Geplaatst op: 24-04-2025
Auteur: Marc Gerlings

BinnenhofBuiten doneert spiegelend kunstwerk aan Flora Restaurant en Filmhuis

Oude KPN centrale wordt ontmoetingsplek met filmhuis en horeca

BinnenhofBuiten doneert spiegelend kunstwerk aan Flora Restaurant en Filmhuis
Van links naar rechts: Mary Hessing (programmeur BinnenhofBuiten), Marijn Veltman (Flora Filmhuis), Marleen Sleeuwits, de broers Sjoerd en Sijbren Bartlema (Flora Restaurant) en Bo Maertens (Flora Filmhuis) met zoontje. (Foto: Jan Willem Kaldenbach / The
Het Haagse stadsprogramma BinnenhofBuiten schenkt een monumentaal kunstwerk van de Haagse kunstenaar Marleen Sleeuwits aan Flora Restaurant en Filmhuis. 

Het werk, bestaande uit drie grote lichtobjecten, was eerder te zien tijdens het Spiegelfestival. Tijdens dit festival, dat in januari startte, transformeerden spiegels de openbare ruimte rond het Binnenhof tot een betoverende, reflecterende omgeving.

Sleeuwits: "Elke keer als ik mijn werk op de Lange Vijverberg bezocht, stond iemand zichzelf of elkaar bij het werk te fotograferen. Zo leuk om te zien hoe mijn werk de mensen met elkaar verbindt."

Het kunstwerk van Marleen Sleeuwits sluit aan bij de visie van Flora: een plek waar verbeelding en ontmoeting centraal staan. Drie spiegelende objecten van elk twee bij drie meter vormen de imposante centrepieces in de hal van het nieuwe Flora Filmtheater en Café Restaurant Flora.

KPN centrale wordt leisurelocatie

Initiatiefnemers Bo Maerten en Marijn Veltman begonnen onlangs aan een inspirerend avontuur: het transformeren van een leegstaand, monumentaal pand – de voormalige KPN-telefooncentrale – tot een  ontmoetingsplek voor film- en cultuurliefhebbers in Den Haag. De gelijknamige horeca in het karakteristieke gebouw wordt gerund door de broers Sjoerd en Sijbren Bartlema.

Ook in de Private Dining-ruimte van het restaurant is een werk van Sleeuwits te bewonderen. Deze mural ontstond in samenwerking met het Fotomuseum Den Haag, waar haar solotentoonstelling Enter the Cube nog tot en met 5 mei te zien is.

Curator Mary Hessing: "Met BinnenhofBuiten proberen we een fris geluid in het Museumkwartier neer te zetten, Flora is net zo’n creatief en fris initiatief dat door middel van crowdfunding van de grond kwam. Daar dragen we graag aan bij."

Met deze schenking krijgt het kunstwerk van Sleeuwits een nieuw en blijvend thuis bij Flora, een nieuwe Haagse ontmoetingsplek waar film, creativiteit en gastronomie samenkomen. Het is nu te bekijken. De entree is op De Constant Rebecquestraat nummer 55, neem daarna de lift naar de zesde verdieping.

Stadsprogramma BinnenhofBuiten organiseert evenementen en activiteiten tijdens de verbouwing van het Binnenhof zoals BlowUp Art Den Haag en het Spiegelfestival en is een project van The Hague & Partners voor de gemeente Den Haag.
Trefwoorden: Den Haag, kunst, leisure, dmo

CELTH



||| Nieuws |||

03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
28/11/25
Nieuwe Video Apeldoorn congresstad
Apeldoorn Partners bouwt aan een sterker congresklimaat. Daarom is een nieuwe video opgenomen die 15 congreslocaties in beeld brengt.
27/11/25
Digitale winterspecial Veluwe gelanceerd
Van kerstmarkten tot culinaire tips, Veluwe lanceert een gloednieuwe digitale winterspecial: ‘Ontdek, proef, beleef – winter op de Veluwe’. Een online magazine boordevol tips voor een sfeervolle en smaakvolle winter op de Veluwe. De dmo meldt aan NRIT dat het in de toekomst méér digitale magazines wil uitgeven.
24/11/25
Breda voegt curlingbanen toe aan winterprogrammering
Nederlandse steden bieden steeds meer winterprogrammering aan. Breda gaat verder dan een ijsbaan. De silent disco staat weer op het programma en nieuw zijn de curlingbanen.
18/11/25
Aanlichting Domtoren mogelijk door cheque van 1,2 miljoen euro
Tijdens een bijeenkomst op 17 november in de Michaëlskapel van de Domtoren heeft wethouder Dennis de Vries een cheque ter waarde van 1,2 miljoen euro in ontvangst genomen. Het bedrag is de opbrengst van diverse acties en initiatieven die Stichting Utrechts eigenDom en Utrecht Marketing de afgelopen zeven jaar organiseerden om de nieuwe aanlichting van de Domtoren mogelijk te maken.
14/11/25
Noordwijk presenteert magazine over herbronnen
Op 13 november presenteerde Noordwijk Marketing het nieuwe magazine MOMENT – Herbronnen in Noordwijk: een inspirerend tijdschrift voor mensen die hier wonen en komen over gezond genieten, rust, natuur, cultuur en actief buiten zijn aan de kust. Het is meteen ook de start van de campagne van deze destinatie.
28/10/25
Maarten meet-up in Utrecht
Op zaterdag 8 november viert de Domtoren het feest van Sint Maarten met een bijzondere bijeenkomst voor alle Utrechters die Maarten heten – of een naam dragen die daarvan is afgeleid, meldt Utrecht Marketing. Tijdens de zogeheten Grote Maarten Meet-up opent de toren zijn deuren voor een feestelijke viering in het teken van de Utrechtse beschermheilige.
08/10/25
Najaarscampagne Friesland 'Opfriesen'
We gaan weer Opfriesen! Opladen zoals dat alleen in Friesland kan. Merk Fryslân zet de provincie neer als bestemming om actief op uit te gaan en daarmee je batterij op te laden. Ook al is het najaar en kouder, je wordt er warm van.