Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-04-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Brabant wil anders kijken, anders denken en anders doen

Brabant wil anders kijken, anders denken en anders doen

De Van Gogh Sites Foundation, Van Gogh Village Nuenen, Van Gogh Etten-Leur, Van Gogh Nationaal Park en Van Gogh Homeland hebben een gezamenlijke ambitie gepresenteerd. Daartoe hebben ze een convenant gesloten.  Half april start al de eerste gezamenlijke campagne:  Tegel eruit, maaltijd erin!

Doel van de samenwerking is om het Van Gogh-verhaal van Brabant op een heldere en impactvolle manier te vertellen om mensen te inspireren om anders te kijken, te denken en te doen. Net als Vincent van Gogh. Door natuur, landschap, erfgoed en kunst te verbinden, willen ze ze creativiteit, bewustwording en vernieuwend ondernemerschap stimuleren voor een duurzaam leven en een toekomstbestendige Brabantse samenleving. Vanaf nu treden ze naar buiten als samenwerkende Van Gogh organisaties in Brabant met de collectieve uiting: ‘Van nature Vincent; anders kijken, anders denken, anders doen.’

Ambitie voor 2030

In 2030 willen de organisaties dat Van Gogh in Brabant een inspirerende en relevante propositie is. Ze streven naar een dynamisch landschap waarin natuur en cultuur samensmelten door vernieuwend ondernemerschap. Dit moet leiden tot een gedeelde trots onder Brabanders en een groeiende bezoekersstroom naar Brabant.

Motivatie

De motivatie komt voort uit een gedeelde passie voor het beschermen en levend houden van Van Goghs nalatenschap en het landschap dat hem inspireerde. Door samen te werken, willen ze inspirerende en toegankelijke projecten creëren die Van Goghs wereld beleefbaar maken voor een breed publiek.

Collectief Fundament

Het fundament van alle initiatieven is het levensverhaal, erfgoed en de nalatenschap van Vincent van Gogh. Zijn kunstwerken en brieven vormen een rijke bron van inspiratie. Zijn liefde voor de natuur en zijn unieke manier van kijken, denken en creëren staan centraal in de gezamenlijke ambitie.

Werkwaarden

  • Onderzoekend: Voortdurend verdiepen en leren.
  • Wilskracht: Intrinsieke motivatie en vastberadenheid.
  • Onconventioneel: Buiten gebaande paden denken en durven vernieuwen.
  • Experimenteren: Vernieuwing omarmen en leren door te doen.
  • Expressief vermogen: Kunst, natuur en erfgoed inzetten om verhalen en emoties over te brengen.
  • Bezieling: Werken met passie en toewijding.

Realisatie van de Ambitie

Om de ambitie voor 2030 te bereiken, committeren de organisaties zich aan verschillende uitgangspunten zoals het creëren van draagvlak voor elkaars initiatieven, proactief informeren en structureel werkoverleg.

Eerste campagne

Heel concreet wordt het ook en geven ze dit gedachtengoed ook een groene impuls met de campagne: Tegel eruit, maaltijd erin! Met deze campagne nodigen ze Brabanders in 2025 uit om hun versteende woonomgeving te vergroenen en bewust te worden van de streekproducten die dichtbij huis te vinden zijn. Dit doen ze in samenwerking met de Van Goghpartners en  Brabants Streekgoed en Provincie Noord-Brabant.

Topics:Beleid, Cultuur
Trefwoorden: beleid, cultuur, brede welvaart, Noord-Brabant, transitie

CELTH



||| Nieuws |||

11/04/25
ANWB lobby tegen afschaffen accijnskorting
De betaalbaarheid van autorijden staat onder druk. Steeds meer mensen hebben moeite de stijgende kosten voor hun autogebruik te betalen. De auto is het meest gebruikte vervoermiddel naar vakantielocaties.
11/04/25
Exclusief voor leden
Kortgeding tegen plafond 478.000 vluchten van en naar Schiphol
Aanstaande maandag dient het kortgeding van KLM Groep, Delta Air Lines, Corendon, easyJet en TUI tegen de Nederlandse overheid om ervoor te zorgen dat Nederland verbonden blijft met de rest van de wereld via Schiphol. Met andere woorden, deze bedrijven willen het plafond van maximaal 478.000 vluchten van en naar Schiphol van tafel.
10/04/25
Exclusief voor leden
Kristel Baele: investeren in cultuur is investeren in vestigingsklimaat
Investeren in culturele broedplaatsen draagt bij aan het regionale vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. Daar zijn destinatiemanagementorganisaties ook dagelijks mee bezig. Dat heeft de voorzitter van de Raad voor Cultuur Kristel Baele afgelopen weekend gezegd bij de opening van de nieuwe broedplaats 'Nesse' in de gemeente Terneuzen.
03/04/25
Brabant wil anders kijken, anders denken en anders doen
De Van Gogh Sites Foundation, Van Gogh Village Nuenen, Van Gogh Etten-Leur, Van Gogh Nationaal Park en Van Gogh Homeland hebben een gezamenlijke ambitie gepresenteerd. Daartoe hebben ze een convenant gesloten. Half april start al de eerste gezamenlijke campagne: Tegel eruit, maaltijd erin!
01/04/25
Week van de Duurzame Waterrecreatie
In de week van 22 tot en met 28 mei 2025 vindt voor de derde keer op rij de Week van de Duurzame Waterrecreatie plaats. Tijdens deze week staan verschillende kennisonderwerpen op het gebied van duurzame waterrecreatie in de schijnwerpers.?
01/04/25
Tegenslagen voor culturele sector en
"Laten we samen verder bouwen aan een culturele en creatieve sector die blijft verbinden en vernieuwen". Met deze oproep opent voorzitter Kristel Baele het online jaarverslag 2024 van de Raad voor Cultuur, dat vandaag is gepubliceerd.
31/03/25
Apenheul breidt uit
Stichting Apenheul heeft Restaurant de Boschvijver overgenomen.
28/03/25
Exclusief voor leden
Subsidie naar 12 evenementen die identiteit Groningen versterken
Gedeputeerde Staten van provincie Groningen hebben in totaal 297.000 euro subsidie toegekend aan twaalf karakteristieke evenementen die dit jaar in Groningen plaatsvinden.