Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-04-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Nederlanders gillen steeds harder in achtbanen, blijkt uit onderzoek Europa-Park

Nederlanders gillen steeds harder in achtbanen, blijkt uit onderzoek Europa-Park
Silver Star, 73 meter hoog en 130 km/u

Nederlanders stappen steeds vaker in een achtbaan en gillen daarbij ook steeds harder. Dat blijkt uit recent onderzoek van Europa-Park, het grootste attractiepark van Duitsland. Het park, dat jaarlijks veel Nederlandse gasten trekt, liet meer dan 1.000 Nederlanders ondervragen over hun gedrag in achtbanen.

Meer achtbaanfans en meer gegil

Uit het onderzoek blijkt dat 56% van de Nederlanders wel eens in een achtbaan stapt, een stijging ten opzichte van de 48% in 2014, toen eenzelfde onderzoek werd uitgevoerd. Ook het gegil is toegenomen: waar tien jaar geleden nog 54% van de ondervraagden aangaf nooit te gillen, is dat nu nog maar 44%. Vooral vrouwen laten hun stembanden graag de vrije loop in een achtbaan.

Vrouwen gillen vaker dan mannen

Het onderzoek bevestigt het stereotype dat vrouwen vaker gillen dan mannen. Slechts 28% van de vrouwen zegt nooit te gillen, tegenover 61% van de mannen. Ook gillen vrouwen vaker 'altijd' (14%) dan mannen (3%). Vrouwen gillen over het algemeen vaker dan mannen, mede door culturele normen, sociale verwachtingen en emotionele expressie. De meeste mensen gillen in achtbanen van schrik of angst, maar sommigen juist uit plezier. Gillen heeft nog een bijkomend voordeel, het voorziet de longen van meer zuurstof.

EuropaPark

Ook 55-plussers wagen zich vaker in een achtbaan

Opvallend is dat ook steeds meer 55-plussers de spanning van een achtbaanrit opzoeken. In deze leeftijdsgroep stapt nu 33% wel eens in een achtbaan, tegenover 21% in 2014. Ook het gegil neemt toe onder 55-plussers: van 27% in 2014 naar 39% nu.

Europa-Park: paradijs voor achtbaanfans

Met maar liefst 14 achtbanen, waaronder de recent geopende 'Voltron Nevera powered by Rimac' met de steilste lancering ter wereld, is Europa-Park een waar paradijs voor achtbaanliefhebbers. "Het is niet de topsnelheid die bepaalt hoe spectaculair een achtbaan is en hoe hard er wordt gegild", aldus Henk Groenen. "De nieuwe achtbaan verrast bezoekers met talloze richtingwisselingen en maar liefst 7 over-de-kop-elementen. Dit zorgt voor een enorme adrenalinestoot en dus kun je erop rekenen dat hier ook stevig gegild wordt."

Trefwoorden: attractivetieparken, Duitsland, Europa-Park, achtbanen

CELTH



||| Nieuws |||

25/04/25
Provincie Groningen investeert in vrijetijdsaanbod Ommeland
Groningen wil deze zomer bruisen en de provincie trekt de portemonnee. Met een nieuwe subsidieregeling wil de provincie ondernemers en organisaties stimuleren om het vrijetijdsaanbod in het Ommeland te versterken en onder de aandacht te brengen.
18/04/25
Exclusief voor leden
Efteling kondigt nieuwe familieattractie en heropening van Wonder Hotel aan
De Efteling heeft spannende nieuwtjes voor haar bezoekers. Zo komt er een nieuwe familie-attractie en heropent het Eftelinghotel na een grondige renovatie.
16/04/25
Exclusief voor leden
Madurodam opent avontuurlijk Rivierenland voor jonge ontdekkers
Madurodam heeft zijn nieuwste themagebied geopend: Rivierenland. Dit avontuurlijke speelparadijs, geïnspireerd door het typisch Nederlandse rivierenlandschap, biedt kinderen volop mogelijkheden om te klauteren, klimmen, spetteren en ontdekken. Later dit jaar volgt nog een dark-ride.
16/04/25
Exclusief voor leden
Succesvol 2024 voor de Efteling: Omzet boven de 300 miljoen en tevreden gasten
Attractiepark de Efteling in Kaatsheuvel heeft opnieuw een succesvol jaar achter de rug. In 2024 bezochten 5,6 miljoen mensen het park, wat resulteerde in een netto omzet van meer dan 300 miljoen euro en een netto bedrijfsresultaat van 36,8 miljoen euro.
10/04/25
Exclusief voor leden
Burgers' Zoo neemt GaiaZOO over
Koninklijke Burgers’ Zoo neemt GaiaZOO in Kerkrade over. Door de overname, die op 1 juni 2025 officieel wordt bekrachtigd, bundelen twee toonaangevende Nederlandse dierentuinen hun krachten. Beide parken benadrukken hun gedeelde filosofie en waarden.
10/04/25
Exclusief voor leden
Plopsa Group gaat voor één merknaam
De Plopsa Group heeft bekendgemaakt dat twee van haar grote themaparken een nieuwe naam krijgen. Holiday Park in Duitsland zal voortaan door het leven gaan als Plopsaland Deutschland, terwijl Plopsa Coo in de Belgische Ardennen de naam Plopsaland Ardennes krijgt. Deze naamsveranderingen zijn onderdeel van een bredere Europese groeistrategie van Plopsa.
08/04/25
Klimbos Nederland breidt uit: Nieuwe locatie opent in april 2026
Klimliefhebbers uit het noorden van Nederland kunnen zich verheugen op een gloednieuwe klimervaring! Klimbos Nederland kondigt de komst aan van Klimbos Assen.
07/04/25
Voltron Nevera in Europa-Park wint prestigieuze TEA Thea Award
De nieuwe achtbaan Voltron Nevera powered by Rimac in Europa-Park heeft de felbegeerde TEA Thea Award gewonnen in de categorie 'attracties'. Deze prestigieuze prijs, uitgereikt door de Themed Entertainment Association (TEA), wordt beschouwd als een van de hoogste onderscheidingen in de entertainmentindustrie en werd eind maart in Los Angeles aan de familie Mack overhandigd.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...