Geplaatst op: 10-04-2025
Auteur: Marc Gerlings

Derde lus verwonderroute langs 1000 jaar erfgoed in drie landen

Lus van 50 km

Derde lus verwonderroute langs 1000 jaar erfgoed in drie landen
Van links naar rechts: schepen Ine Franssen (Stad Maaseik), burgemeester Jos Hessels (Echt-Susteren), wethouder Yvonne Salvino (Sittard-Geleen) en burgemeester Norbert Reyans (Selfkant).
Om de toerist te verwonderen hoef je niet naar een van de wereldwonderen te reizen, integendeel. Juist op de kleine, doorgaans onopvallende plekken, kan een wereld vol verwondering voor je opengaan. Met deze gedachte creëerde Visit Zuid-Limburg in 2022 samen met meerdere partijen de Route vol Verwondering. Nu gaat de derde lus van deze route open.

Twee fietslussen langs wonderbaarlijke locaties vol verhalen die uitnodigen tot rust en bezinning worden al vaak gefietst. Op woensdag 9 april  is de Route vol Verwondering - samen met haar partners en dankzij een subsidie van het Interreg Deutschland – Nederland programma - aangevuld met een derde fietslus genaamd ‘Grenzeloos verwonderen’. Een grensoverschrijdende fietstocht langs 1000 jaar erfgoed door de gemeente Echt-Susteren, Sittard-Geleen, Selfkant (D) en Maaseik (B).

Langs 1000 jaar erfgoed

De nieuwe fietslus ‘Grenzeloos verwonderen’ binnen de ‘Route vol Verwondering’, is net als de reeds twee bestaande fietslussen ruim 50 km. De route gaat door de gemeente Echt-Susteren, Selfkant (D), Sittard-Geleen en Maaseik (B) en is te volgen via het handige fietsknooppuntensysteem dat naadloos aansluit op de knooppunten in België en Duitsland. Dat betekent dat je onderweg alleen een reeks nummers hoeft te volgen. 

Voor de route is een speciale fietskaart gemaakt waarop alle zogenaamde verwonderplekken zijn aangeduid met icoontjes die een directe verwijzing zijn naar een van de verhalen van de verwonderplek. Tijdens de nieuwe fietslus ‘Grenzeloos verwonderen’ ontdek je drie landen op één dag en bewonder je onder andere vier bijzondere kerken die meer dan 1000 jaar oud zijn: De Sint-Amelberga basiliek in Susteren (NL), het Salviuskerkje in Limbricht (NL), de Sint-Annakerk in Aldeneik (B) en de Sint-Nicolaaskerk & Sint-Quirinus kapel in Millen (D).

Audiovisuele 360-gradentours

Tijdens het fietsen van een van de drie fietslussen in de ‘Route vol Verwondering’ kom je tal van bijzondere gebouwen en plekken tegen vol verhalen, maar wat doe je als de deuren gesloten zijn? Doorfietsen? Niet tijdens de Route vol Verwondering! Op meer dan 36 verwonderplekken langs de route, waarvan 2 in Selfkant (D) en 3 in Maaseik (B), kun je een 360-gradentour en/of een audiotour doen, een wonderlijke virtuele ervaring op je eigen smartphone. Met de 360 gradentour in onder meer kerken, kloosters en kastelen waan je je even binnen, terwijl je buiten staat met je fiets (of gewoon lekker thuis op de bank zit). Zo kun je je alsnog verwonderen over plekken waar je normaal gesproken niet (binnen)komt. Je kijkt je ogen uit en tegelijkertijd luister je naar de boeiendste verhalen via audio- en videofragmenten. 

Op de verwonderplekken met 360 gradentours en audiotours kom je speciale gevelbordjes tegen met QR-codes die je kunt scannen om de tours te volgen. Vanuit thuis alvast ontdekken kan via www.visitzuidlimburg.nl/routevolverwondering.
Trefwoorden: Limburg, route, lus, verwonderen, erfgoed, cultuur

CELTH



||| Nieuws |||

18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.
16/12/25
Utrecht Marketing gaat over naar Utrecht & Partners
Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
28/11/25
Nieuwe Video Apeldoorn congresstad
Apeldoorn Partners bouwt aan een sterker congresklimaat. Daarom is een nieuwe video opgenomen die 15 congreslocaties in beeld brengt.
27/11/25
Digitale winterspecial Veluwe gelanceerd
Van kerstmarkten tot culinaire tips, Veluwe lanceert een gloednieuwe digitale winterspecial: ‘Ontdek, proef, beleef – winter op de Veluwe’. Een online magazine boordevol tips voor een sfeervolle en smaakvolle winter op de Veluwe. De dmo meldt aan NRIT dat het in de toekomst méér digitale magazines wil uitgeven.
24/11/25
Breda voegt curlingbanen toe aan winterprogrammering
Nederlandse steden bieden steeds meer winterprogrammering aan. Breda gaat verder dan een ijsbaan. De silent disco staat weer op het programma en nieuw zijn de curlingbanen.
18/11/25
Aanlichting Domtoren mogelijk door cheque van 1,2 miljoen euro
Tijdens een bijeenkomst op 17 november in de Michaëlskapel van de Domtoren heeft wethouder Dennis de Vries een cheque ter waarde van 1,2 miljoen euro in ontvangst genomen. Het bedrag is de opbrengst van diverse acties en initiatieven die Stichting Utrechts eigenDom en Utrecht Marketing de afgelopen zeven jaar organiseerden om de nieuwe aanlichting van de Domtoren mogelijk te maken.