Geplaatst op: 15-04-2025
Auteur: Marc Gerlings

Ahoy location of the year

Ahoy location of the year
Ahoy wint Location of the year 2024. Foto: Ahoy
In Venray zijn de Live Entertainment Production Awards (LEPA) uitgereikt. Rotterdam Ahoy mocht de prestigieuze titel 'Location of the Year 2024’ in ontvangst nemen. 

Met deze overwinning lieten zij medegenomineerden TivoliVredenburg en Poppodium Boerderij achter zich. "Nadat Ahoy vorig jaar met de nominatie van RTM Stage uiteindelijk in de Johan Cruyff ArenA de meerdere moesten kennen, zijn we supertrots op de erkenning door onze vakgenoten," meldt de winnende locatie.

Hoe blijf je innoveren als je al decennialang een gevestigde naam bent? Rotterdam Ahoy laat zien hoe het moet. De gebiedsontwikkeling die het complex doormaakt, is grensverleggend. Van de nieuwe RTM-stage, gebouwd tijdens de coronaperiode, tot de oplevering van een hotel en parkeergarage op eigen terrein - Ahoy blijft zich vernieuwen. Ook de programmering benut steeds vaker het volledige complex, wat de impact van grootschalige evenementen vergroot. Een inspirerend voorbeeld voor de sector! 
Het juryrapport.

De Live Entertainment Production Awards, die sinds 2015 worden uitgereikt, zetten de professionals achter de schermen van de muziekindustrie in het zonnetje. De prijzen erkennen de inzet en prestaties van locaties, organisaties en individuen die bijdragen aan de groei en kwaliteit van live-entertainment in Nederland.

Eerdere successen voor Ahoy

Het is niet de eerste keer dat Ahoy in de prijzen valt. In 2015 wonnen de locatie al de award voor 'Favourite Venue’. Dit nieuwe succes onderstreept de voortdurende ontwikkeling, van zowel Ahoy als RTM Stage als een van de meest toonaangevende evenementenlocaties in Nederland en daarbuiten.

CEO Jolanda Jansen reageerde enthousiast op de prijs: "Dit is een prachtige erkenning voor het harde werk van ons hele team. We streven er voortdurend naar om bezoekers en organisatoren een onvergetelijke ervaring te bieden, en deze award is een geweldige bevestiging dat we daarin slagen.”

Arnaud Hordijk, Head of Entertainment & Sports bij Rotterdam Ahoy, voegde hieraan toe: "Dat we met Rotterdam Ahoy een platform zijn, waar uiteenlopende vormen van evenementen gehost worden, komt ook door de mooie en unieke samenwerkingen met uiteenlopende organisatoren en toeleveranciers. Deze award is een geweldige erkenning vanuit de branche voor wie we zijn, wat we doen en waar we voor staan.” 

Ahoy meldt daarbij dat met deze overwinning verstevigen we onze positie als dé locatie voor grootschalige evenementen en live-entertainment. Het succes bij de LEPA Awards is een extra motivatie om ook in de toekomst topkwaliteit te blijven leveren aan artiesten, bezoekers en organisatoren.
Trefwoorden: Ahoy, locatie, evenementen, sport

CELTH



||| Nieuws |||

16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
Utrecht Marketing gaat over naar Utrecht & Partners
Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.
15/12/25
Efteling musical Joris en de draak naar 42 theaters
Het Rotterdam Ahoy Convention Centre (RACC) bestaat in december 2025 vijf jaar. Dat was geen makkelijke introductie. Nederland zat volop in de coronaperiode en bijeenkomsten waren vaak niet mogelijk.
12/12/25
Exclusief voor leden
Zuidwestoever Sloterplas bij Meervaart wordt culturele hotspot
De gemeente Amsterdam zet een grote stap in de vernieuwing van het gebied bij theater Meervaart. Het huidige theatergebouw maakt plaats voor een moderne versie aan de zuidwestoever van de Sloterplas. Het plan moet van het gebied een bruisende culturele ontmoetingsplek maken.
10/12/25
Exclusief voor leden
Tweederde Nederlanders zet AI in als hulplijn en voor inspiratie
Gisteren berichtte NRIT over het groeiend aantal vroege boekingen voor reizen in 2026. Een van de ondersteunende trends is het gebruik van AI voor inspiratie en reisplanning. marktonderzoeksbureau MSI-ACI Europe komt vandaag met een onderbouwing van de AI-trend.
09/12/25
Exclusief voor leden
Nederlands bureau transformeert vaste tentoonstelling Haus der Geschichte
Vandaag opent het Haus der Geschichte in het Duitse Bonn zijn volledig vernieuwde vaste tentoonstelling, ontworpen door het Amsterdamse ontwerpbureau Kossmanndejong. Aan de hand van meer dan 4500 objecten word je in deze tentoonstelling meegenomen door de recente geschiedenis van Duitsland.
05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.

||| Agenda |||

27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...