Geplaatst op: 17-04-2025
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Europa-Park 50 jaar springlevend

Europa-Park 50 jaar springlevend

In 2025 viert Europa-Park, het grootste attractiepark van Duitsland, zijn 50e verjaardag. Dit populaire attractiepark staat bekend om zijn Europese themagebieden, innovatieve attracties en het spetterende in- en outdoor waterpark Rulantica. Dit jubileumjaar wordt een feest voor jong en oud, boordevol nieuwe belevenissen, shows, kunst en techniek, allemaal onder het motto: ‘Feesten onder de sterren.

In 1975 opende de familie Mack het park in het Duitse Rust als een showcase voor de achtbanen die het bedrijf produceerde. Dat jaar passeerden 250.000 bezoekers de poorten. In vijftig jaar tijd is het park gegroeid van 16 naar 140 hectare en weet inmiddels 6 miljoen bezoekers op jaarbasis te trekken. De second gate, het zwemparadijs Rulantica, behaalde in 2024 in totaal 1 miljoen bezoekers. In Nederland heeft Europa-Park een geholpen naamsbekendheid van 65%. Bij onze zuiderburen is dat met 70% net wat hoger.

De familie Mack onderneemt al 240 jaar en bouwt vanaf 1921 al achtbanen. Mack Rides is heden ten dage een van de vijf grootste achtbaanbouwers ter wereld. Ook in tientallen Nederlandse en Belgische parken, waaronder de Efteling, Walibi en Plopsaland, staan rides van Mack. Het park is al negen keer door vakblad Amusement Today uitgeroepen tot beste attractiepark ter wereld en uit recent onderzoek blijkt dat 82% van de bezoekers binnen drie jaar opnieuw het park bezoekt.

Nieuw in 2025

Op 24 juli gaat de eerste animatiefilm van Europa-Park wereldwijd in première. Grand Prix of Europe is een 90 minuten durende familiefilm rond de mascottes Ed & Edda. De film komt trouwens ook naar de Nederlandse en Belgische bioscopen. Je kunt de film in Europa-Park ook in het echt beleven in een interactieve multimedia-beleving. De legendarische zeppelin komt dit jaar terug! Van het voorjaar tot medio november vliegt hij boven het Bodenmeer, Allgäu en het Voor-Alpenland. En van 11 t/m 14 juli ook direct boven het attractiepark. Bezoekers maken via winacties kans op een vlucht. YULLBE, de innovatieve VR-attractie, presenteert nieuwe avonturen, waaronder Grand Prix – Mission Recharge. Pak de VR-bril en handtracker en neem deel aan een adembenemende race.

Bezoekers kunnen nieuwe openluchtexposities bezoeken, zoals Sculpturen Allee en Tuin der Sterren, met werken van internationale kunstenaars. Ben je zelf creatief, doe dan mee aan de Art Contest. In fine dining-restaurant Eatrenalin - een combinatie van een innovatieve attractie en een restaurant van topklasse - introduceert chefkok Alexander Mayer een nieuwe smaakbeleving. Verder openen nieuwe eetconcepten, zoals een Tex-Mex-restaurant in Don Quichotte, de Coca Cola Sportsbar en een vernieuwde Magnum Pleasure Store.

Het hele jaar door zijn er onder de noemer 'Samen.Europa.Beleven' gezellige festivals in de Europese themagebieden. Hoogtepunt voor party-liefhebbers: het Mallorca Summer Festival op 17 mei. De nieuwe stuntshow in de Spaanse Arena, De Legende van Zorro, is nu compleet overdekt en het park presenteert een speciale jubileumparade. Helemaal bijzonder zijn de twee Sommernachtsparties op 12 juli en 23 augustus.

EuropaPark

Forse uitbreiding aantal bedden

Voor Europa-Park is meerdaags bezoek heel belangrijk. Dat uit zich in maar liefst 5.800 bedden die het park zelf aanbiedt in zes verschillende hotels en het western-gethematiseerde camp resort. Dat aantal wordt de komende jaren uitgebreid met 2.000 bedden in het Camp Resort dat dit jaar nog nieuwe Western House krijgt en volgend jaar 120 lodges. De naamswijziging naar Silver Lake City is inmiddels al een feit. In het camp resort wordt maar liefst 50 miljoen euro geïnvesteerd. In Silver Lake City kunnen gasten overnachten in tipitenten, huifkarren, blokhutten of in de eigen tent, caravan of camper en in de toekomst ook in lodges. Er wordt nog dit jaar nieuwe horeca: restaurant Diner Station en de Wild Horse Bar gerealiseerd, net als een minigolfbaan. De uitbreidingen gaan door in 2026 met de lodges en een eigen brouwerij.

Europa-Park biedt werk aan 4.500 medewerkers uit 50 verschillende landen. Europa-Park bouwt momenteel hard aan personeelsverblijven. Ook de regio profiteert mee, zo blijkt uit recent onderzoek. Het park is goed voor 8.500 banen in de regio bij onder andere toeleveranciers, winkels en verblijfsaccommodaties.

Nieuwe themalanden

Europa-Park bestaat inmiddels uit 20 themagebieden waarvan er in 17 gebieden Europese landen tot in de kleine details zijn nagebouwd. Nieuw dit jaar is Kroatië met de spectaculaire rollercoaster Voltron Nevera powered by Rimac. Dit gebied wordt volgend jaar verder ingevuld. Dan opent ook het 18e themaland Monaco waar het circus centraal staat.

In vijftig jaar tijd is het aantal shows op het park spectaculair gegroeid. In 1975 bood het park 1 poppenshow aan. Nu biedt Europa-Part 23 uur aan show per dag waar 250 artiesten uit de hele wereld aan meewerken. Ook het aantal attracties groeide van 15 naar meer dan 100 (waarvan 90% van Mack Rides) en shows, waaronder 14 achtbanen. Nieuwe producten van Mack Rides worden steeds als eerste in Europa-Park geplaatst. Hierdoor maken parkbezoekers steeds als eerste kennis met innovaties. Aan eten en drinken geen gebrek. Anno 2025 heeft het park 90 restaurants binnen de poorten, bij de start waren dat er 5. Het aanbod varieert van fastfood naar typische lekkernijen uit de gepresenteerde landen: zoals tapas in Spanje, raclette in Zwitserland en poffertjes in Holland. Verder is Europa-Park het eerste en enige attractiepark ter wereld met Michelin-sterren: restaurant Ammolite in de vuurtoren van hotel Bell Rock heeft er twee.

EuropaPark

Familiebedrijf

Het familiebedrijf Europa-Park wordt op dit moment geleid door de broers Roland en Jürgen Mack (de zevende generatie vanaf de start van de onderneming in 1780) en Michael en Thomas Mack: de zonen van Roland Mack. Ann-Kathrin, de dochter van Roland Mack, is als architect betrokken bij de nieuwste projecten en Frederik, zoon van Jürgen, is nu verantwoordelijk voor de HR-afdeling. De taken worden in fases overgedragen aan de achtste generatie.

Investeringen buiten het attractiepark

In 2019 opende Europa-Park haar second gate: Waterwereld Rulantica. Het nieuwe waterpark, rond een Scandinavisch thema, is ingedeeld in 9 avontuurlijke themazones voor de hele familie, waarvan acht binnen en één buiten. In totaal heeft Rulantica maar liefst 25 waterattracties zoals Duitslands grootste golfslagbad, een ontspannende lazy river van 250 meter en 17 glijbanen. De keuze voor het openen van een second gate was eenvoudig: Een bestaand park verder uitbreiden heeft op een bepaald niveau geen zin omdat gasten niet langer gaan verblijven. In Rulantica investeerde de familie 180 miljoen euro, inclusief het nieuwe hotel Krønasår. Ook in Rulantica staat de ontwikkeling niet stil en opent deze zomer een groot nieuw buitenzwembad, vernieuwde watercarrousel Tønnevirvel (voortaan overdekt), en de Svømme Bar in Scandinavische stijl voor nóg meer waterplezier.

In 2020 opende naast Krønasår het VR-experiencecentrum YULLBE waar bezoekers op reis gaan naar vreemde werelden en de realiteit achter zich laten. Op 4 november 2022 zag Eatrenalin het licht. Deze diner-experience dompelt de restaurantbezoekers onder in verschillende werelden - niet alleen door geuren en smaken, maar ook visueel, akoestisch en middels tastzin en bewegingen.

Inmiddels heeft Mack Rides veel meer specialismen ontwikkeld die nodig zijn voor de achtbanen van de toekomst. Zo heeft het een eigen mediaproductiebedrijf (Mack Media), een animatiestudio (Mack Animation), een ontwerp- en engineeringbureau (Mack Solutions), een muziekstudio (Mack Music), een entertainmentbureau (Blue Banana) of Tacumeon dat zich bezighoudt met mediabased attracties. De innovaties en concepten komen van MackOne. Al deze bedrijven werken overigens ook voor andere attractieparken.

EuropaPark
Trefwoorden: attractieparken, Duitsland, Europa-Park, investeringen

CELTH



||| Nieuws |||

17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
17/12/25
Elektrisch rijden is goedkoper dus maken we meer kilometers
Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.
17/12/25
Meer ouderen dan jongeren in Nederland
Nederland maakt een bijzondere transitie mee. Vanaf dit jaar zijn er voor het eerst meer 65-plussers dan jongeren tot 20 jaar, blijkt uit CBS-data. Dat zal ook van invloed zijn op recreatie en vrijetijdsgedrag.
16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...