Brabant wil anders kijken, anders denken en anders doen

De Van Gogh Sites Foundation, Van Gogh Village Nuenen, Van Gogh Etten-Leur, Van Gogh Nationaal Park en Van Gogh Homeland hebben een gezamenlijke ambitie gepresenteerd. Daartoe hebben ze een convenant gesloten. Half april start al de eerste gezamenlijke campagne: Tegel eruit, maaltijd erin!
Doel van de samenwerking is om het Van Gogh-verhaal van Brabant op een heldere en impactvolle manier te vertellen om mensen te inspireren om anders te kijken, te denken en te doen. Net als Vincent van Gogh. Door natuur, landschap, erfgoed en kunst te verbinden, willen ze ze creativiteit, bewustwording en vernieuwend ondernemerschap stimuleren voor een duurzaam leven en een toekomstbestendige Brabantse samenleving. Vanaf nu treden ze naar buiten als samenwerkende Van Gogh organisaties in Brabant met de collectieve uiting: ‘Van nature Vincent; anders kijken, anders denken, anders doen.’
Ambitie voor 2030
In 2030 willen de organisaties dat Van Gogh in Brabant een inspirerende en relevante propositie is. Ze streven naar een dynamisch landschap waarin natuur en cultuur samensmelten door vernieuwend ondernemerschap. Dit moet leiden tot een gedeelde trots onder Brabanders en een groeiende bezoekersstroom naar Brabant.
Motivatie
De motivatie komt voort uit een gedeelde passie voor het beschermen en levend houden van Van Goghs nalatenschap en het landschap dat hem inspireerde. Door samen te werken, willen ze inspirerende en toegankelijke projecten creëren die Van Goghs wereld beleefbaar maken voor een breed publiek.
Collectief Fundament
Het fundament van alle initiatieven is het levensverhaal, erfgoed en de nalatenschap van Vincent van Gogh. Zijn kunstwerken en brieven vormen een rijke bron van inspiratie. Zijn liefde voor de natuur en zijn unieke manier van kijken, denken en creëren staan centraal in de gezamenlijke ambitie.
Werkwaarden
- Onderzoekend: Voortdurend verdiepen en leren.
- Wilskracht: Intrinsieke motivatie en vastberadenheid.
- Onconventioneel: Buiten gebaande paden denken en durven vernieuwen.
- Experimenteren: Vernieuwing omarmen en leren door te doen.
- Expressief vermogen: Kunst, natuur en erfgoed inzetten om verhalen en emoties over te brengen.
- Bezieling: Werken met passie en toewijding.
Realisatie van de Ambitie
Om de ambitie voor 2030 te bereiken, committeren de organisaties zich aan verschillende uitgangspunten zoals het creëren van draagvlak voor elkaars initiatieven, proactief informeren en structureel werkoverleg.
Eerste campagne
Heel concreet wordt het ook en geven ze dit gedachtengoed ook een groene impuls met de campagne: Tegel eruit, maaltijd erin! Met deze campagne nodigen ze Brabanders in 2025 uit om hun versteende woonomgeving te vergroenen en bewust te worden van de streekproducten die dichtbij huis te vinden zijn. Dit doen ze in samenwerking met de Van Goghpartners en Brabants Streekgoed en Provincie Noord-Brabant.