trefwoorden: beleid, cultuur, brede welvaart, Noord-Brabant, transitie

CELTH



||| Nieuws |||

17/04/25
Exclusief voor leden
Waar ga je naartoe op je eerste date?
Eerste dates brengen altijd onzekerheid met zich mee: het is niet makkelijk om overeenkomsten te vin...
16/04/25
Exclusief voor leden
Kröller-Müller Museum krijgt drie toeristische Michelin sterren
Het Kröller-Müller Museum is heel blij met de toegekende maximale drie toeristische sterren van Michelin voor 2025. Het museum is de reis waard om er naartoe te gaan.
16/04/25
Exclusief voor leden
Madurodam opent avontuurlijk Rivierenland voor jonge ontdekkers
Madurodam heeft zijn nieuwste themagebied geopend: Rivierenland. Dit avontuurlijke speelparadijs, geïnspireerd door het typisch Nederlandse rivierenlandschap, biedt kinderen volop mogelijkheden om te klauteren, klimmen, spetteren en ontdekken. Later dit jaar volgt nog een dark-ride.
16/04/25
Jaarbeurs blikt terug op succesvol 2024 en zet koers naar duurzame toekomst
Koninklijke Jaarbeurs heeft haar geïntegreerd jaarverslag 'Samen duurzaam verder' gepubliceerd, waarin de resultaten van 2024 en de strategie voor de toekomst centraal staan.
16/04/25
Mijlpaal: 800 Green Key’s in Nederland
Restaurant De Dikke van Dale in Leeuwarden heeft als 800e bedrijf in Nederland het prestigieuze Green Key certificaat behaald. De feestelijke uitreiking vond maandag plaats in aanwezigheid van wethouder Abel Reitsma van de gemeente Leeuwarden en Erik van Dijk, National Operator van Green Key Nederland.
16/04/25
Exclusief voor leden
Sterke groei vakantieboekingen via online platforms in Nederland
Het boeken van vakanties via online platforms is in Nederland sterk in opkomst. Afgelopen jaar steeg het aantal Nederlanders dat een vakantie via zo'n platform boekte met maar liefst 18%. Dit blijkt uit de recente Nationale Benchmark Vakantieplatformen van Multiscope, waarbij ruim 5.200 Nederlanders werden ondervraagd.
16/04/25
Exclusief voor leden
TopParken realiseert tien appartementen in centrumgebouw Lage Vuursche
TopParken biedt op haar Utrechtse vakantiepark Résidence Lage Vuursche vanaf het aanstaande Paasweekend 10 luxe vakantieappartementen aan. De appartementen zijn geschikt voor maximaal vier personen en bevinden zich in het nieuwe centrumgebouw, waar ook het nieuwe restaurant en wellnesscentrum te vinden zijn.
16/04/25
Exclusief voor leden
Succesvol 2024 voor de Efteling: Omzet boven de 300 miljoen en tevreden gasten
Attractiepark de Efteling in Kaatsheuvel heeft opnieuw een succesvol jaar achter de rug. In 2024 bezochten 5,6 miljoen mensen het park, wat resulteerde in een netto omzet van meer dan 300 miljoen euro en een netto bedrijfsresultaat van 36,8 miljoen euro.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...