Topics
Topics
24/04/24   ·
Hoe ziet de duurzame bezoekerseconomie er in 2050 uit?
In haar jaarlijkse netwerkbijeenkomst ging Destinatie Nederland op zoek naar de duurzame bezoekerseconomie in 2050. Die wordt lokaal en regionaal vormgegeven door DMO’s en CMO’s. Landelijk wordt door Destinatie Nederland aangedrongen op meer visie en beleid. Het werd een bijeenkomst met veel humor, interessante inzichten en gezichtpunten maar een licht teleurstellend eind.
19/04/24   ·
Inspirerend Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024
We hadden gisteren in Vlissingen bij Hogeschool Zeeland een heel mooi en drukbezocht Trendcongres Toerisme en Vrijetijd. In de ochtend twee inspirerende keynotes en in de middag konden de deelnemers kiezen uit maar liefst zes interactieve workshops.
11/04/24   ·
Inwoners Hanzesteden positief over toerisme
Inwoners van de Hanzesteden staan positief ten opzichte van toerisme. Een meerderheid ervaart trots en 73% wil dan ook dat hun stad een toeristische bestemming blijft. Als de Hanzesteden (nog) meer draagvlak voor toerisme willen creëren, kan dit het beste door in te zetten op het verminderen van de negatieve impact en versterken van de positieve ervaren impact en sociale verbondenheid.
11/04/24   ·
Breda opent Explore Breda Store met innovatief  digitaal platform
Na vier jaar heeft Breda weer een VVV-winkel: Explore Breda Store en een nieuw digitaal platform dat bestaat uit de website explorebreda.com, de Explore Breda app en interactieve schermen in de store. Explore Breda is een persoonlijke off en online gids om bewoners, bezoekers, studenten en ondernemers te inspireren om de stad te ontdekken en te beleven.
10/04/24   ·
Nationaal beleid nodig voor de duurzame bezoekerseconomie?
Gisteravond hield Destinatie Nederland in de tijdelijke Nieuwspoort de bijeenkomst over de duurzame bezoekerseconomie van 2050. Onder andere Herre Dijkema, Dolf Jansen, Mathijs Bouman, Anna-Maria Giannattasio, Alex van Hooff en tenslotte Kamerleden Inge van Dijk en Arend Kisteman gaven hun kijk op toerisme en recreatie. Kisteman gooide het over een fundamentele boeg. Moet er wel landelijk beleid worden gemaakt voor de duurzame bezoekerseconomie?
10/04/24   ·
VVV Weert opent drie Inspiratiepunten
Vakantiepark Roompot Weerterbergen heeft een VVV-Inspiratiepunt gekregen. VVV Weert heeft al een inspiratiepunt bij Museum W en in juni wordt het inspiratiepunt geopend in het Natuur- en Milieucentrum De IJzeren Man.
09/04/24   ·
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
05/04/24   ·
Dark Sky Park Terschelling: hoe benut je één van de donkerste plekken op aarde
In 2015 is natuurgebied De Boschplaat erkend als Dark Sky Park: een unieke plek waar de duisternis actief wordt beschermd. Hoog tijd dus om dit onder de aandacht te brengen bij een breder publiek met de Dark Sky Terschelling campagne: “Je hoeft geen astronaut te zijn om de sterren te bewonderen”. Isabel Mosk - toerisme strateeg en één van de bedenkers vertelt je meer over het succes van deze campagne. En wat heeft lichtverduistering met biodiversiteit te maken? Daar geeft Melis de Vries, initiatiefnemer Dark Sky Park Terschelling, antwoord op.
04/04/24   ·
Ronde Tafel: van Kennisnetwerk naar brancheorganisatie Destinatie Nederland
In 2023 heeft het Kennisnetwerk Destinatie Nederland zichzelf verbreed naar een brancheorganisatie voor DMO’s en CMO’s. In een rondetafelgesprek met Herre Dijkema, Evelyn Borgsteijn, Cor Jansen, Martin Cnossen en Wendy Sieger gaan we dieper in op de rol van Destinatie Nederland in de bestemming Nederland.
02/04/24   ·
De workshops zijn compleet
De workshops voor het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd zijn compleet. Naast de twee key-notes en een stevige opening van het congres kun je echt aan de slag.
29/03/24   ·
Dutch Health Week haalt veel zorg en gezondheidszoekers naar Utrecht
Domstad Utrecht is vol met vak- én gewone bezoekers tijdens Dutch Health Week. Deze is van zondag 7 tot en met zondag 14 april, een week lang als ‘Utrecht, Heart of Health’. Hier zit een brede samenwerking achter voor destintatiemanagement van Utrecht.
29/03/24   ·
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
29/03/24   ·
Exclusief voor leden
Captains of Industry in R&T: Jan Maarten de Raad
R&T gaat in gesprek met captains of industry in de vrijetijdssector. In de zevende aflevering een gesprek met Jan Maarten de Raad, eigenaar van Jora Vision. Hij is ondanks de opkomst van thuisentertainment op smartphone en spelcomputer optimistisch over de toekomst in zijn branche: “We overklassen het thuisentertainment door de schaalgrootte, maar ook door de beleving die we in de themaparken, dierentuinen en family entertainment centers aanbieden.”
25/03/24   ·
Toerisme Award voor GeoFort
Ondernemer Willemijn Simon van Leeuwen heeft de Toerisme Award gewonnen. Ze kreeg de award uitgereikt op de opening van het toeristisch seizoen in Rivierenland. De DMO vierde een extra feestje vanwege het 20-jarig bestaan.
25/03/24   ·
Laag Holland kan zeker groeien in dagrecreatieaanbod
In nummer 5 van R&T gingen we in op de bachelorscriptie die Famke van Dommelen schreef over de manieren waarop DMO’s kunnen bijdragen aan de transitie van het landelijk gebied. In de tweede aflevering een gesprek met Shirley Benoit, directeur-bestuurder bij Bureau Toerisme Laag Holland.
22/03/24   ·
Drenthe lanceert campagne: Dit is de kracht van Oer
Marketing Drenthe heeft de multimediale campagne 'Dit is de kracht van Oer' gelanceerd. De campagne richt zich op het Drentse landschap als perfecte plek om te ontsnappen aan de drukte van alledag en de wereld even op pauze te zetten. Doelgroep zijn stellen van 35 jaar en ouder met een interesse in natuur en cultuur.
20/03/24   ·
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
15/03/24   ·
Uitbreiding Knopen Lopen naar België en Duitsland
De volgende fase is aangebroken in de ontwikkeling van het nieuwe wandelnetwerk ‘Knopen Lopen Zuid-Limburg’.
24/04/24   ·
Hoe ziet de duurzame bezoekerseconomie er in 2050 uit?
In haar jaarlijkse netwerkbijeenkomst ging Destinatie Nederland op zoek naar de duurzame bezoekerseconomie in 2050. Die wordt lokaal en regionaal vormgegeven door DMO’s en CMO’s. Landelijk wordt door Destinatie Nederland aangedrongen op meer visie en beleid. Het werd een bijeenkomst met veel humor, interessante inzichten en gezichtpunten maar een licht teleurstellend eind.
11/04/24   ·
Inwoners Hanzesteden positief over toerisme
Inwoners van de Hanzesteden staan positief ten opzichte van toerisme. Een meerderheid ervaart trots en 73% wil dan ook dat hun stad een toeristische bestemming blijft. Als de Hanzesteden (nog) meer draagvlak voor toerisme willen creëren, kan dit het beste door in te zetten op het verminderen van de negatieve impact en versterken van de positieve ervaren impact en sociale verbondenheid.
10/04/24   ·
Nationaal beleid nodig voor de duurzame bezoekerseconomie?
Gisteravond hield Destinatie Nederland in de tijdelijke Nieuwspoort de bijeenkomst over de duurzame bezoekerseconomie van 2050. Onder andere Herre Dijkema, Dolf Jansen, Mathijs Bouman, Anna-Maria Giannattasio, Alex van Hooff en tenslotte Kamerleden Inge van Dijk en Arend Kisteman gaven hun kijk op toerisme en recreatie. Kisteman gooide het over een fundamentele boeg. Moet er wel landelijk beleid worden gemaakt voor de duurzame bezoekerseconomie?
09/04/24   ·
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
04/04/24   ·
Ronde Tafel: van Kennisnetwerk naar brancheorganisatie Destinatie Nederland
In 2023 heeft het Kennisnetwerk Destinatie Nederland zichzelf verbreed naar een brancheorganisatie voor DMO’s en CMO’s. In een rondetafelgesprek met Herre Dijkema, Evelyn Borgsteijn, Cor Jansen, Martin Cnossen en Wendy Sieger gaan we dieper in op de rol van Destinatie Nederland in de bestemming Nederland.
29/03/24   ·
Dutch Health Week haalt veel zorg en gezondheidszoekers naar Utrecht
Domstad Utrecht is vol met vak- én gewone bezoekers tijdens Dutch Health Week. Deze is van zondag 7 tot en met zondag 14 april, een week lang als ‘Utrecht, Heart of Health’. Hier zit een brede samenwerking achter voor destintatiemanagement van Utrecht.
29/03/24   ·
Exclusief voor leden
Captains of Industry in R&T: Jan Maarten de Raad
R&T gaat in gesprek met captains of industry in de vrijetijdssector. In de zevende aflevering een gesprek met Jan Maarten de Raad, eigenaar van Jora Vision. Hij is ondanks de opkomst van thuisentertainment op smartphone en spelcomputer optimistisch over de toekomst in zijn branche: “We overklassen het thuisentertainment door de schaalgrootte, maar ook door de beleving die we in de themaparken, dierentuinen en family entertainment centers aanbieden.”
25/03/24   ·
Laag Holland kan zeker groeien in dagrecreatieaanbod
In nummer 5 van R&T gingen we in op de bachelorscriptie die Famke van Dommelen schreef over de manieren waarop DMO’s kunnen bijdragen aan de transitie van het landelijk gebied. In de tweede aflevering een gesprek met Shirley Benoit, directeur-bestuurder bij Bureau Toerisme Laag Holland.
20/03/24   ·
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
19/04/24   ·
Inspirerend Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024
We hadden gisteren in Vlissingen bij Hogeschool Zeeland een heel mooi en drukbezocht Trendcongres Toerisme en Vrijetijd. In de ochtend twee inspirerende keynotes en in de middag konden de deelnemers kiezen uit maar liefst zes interactieve workshops.
11/04/24   ·
Breda opent Explore Breda Store met innovatief  digitaal platform
Na vier jaar heeft Breda weer een VVV-winkel: Explore Breda Store en een nieuw digitaal platform dat bestaat uit de website explorebreda.com, de Explore Breda app en interactieve schermen in de store. Explore Breda is een persoonlijke off en online gids om bewoners, bezoekers, studenten en ondernemers te inspireren om de stad te ontdekken en te beleven.
10/04/24   ·
VVV Weert opent drie Inspiratiepunten
Vakantiepark Roompot Weerterbergen heeft een VVV-Inspiratiepunt gekregen. VVV Weert heeft al een inspiratiepunt bij Museum W en in juni wordt het inspiratiepunt geopend in het Natuur- en Milieucentrum De IJzeren Man.
05/04/24   ·
Dark Sky Park Terschelling: hoe benut je één van de donkerste plekken op aarde
In 2015 is natuurgebied De Boschplaat erkend als Dark Sky Park: een unieke plek waar de duisternis actief wordt beschermd. Hoog tijd dus om dit onder de aandacht te brengen bij een breder publiek met de Dark Sky Terschelling campagne: “Je hoeft geen astronaut te zijn om de sterren te bewonderen”. Isabel Mosk - toerisme strateeg en één van de bedenkers vertelt je meer over het succes van deze campagne. En wat heeft lichtverduistering met biodiversiteit te maken? Daar geeft Melis de Vries, initiatiefnemer Dark Sky Park Terschelling, antwoord op.
02/04/24   ·
De workshops zijn compleet
De workshops voor het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd zijn compleet. Naast de twee key-notes en een stevige opening van het congres kun je echt aan de slag.
29/03/24   ·
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
25/03/24   ·
Toerisme Award voor GeoFort
Ondernemer Willemijn Simon van Leeuwen heeft de Toerisme Award gewonnen. Ze kreeg de award uitgereikt op de opening van het toeristisch seizoen in Rivierenland. De DMO vierde een extra feestje vanwege het 20-jarig bestaan.
22/03/24   ·
Drenthe lanceert campagne: Dit is de kracht van Oer
Marketing Drenthe heeft de multimediale campagne 'Dit is de kracht van Oer' gelanceerd. De campagne richt zich op het Drentse landschap als perfecte plek om te ontsnappen aan de drukte van alledag en de wereld even op pauze te zetten. Doelgroep zijn stellen van 35 jaar en ouder met een interesse in natuur en cultuur.
15/03/24   ·
Uitbreiding Knopen Lopen naar België en Duitsland
De volgende fase is aangebroken in de ontwikkeling van het nieuwe wandelnetwerk ‘Knopen Lopen Zuid-Limburg’.

Blogs

25/03/24
Beste Femke
Column van Herre Dijksma over het spreiden van toerisme in de vorm van een open brief aan Femke Halsema, burgemeester van Amsterdam
10/07/23
ChatGPT en de gastvrijheidssector; vloek of zegen?
Wie de afgelopen tijd niet van ChatGPT heeft gehoord, heeft zeer waarschijnlijk onder een s...
19/05/23
Bestemmingsmanagement vereist betere verankering van recreatie en toerisme in het bestuurlijk instrumentarium
Vrijwel dagelijks berichten nieuwsmedia over de dilemma’s van Nederlandse overheden en on...
25/01/23
Natuurlijk ben ik voor een integrale aanpak, maar hoe bereik ik die nu?
Een vraag die ik regelmatig van beleidsambtenaren krijg, is: die integraliteit, hoe bereik ik die nu? Laat ik eerlijk zijn: dat gaat natuurlijk niet van de ene op de andere dag. Toch zijn er gemeenten en provincies die hierin al aardig op weg zijn, en die zijn óók ooit ergens begonnen.
28/04/22
Geef toerisme een nieuwe toekomst
Nee, het is niet normaal zoals het er dit paasweekend op de Amsterdamse Wallen aan toeging. De uitwa...
31/03/22
Build Back Better
Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele ver...

Agenda

06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...

||| Nieuws |||

11/04/24
Inwoners Hanzesteden positief over toerisme
Inwoners van de Hanzesteden staan positief ten opzichte van toerisme. Een meerderheid ervaart trots en 73% wil dan ook dat hun stad een toeristische bestemming blijft. Als de Hanzesteden (nog) meer draagvlak voor toerisme willen creëren, kan dit het beste door in te zetten op het verminderen van de negatieve impact en versterken van de positieve ervaren impact en sociale verbondenheid.
10/04/24
VVV Weert opent drie Inspiratiepunten
Vakantiepark Roompot Weerterbergen heeft een VVV-Inspiratiepunt gekregen. VVV Weert heeft al een inspiratiepunt bij Museum W en in juni wordt het inspiratiepunt geopend in het Natuur- en Milieucentrum De IJzeren Man.
09/04/24
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
29/03/24
Dutch Health Week haalt veel zorg en gezondheidszoekers naar Utrecht
Domstad Utrecht is vol met vak- én gewone bezoekers tijdens Dutch Health Week. Deze is van zondag 7 tot en met zondag 14 april, een week lang als ‘Utrecht, Heart of Health’. Hier zit een brede samenwerking achter voor destintatiemanagement van Utrecht.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
25/03/24
Toerisme Award voor GeoFort
Ondernemer Willemijn Simon van Leeuwen heeft de Toerisme Award gewonnen. Ze kreeg de award uitgereikt op de opening van het toeristisch seizoen in Rivierenland. De DMO vierde een extra feestje vanwege het 20-jarig bestaan.
22/03/24
Drenthe lanceert campagne: Dit is de kracht van Oer
Marketing Drenthe heeft de multimediale campagne 'Dit is de kracht van Oer' gelanceerd. De campagne richt zich op het Drentse landschap als perfecte plek om te ontsnappen aan de drukte van alledag en de wereld even op pauze te zetten. Doelgroep zijn stellen van 35 jaar en ouder met een interesse in natuur en cultuur.
20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.