Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-04-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Zelfs Better Places heeft moeite met duurzame doelstellingen

Zelfs Better Places heeft moeite met duurzame doelstellingen

Reisorganisatie Better Places presenteert deze week haar impactrapport over 2024. Ondanks flinke inspanningen om haar reizen duurzamer te maken, is het doel om de CO?-uitstoot per reiziger jaarlijks met 5% te verminderen ten opzichte van 2019 niet gehaald. "Dit laat zien hoe groot en complex de uitdaging is waar we als sector voor staan en dat er meer nodig is dan vrijwillige acties," aldus Saskia Griep, oprichter van Better Places.

Better Places is een pionier op het gebied van duurzaam reizen. In 2024 haalde de reisorganisatie een vermindering van 16,5% CO?-uitstoot ten opzichte van 2019. Dat is niet genoeg. Om op koers te blijven met de Glasgow Declaration on Climate Action in Tourism is een vermindering van 25% nodig. "Het feit dat zelfs wij, als duurzame koploper, moeite hebben om onze doelen te halen, laat zien dat vrijwillige acties niet genoeg zijn. Er zijn beleidsmaatregelen nodig om gedragsverandering bij reizigers in gang te zetten," stelt Griep.

Organisatie maakt positieve impact op vele fronten

Better Places behaalde met 2.023 boekingen in 2024 een omzet van 12,7 miljoen euro waarmee een winst van 548.210 euro werd behaald. Het aantal boekingen groeide met 7,3% ten opzichte van een jaar eerder. Van alle 5.422 reizigers van Better Places had 29% een Europese bestemming en koos 46% van de Europareizigers voor ander vervoer dan vliegen. Zo stapte 28% in de auto, reed 9% elektrisch, en pakte 9% de trein. Dat alleen al is winst. Dat Better Places moeite heeft haar eigen klimaatdoelen te halen, betekent niet dat de organisatie geen positieve impact heeft gerealiseerd. Zo reserveerde de reisorganisatie 86.773 euro voor haar innovatiefonds waarmee wordt geïnvesteerd in de energietransitie crowdfundingplatform Lendahand en biodiversiteit via Land van Ons. Daarnaast doneerden de reizigers 14.812 aan Artsen zonder Grenzen. Ook doneerde Better Places 10% van haar winst aan goede doelen. Er ging 54.821 euro naar onder andere Rechten van de Natuur en Children of Medelin.

Focus op veelvliegers

Griep benadrukt dat juist de veelvliegers een grote impact hebben op de totale uitstoot: "Een groot deel van de Nederlanders vliegt nooit of maakt slechts af en toe een korte vlucht. De echte uitdaging ligt bij mensen die regelmatig verre reizen maken. Als we deze groep kunnen stimuleren om hun reisgedrag te veranderen, gaan we pas echt grote stappen zetten."

Oproep aan overheid en sector

Better Places roept de overheid en EU op om stevige maatregelen te treffen: vliegen eerlijk belasten, klimaatdoelen stellen voor de luchtvaart en fors inzetten op innovatie. "De luchtvaart zorgt voor zo’n 15% van de totale Nederlandse klimaatimpact, maar valt nu grotendeels buiten het klimaatbeleid. Hier ligt een grote kans om echt verschil te maken," benadrukt Griep.

Link: https://betterplaces.nl/confronterend-impactrapport-better-places-benadrukt-urgentie-reclameverbod
Trefwoorden: duurzaam toerisme, vakanties, verantwoord reizen

CELTH



||| Nieuws |||

18/04/25
Website Ophetwater.nl voor routes op het water
Het Watersportverbond heeft een nieuwe website gelanceerd: Ophetwater.nl. Deze gebruiksvriendelijke ...
18/04/25
Nederlands toerisme licht in de min in eerste twee maanden van 2025
Nederland heeft in toeristisch opzicht een matige eerste twee maanden van 2025 achter de rug. Het aantal gasten in logiesaccommodaties daalde met 2,1% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. In overnachtingen gemeten was de daling met -4,0% nog sterker.
18/04/25
Exclusief voor leden
Efteling kondigt nieuwe familieattractie en heropening van Wonder Hotel aan
De Efteling heeft spannende nieuwtjes voor haar bezoekers. Zo komt er een nieuwe familie-attractie en heropent het Eftelinghotel na een grondige renovatie.
18/04/25
Camperverhuurplatform Goboony professionaliseert hulpverlening
Goboony, het grootste camperdeelplatform van Europa, gaat een nauwe samenwerking aan met VHD Alarmcentrale, dé specialist in camperhulpverlening.
18/04/25
Oprichters KNAB en Albelli investeren €1 miljoen in snelgroeiend platform Glampings.com
Bij 2de investeringsronde heeft Glamping.com een groeikapitaalinjectie opgehaald om luxe camperen toegankelijker te maken voor een breed publiek.
18/04/25
Zuid-Limburg optimaliseert fietsknooppuntennetwerk
Zuid-Limburg heeft haar fietsknooppuntennetwerk herzien en geoptimaliseerd op het gebied van spreiding, beleving en veiligheid. Al met al zijn er deze winter een kleine 75 Zuid-Limburgse knooppunten bijgekomen, met een totale lengte van zo’n 400 km.
18/04/25
Nationale Campermarkt trekt ruimt 3.200 bezoekers
De grootste particuliere campermarkt van Europa laat 25% van de campers van eigenaar wisselen
18/04/25
Favoriete Paasbestemmingen volgens Booking.com
Welke bestemmingen zijn voor Nederlanders rond de Paasdagen favoriet voor een korte vakantie? Booking.com dook in haar data en ziet interessante trends.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...