Topics
Topics
16/04/24   ·
2,4 miljard vrijetijdsactiviteiten leveren ruim 60 miljard euro op
Nederlanders maken jaarlijks 2,4 miljard uithuizige vrijetijdsactiviteiten. Daaraan wordt 60,4 miljard euro aan uitgegeven. Wandelen, fietsen en uit eten gaan zijn favoriet. Dat blijkt uit het Nederlandse Vrijetijdsonderzoek (NVTO) dat in opdracht van NBTC is uitgevoerd.
02/04/24   ·
Logiesaanbod in Nederland in kaart gebracht
In opdracht van de Landelijke Data Alliantie gaan NRIT Onderzoek en Bureau Nijdam een landelijke dataset met logiesaccommodaties realiseren. Deze dataset wordt vrij toegankelijk en de komende vijf jaar actueel gehouden. Het betreft een brede inventarisatie van logiesaanbod met hotels, pensions, b&b’s, huisjesterreinen, kampeerterreinen, groepsaccommodaties en jachthavens.
15/12/23   ·
Zet in je agenda: Trendcongres Toerisme en Vrije Tijd 18 april 2024
Vlissingen is de ‘city to be’ op donderdag 18 april 2024 want daar is het Trendcongres Toerisme en Vrije Tijd 2024. Save the date, zet het alvast in je agenda.
01/12/23   ·
Vijf nieuwe persona's voor internationale marketing
NBTC lanceerde op een online kennissessie vijf nieuwe persona’s waarmee de organisatie de komende jaren gaat werken. Ook andere organisaties en bedrijven worden uitgenodigd met deze in de internationale marketing te gaan werken. Daarvoor zijn hun paspoorten openbaar.
30/11/23   ·
Haalbaarheidsonderzoek dataportaal toerisme in Limburg
In opdracht van de gemeenten, Provincie Limburg en branchevertegenwoordigers in toerisme en recreatie, werken de Samenwerkende VVV’s in Limburg aan het inrichten van een dataportaal voor de vrijetijdsector in Limburg.
13/11/23   ·
Perspectief 2030: Iedere Nederlander moet profijt hebben van toerisme. Hoe dan!?
In Perspectief 2030, de visie voor toeristisch Nederland, staat dat in 2030 iedere Nederlander profijt moet hebben van toerisme. Een hele ambitieuze doelstelling. Grote vraag is hoe we dat precies kunnen realiseren.
17/10/23   ·
De impact van inkomend dag- en verblijfsbezoek
In de landelijke visie op toerisme ‘Perspectief 2030’ is de koers uitgezet naar een duurzame ontwikkeling van de bestemming Nederland. Toerisme is daarin een middel om grotere maatschappelijke vraagstukken op te lossen die bijdragen aan het algemeen en gedeeld belang van Nederland. Bezoek moet in 2030 bijdragen aan de welvaart en het welzijn van alle Nederlanders. Mooie doelen waar hard aan wordt gewerkt. Tegelijkertijd vraagt deze aanpak om andere indicatoren dan louter aantallen toeristen en euro’s die zij in ons land laten rollen.
11/10/23   ·
Nationale Data Strategie voor toerisme en recreatie gelanceerd
De vrijetijdssector heeft eindelijk een Nationale Data Strategie. Deze moet de komende jaren richting geven aan het databeleid en de uitvoering daarvan. De strategie is in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat ontwikkeld door de Landelijke Data Alliantie.
25/07/23   ·
Toerisme post-covid; wat staat ons te wachten?
Stel u zich eens voor, een wereld die bevolkt wordt door post-humans. Een wereld waarin niet alleen werknemers die routinematige werkzaamheden verrichten hebben plaatsgemaakt voor geautomatiseerde of gerobotiseerde systemen, maar waarin Artificial Intelligence dusdanig ver is doorontwikkeld dat ook de werknemers die meer intellectueel werk verrichtten zijn vervangen door systemen die dit werk veel beter kunnen dan wij mensen.
12/07/23   ·
Exclusief voor leden
Zomervakanties van Nederlanders in 2022
De zomervakantie 2023 is losgebarsten. Miljoenen Nederlanders zoeken de komende maanden hun vakantiebestemming op. Het CBS komt vandaag met de terugblik op zomervakanties in 2022. Een overzicht van de belangrijkste resultaten en ontwikkelingen.
27/06/23   ·
Data als kennisfundament voor beter onderbouwde beleidskeuzes
Wat een mooie dag hadden de vrienden van de Landelijke Data Alliantie zoals Marieke Politiek de aanwezigen noemde op de jaarlijkse kennisdag van dit netwerk. Als u het gemist heeft, geen nood, NRIT was aanwezig om verslag te doen.
27/06/23   ·
Onderzoek Inkomend Dagbezoek
Samen met het onderzoek naar het inkomend verblijfsbezoek heeft de LDA ook het inkomend dagbezoek onder de loep genomen.
27/06/23 · Dagrecreatie · LDA · Onderzoek | Lees meer
27/06/23   ·
Vier breakout sessies op de Kennisdag van de Landelijke Data Alliantie
De Landelijke Data Alliantie organiseerde op haar kennisdag in de middag vier verschillende breakoutsessies. Thema's waren de Nationale Data Strategie, bewonersprofijt, effectonderzoek en visitor data.
07/06/23   ·
Nieuw onderzoek naar inkomend dag- en verblijfsbezoek
Op de Kennisdag 2023 van de Landelijke Data Alliantie zijn onder grote belangstelling het onderzoek inkomend dag- en verblijfsbezoek gepresenteerd. Agnes Holtjer van de provincie Gelderland mocht namens de provincies het eerste exemplaar in ontvangst nemen uit handen van onderzoeker Anke ten Velde van NBTC.
07/06/23   ·
Datalandschap Wegwijzer gepresenteerd
Gisteren is op de LDA Kennisdag de ‘Datalandschap Wegwijzer’ gepresenteerd. In deze publicatie van de Landelijke Data Alliantie zijn rond drie thema’s de belangrijkste databronnen opgenomen.
30/05/23   ·
Meer inzicht met de Leefstijlvinder
Een minder bekend maar niet minder belangrijke databron voor de Nederlandse vrijetijdssector is de Leefstijlvinder. Onder de vlag van de Landelijke Data Alliantie hebben zich heel veel partijen verenigd die dit doelgroepensegmentatiemodel voor de vrije tijd een warm hart toedragen. Tijd om eens een rondje langs de spreekwoordelijke velden te doen en te onderzoeken hoe de Leefstijlvinder in den lande wordt ervaren en toegepast. We starten ons rondje met Shelly van Winden die namens de LDA dit project vanuit MarketingOost trekt.
26/05/23   ·
Congressen aantrekken verschuift van geld verdienen naar ecosysteem versterken
Het zakelijk bezoek is ongelooflijk belangrijk voor Nederlandse steden en regio’s. Door corona kwam deze meetingindustrie tot stilstand. 2022 laat een herstel zien van 79% in vergelijking met 2019. Maar het gaat anders, de trendbreuk in het binnenhalen van congressen.
25/05/23   ·
Exclusief voor leden
Bezoek attractieparken hersteld, dierentuinen en vooral musea nog niet hersteld
De grootste Nederlandse attractieparken zijn qua bezoek in 2022 hersteld van de coronapandemie. Het gezamenlijk bezoek loopt 1% voor op 2019. Een ander verhaal zijn de dierentuinen en de musea die het niveau van 2019 nog niet hebben behaald.
25/05/23 · Attractieparken · Cultuur · LDA | Lees meer
16/04/24   ·
2,4 miljard vrijetijdsactiviteiten leveren ruim 60 miljard euro op
Nederlanders maken jaarlijks 2,4 miljard uithuizige vrijetijdsactiviteiten. Daaraan wordt 60,4 miljard euro aan uitgegeven. Wandelen, fietsen en uit eten gaan zijn favoriet. Dat blijkt uit het Nederlandse Vrijetijdsonderzoek (NVTO) dat in opdracht van NBTC is uitgevoerd.
15/12/23   ·
Zet in je agenda: Trendcongres Toerisme en Vrije Tijd 18 april 2024
Vlissingen is de ‘city to be’ op donderdag 18 april 2024 want daar is het Trendcongres Toerisme en Vrije Tijd 2024. Save the date, zet het alvast in je agenda.
30/11/23   ·
Haalbaarheidsonderzoek dataportaal toerisme in Limburg
In opdracht van de gemeenten, Provincie Limburg en branchevertegenwoordigers in toerisme en recreatie, werken de Samenwerkende VVV’s in Limburg aan het inrichten van een dataportaal voor de vrijetijdsector in Limburg.
17/10/23   ·
De impact van inkomend dag- en verblijfsbezoek
In de landelijke visie op toerisme ‘Perspectief 2030’ is de koers uitgezet naar een duurzame ontwikkeling van de bestemming Nederland. Toerisme is daarin een middel om grotere maatschappelijke vraagstukken op te lossen die bijdragen aan het algemeen en gedeeld belang van Nederland. Bezoek moet in 2030 bijdragen aan de welvaart en het welzijn van alle Nederlanders. Mooie doelen waar hard aan wordt gewerkt. Tegelijkertijd vraagt deze aanpak om andere indicatoren dan louter aantallen toeristen en euro’s die zij in ons land laten rollen.
25/07/23   ·
Toerisme post-covid; wat staat ons te wachten?
Stel u zich eens voor, een wereld die bevolkt wordt door post-humans. Een wereld waarin niet alleen werknemers die routinematige werkzaamheden verrichten hebben plaatsgemaakt voor geautomatiseerde of gerobotiseerde systemen, maar waarin Artificial Intelligence dusdanig ver is doorontwikkeld dat ook de werknemers die meer intellectueel werk verrichtten zijn vervangen door systemen die dit werk veel beter kunnen dan wij mensen.
27/06/23   ·
Data als kennisfundament voor beter onderbouwde beleidskeuzes
Wat een mooie dag hadden de vrienden van de Landelijke Data Alliantie zoals Marieke Politiek de aanwezigen noemde op de jaarlijkse kennisdag van dit netwerk. Als u het gemist heeft, geen nood, NRIT was aanwezig om verslag te doen.
27/06/23   ·
Vier breakout sessies op de Kennisdag van de Landelijke Data Alliantie
De Landelijke Data Alliantie organiseerde op haar kennisdag in de middag vier verschillende breakoutsessies. Thema's waren de Nationale Data Strategie, bewonersprofijt, effectonderzoek en visitor data.
07/06/23   ·
Datalandschap Wegwijzer gepresenteerd
Gisteren is op de LDA Kennisdag de ‘Datalandschap Wegwijzer’ gepresenteerd. In deze publicatie van de Landelijke Data Alliantie zijn rond drie thema’s de belangrijkste databronnen opgenomen.
26/05/23   ·
Congressen aantrekken verschuift van geld verdienen naar ecosysteem versterken
Het zakelijk bezoek is ongelooflijk belangrijk voor Nederlandse steden en regio’s. Door corona kwam deze meetingindustrie tot stilstand. 2022 laat een herstel zien van 79% in vergelijking met 2019. Maar het gaat anders, de trendbreuk in het binnenhalen van congressen.
02/04/24   ·
Logiesaanbod in Nederland in kaart gebracht
In opdracht van de Landelijke Data Alliantie gaan NRIT Onderzoek en Bureau Nijdam een landelijke dataset met logiesaccommodaties realiseren. Deze dataset wordt vrij toegankelijk en de komende vijf jaar actueel gehouden. Het betreft een brede inventarisatie van logiesaanbod met hotels, pensions, b&b’s, huisjesterreinen, kampeerterreinen, groepsaccommodaties en jachthavens.
01/12/23   ·
Vijf nieuwe persona's voor internationale marketing
NBTC lanceerde op een online kennissessie vijf nieuwe persona’s waarmee de organisatie de komende jaren gaat werken. Ook andere organisaties en bedrijven worden uitgenodigd met deze in de internationale marketing te gaan werken. Daarvoor zijn hun paspoorten openbaar.
13/11/23   ·
Perspectief 2030: Iedere Nederlander moet profijt hebben van toerisme. Hoe dan!?
In Perspectief 2030, de visie voor toeristisch Nederland, staat dat in 2030 iedere Nederlander profijt moet hebben van toerisme. Een hele ambitieuze doelstelling. Grote vraag is hoe we dat precies kunnen realiseren.
11/10/23   ·
Nationale Data Strategie voor toerisme en recreatie gelanceerd
De vrijetijdssector heeft eindelijk een Nationale Data Strategie. Deze moet de komende jaren richting geven aan het databeleid en de uitvoering daarvan. De strategie is in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat ontwikkeld door de Landelijke Data Alliantie.
12/07/23   ·
Exclusief voor leden
Zomervakanties van Nederlanders in 2022
De zomervakantie 2023 is losgebarsten. Miljoenen Nederlanders zoeken de komende maanden hun vakantiebestemming op. Het CBS komt vandaag met de terugblik op zomervakanties in 2022. Een overzicht van de belangrijkste resultaten en ontwikkelingen.
27/06/23   ·
Onderzoek Inkomend Dagbezoek
Samen met het onderzoek naar het inkomend verblijfsbezoek heeft de LDA ook het inkomend dagbezoek onder de loep genomen.
27/06/23 · Dagrecreatie · LDA · Onderzoek | Lees meer
07/06/23   ·
Nieuw onderzoek naar inkomend dag- en verblijfsbezoek
Op de Kennisdag 2023 van de Landelijke Data Alliantie zijn onder grote belangstelling het onderzoek inkomend dag- en verblijfsbezoek gepresenteerd. Agnes Holtjer van de provincie Gelderland mocht namens de provincies het eerste exemplaar in ontvangst nemen uit handen van onderzoeker Anke ten Velde van NBTC.
30/05/23   ·
Meer inzicht met de Leefstijlvinder
Een minder bekend maar niet minder belangrijke databron voor de Nederlandse vrijetijdssector is de Leefstijlvinder. Onder de vlag van de Landelijke Data Alliantie hebben zich heel veel partijen verenigd die dit doelgroepensegmentatiemodel voor de vrije tijd een warm hart toedragen. Tijd om eens een rondje langs de spreekwoordelijke velden te doen en te onderzoeken hoe de Leefstijlvinder in den lande wordt ervaren en toegepast. We starten ons rondje met Shelly van Winden die namens de LDA dit project vanuit MarketingOost trekt.
25/05/23   ·
Exclusief voor leden
Bezoek attractieparken hersteld, dierentuinen en vooral musea nog niet hersteld
De grootste Nederlandse attractieparken zijn qua bezoek in 2022 hersteld van de coronapandemie. Het gezamenlijk bezoek loopt 1% voor op 2019. Een ander verhaal zijn de dierentuinen en de musea die het niveau van 2019 nog niet hebben behaald.
25/05/23 · Attractieparken · Cultuur · LDA | Lees meer

Blogs

Momenteel geen berichten aanwezig.

Agenda

23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...

||| Nieuws |||

15/12/23
Zet in je agenda: Trendcongres Toerisme en Vrije Tijd 18 april 2024
Vlissingen is de ‘city to be’ op donderdag 18 april 2024 want daar is het Trendcongres Toerisme en Vrije Tijd 2024. Save the date, zet het alvast in je agenda.
30/11/23
Haalbaarheidsonderzoek dataportaal toerisme in Limburg
In opdracht van de gemeenten, Provincie Limburg en branchevertegenwoordigers in toerisme en recreatie, werken de Samenwerkende VVV’s in Limburg aan het inrichten van een dataportaal voor de vrijetijdsector in Limburg.
13/11/23
Perspectief 2030: Iedere Nederlander moet profijt hebben van toerisme. Hoe dan!?
In Perspectief 2030, de visie voor toeristisch Nederland, staat dat in 2030 iedere Nederlander profijt moet hebben van toerisme. Een hele ambitieuze doelstelling. Grote vraag is hoe we dat precies kunnen realiseren.
07/06/23
Datalandschap Wegwijzer gepresenteerd
Gisteren is op de LDA Kennisdag de ‘Datalandschap Wegwijzer’ gepresenteerd. In deze publicatie van de Landelijke Data Alliantie zijn rond drie thema’s de belangrijkste databronnen opgenomen.
25/05/23
Exclusief voor leden
Bezoek attractieparken hersteld, dierentuinen en vooral musea nog niet hersteld
De grootste Nederlandse attractieparken zijn qua bezoek in 2022 hersteld van de coronapandemie. Het gezamenlijk bezoek loopt 1% voor op 2019. Een ander verhaal zijn de dierentuinen en de musea die het niveau van 2019 nog niet hebben behaald.
10/05/23
Limburg Marketing gebruikt Leefstijlvinder voor nieuwe consumentenwebsite
Op de nieuwe toeristische website Hart van Limburg speelt de Leefstijlvinder een hoofdrol. Limburg Marketing heeft haar consumenten website een gloednieuw design gegeven en het ‘doen’ submenu op de zeven verschillende leefstijlen gebaseerd.
13/03/23
Wat leverde de pilot verplaatsingsgedrag buitenlandse bezoekers op?
Kun je met GPS-tracking het verplaatsingsgedrag van buitenlandse bezoekers in Nederland in kaart brengen en daarmee traditioneel onderzoek vervangen? Die vraag stond centraal in een pilot van de Landelijke Data Alliantie. De pilot met Duitse bezoekers is nu afgerond en gaf heel wat stof tot nadenken.
06/03/23
Particuliere verhuur inzichtelijk
Hoeveel gasten overnachten in 2021 in particuliere accommodaties in ons land?