Geplaatst op: 10-04-2025
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt gepresenteerd

Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt gepresenteerd

Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.

De ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ is bedoeld voor beleidsmakers die op zoek zijn naar een passende aanpak om bewonersprofijt inzichtelijk te maken. In de publicatie wordt elke methode uitgelegd, worden voor- en nadelen benoemd en geïllustreerd met praktijkvoorbeelden. Het onderzoek is uitgevoerd door NBTC en CELTH, in samenwerking met de Hotelschool The Hague en Eilandmarketing Schouwen-Duiveland, waar diverse methoden in de praktijk zijn getest.

Projectleider Elisa van den Heuvel over het belang van de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’: "Het voorziet belanghebbenden van hulpmiddelen om emotionele, vaak verborgen en onbewuste dimensies van door toerisme gedreven voordelen voor bewoners te onderzoeken en geeft een stem aan wat echt belangrijk is voor bewoners, zodat beleid wordt gebaseerd op een empathisch begrip en een afspiegeling is van doorleefde ervaringen en niet alleen van meetbare resultaten.”

Acht methoden onder de loep genomen

In de Wegwijzer acht methoden gepresenteerd die vooral de perceptie van bewoners op toerisme in kaart kunnen brengen. Die methoden variëren van voor de hand liggende en veel gebruikte methoden zoals vragenlijstonderzoek, focusgroepen en interviews, maar ook innovatieve methoden zoals foto-elicitatie, participatory mapping, kunstgerelateerd onderzoek en social listening.

Themamanager Leefomgeving van CELTH, Jeroen Klijs: "De Wegwijzer stelt DMO's, gemeenten en andere organisaties die betrokken zijn bij bestemmingsmanagement in staat om de juiste methode te kiezen voor het meten van bewonersprofijt en deze effectief toe te passen. Het verbetert de kwaliteit en vergelijkbaarheid van toerisme-effectstudies en bevordert datagestuurde besluitvorming in recreatie, toerisme en gastvrijheid.”

De ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ is gratis te downloaden via de site van NBTC.

Link: https://www.nbtc.nl/nl/site/download/download-wegwijzer-voor-het-meten-van-bewonersprofijt-nl?disposition=inline
Trefwoorden: CELTH, LDA, onderzoek, toerisme, bewoners, bewonersonderzoek, bewonersprofijt, brede welvaart

CELTH



||| Nieuws |||

18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.
16/12/25
Utrecht Marketing gaat over naar Utrecht & Partners
Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
28/11/25
Nieuwe Video Apeldoorn congresstad
Apeldoorn Partners bouwt aan een sterker congresklimaat. Daarom is een nieuwe video opgenomen die 15 congreslocaties in beeld brengt.
27/11/25
Digitale winterspecial Veluwe gelanceerd
Van kerstmarkten tot culinaire tips, Veluwe lanceert een gloednieuwe digitale winterspecial: ‘Ontdek, proef, beleef – winter op de Veluwe’. Een online magazine boordevol tips voor een sfeervolle en smaakvolle winter op de Veluwe. De dmo meldt aan NRIT dat het in de toekomst méér digitale magazines wil uitgeven.
24/11/25
Breda voegt curlingbanen toe aan winterprogrammering
Nederlandse steden bieden steeds meer winterprogrammering aan. Breda gaat verder dan een ijsbaan. De silent disco staat weer op het programma en nieuw zijn de curlingbanen.
18/11/25
Aanlichting Domtoren mogelijk door cheque van 1,2 miljoen euro
Tijdens een bijeenkomst op 17 november in de Michaëlskapel van de Domtoren heeft wethouder Dennis de Vries een cheque ter waarde van 1,2 miljoen euro in ontvangst genomen. Het bedrag is de opbrengst van diverse acties en initiatieven die Stichting Utrechts eigenDom en Utrecht Marketing de afgelopen zeven jaar organiseerden om de nieuwe aanlichting van de Domtoren mogelijk te maken.