Geplaatst op: 29-04-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Reisbranche verliest kort geding om verbod op fossiele reclame

Reisbranche verliest kort geding om verbod op fossiele reclame
Afbeelding van kendallpools via Pixabay

De reisbranche heeft het kort geding tegen de gemeente Den Haag verloren. ANVR en reisorganisaties TUI, D-Reizen en Prijsvrij.nl wilden hiermee het verbod op fossiele reclame in de openbare ruimte in Den Haag van tafel krijgen.

In september 2024 besloot de Haagse gemeenteraad tot invoering van een verbod op reclame in de openbare ruimte voor fossiele brandstoffen, vliegvakanties, vliegtickets, grijze stroomcontracten, gascontracten, cruisereizen of auto's met een fossiele of hybride brandstofmotor. De gemeente wil hiermee de gezondheid van de inwoners te beschermen, de negatieve gevolgen van klimaatverandering terug te dringen en het milieu te verbeteren. Het verbod is 1 januari 2025 ingegaan en de gemeente gaat er na 1 mei 2025 op handhaven. 

Verweer van reisbranche

De brancheorganisatie ANVR en reisorganisaties TUI, D-Reizen en Prijsvrij.nl stellen dat het reclameverbod in strijd is met de vrijheid van meningsuiting en met Europese wet- en regelgeving. Ook stellen ze dat er geen direct verband kan worden aangetoond tussen het reclameverbod en de doelen die de gemeente daarmee verwacht te bereiken. Ze vorderen dat het reclameverbod buiten werking wordt gesteld.

Oordeel van de rechtbank

De rechter heeft de vordering van de reisbranche afgewezen. Volgens de rechter heeft de gemeente een grote mate van beleidsvrijheid bij het nemen van besluiten die zij van belang acht voor haar inwoners en moet de rechtspraak terughoudend zijn daarop in te grijpen. Volgens de rechter heeft de gemeente heeft voldoende onderbouwd dat met het reclameverbod een bijdrage kan worden geleverd aan het beschermen van de gezondheid van de inwoners en de bezoekers van Den Haag en aan het terugdringen van de negatieve effecten van klimaatverandering voor haar inwoners en bezoekers. Verder oordeelt de rechter dat het reclameverbod niet in strijd is met de vrijheid van meningsuiting zoals die is vastgelegd in de Grondwet. Uitgezonderd van die vrijheid van meningsuiting is namelijk handelsreclame.

Verder oordeelt de rechter dat het reclameverbod niet in strijd is met Europese wet- en regelgeving. Zo is het niet zo dat het verbod onderscheid maakt tussen nationale en internationale bedrijven. Het reclameverbod geldt voor hen allemaal. Tot slot staat het reisbedrijven vrij reclame te maken in de openbare ruimte voor anderssoortige reizen of hun merk en kunnen ze ook nog andere kanalen benutten.

Brede implicatie

De reisbranche reageert teleurgesteld. Ze gaan het vonnis nader bestuderen en onderzoeken of ze een bodemprocedure instellen. Dat is van belang omdat veel meer steden een verbod op fossiele reclame in de openbare ruimte overwegen of al hebben ingesteld. Aangezien reclamecontracten die gemeenten met exploitanten van buitenreclame hebben afgesloten vaak een lange looptijd hebben, duurt een feitelijke effectuering wel wat langer. 

Frank Radstake, directeur ANVR: "We zullen de stukken goed bestuderen, maar zijn teleurgesteld in deze uitspraak en we onderzoeken de mogelijkheid om in hoger beroep te gaan. De discussie over het verbod op fossiele reclames, zoals die voor vliegvakanties in Den Haag is een beladen onderwerp. De gemeente Den Haag denkt er een duurzamere toekomst door te bewerkstelligen voor haar bewoners. De reissector onderkent het belang van verduurzaming, maar ziet een lokaal reclameverbod niet als een zinvolle stap in die richting.” Arjan Kers, managing Director TUI Nederland en België voegt daar aan toe; "Een teleurstellend resultaat, want een verbod op reclame voor vliegvakanties beperkt de informatie die beschikbaar is voor consumenten en ondermijnt hun vermogen om zelf keuzes te maken.”

Trefwoorden: beleid, reisbranche, reclame

CELTH



||| Nieuws |||

16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.
16/12/25
Utrecht Marketing gaat over naar Utrecht & Partners
Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.
16/12/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs start in 2026 met circulaire standbouw
Koninklijke Jaarbeurs introduceert vanaf 1 januari 2026 volledig circulaire standbouw voor exposanten op haar eigen vakbeurzen. Met deze stap versnelt Jaarbeurs actief de duurzame transitie binnen de evenementenbranche.
15/12/25
Zeeland dichter bij Brabantse steden en Zwolle
Zeeland en Noord-Brabant zijn beter met elkaar verbonden via een directe treinverbinding ieder uur. Dat werd op 15 december feestelijk gevierd op het station in Vlissingen.
15/12/25
Exclusief voor leden
Erfgoed Zwarte Molen wordt vakantieverblijf
Stichting Kempens Landschap opent in januari 2026 een erfgoedlogies in de Zwarte Molen in Lille. Deze 19e-eeuwse molen, die sinds 2016 eigendom is van de landschapsorganisatie, werd grondig gerenoveerd en ingericht als vakantiewoning voor vier personen. Met de herbestemming wil de Stichting het karakteristieke gebouw opnieuw actief deel laten uitmaken van de gemeenschap.
15/12/25
Verdubbeling doorfietsroutes tot 2030
De Nederlandse doorfietsroutes zijn het afgelopen jaar opnieuw flink uitgebreid. In 2025 is het netwerk gegroeid naar 1.118 kilometer gerealiseerde doorfietsroutes, een toename van 137 kilometer ten opzichte van vorig jaar. De komende vijf jaar verdubbelt dat waarschijnlijk met 1.198 kilometer naar een totaal van 2.316 kilometer. Dat blijkt uit een inventarisatie van samenwerkingsorganisatie Tour de Force.
15/12/25
Efteling musical Joris en de draak naar 42 theaters
Het Rotterdam Ahoy Convention Centre (RACC) bestaat in december 2025 vijf jaar. Dat was geen makkelijke introductie. Nederland zat volop in de coronaperiode en bijeenkomsten waren vaak niet mogelijk.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...