Geplaatst op: 21-12-2016
Auteur: Marcel Baltus

Reistrends - dit vind ik er van

Reistrends - dit vind ik er van
Bron: Shutterstock
Vroeger moest ik er ook al niet veel van hebben. Op de kermis in Noord-Holland liep ik er steevast voorbij. Tentjes met waarzeggers – vaak van die zigeunerachtig geklede vrouwen – die achter hun tafeltje met een glazen bol of tarotkaarten jouw toekomst wel even uit de doeken zouden doen.


Die nuchterheid is vandaag de dag nog steeds van toepassing. Ik krijg steevast weer een kriebelig gevoel wanneer ik de zelfverklaarde glazenbolstaarders weer allerlei top-tien-trends-voor-de-toekomst over ons heen hoor tetteren.


December is niet alleen een fijne maand om kadootjes uit te pakken, maar ook een gewild vooruitblikmoment om ons te vertellen wat wij komende jaren moeten of gaan doen. Ze klinken hip en trendy maar ze zijn eigenlijk al passé.


Ook de reissector blijft niet verstoken van toekomstscenario’s. Waar deze voorspellingen op gebaseerd zijn, is mij lang niet altijd duidelijk maar enig plak en knipwerk komt er zeker aan te pas. En warempel, dan blijkt de toeristenindustrie toch een beetje een papegaaienvolière te zijn waarin iedereen de trends blijft nagalmen.


Zo deed Booking.com onlangs ook een duitje in de toekomstvisiezak met acht trends waar jij en ik nog heel wat van kunnen opsteken. Een selectie.


Appetite to discover: De hele wereld is ontdekt dus zoekt de toerist steeds meer naar de krenten in de pap. Joh! Hele bevolkingsgroepen gaan nog steeds ieder jaar naar dezelfde vakantiebestemming en een veel kleiner aantal gaat op zoek naar 'onontdekte parels'. Dat is volgens mij al een jaar of 20 aan de gang.


Go green or stay home: Daar heb je hem weer. Duurzaam toerisme. Zag gisteren nog op tv dat de consument bij aanschaf van een nieuwe auto nauwelijks tot niet op de energielabel let maar alleen op de prijs. Dat gaat met het boeken van een vakantie ook al honderd jaar zo. Duurzaam toerisme is en blijft voor de doorsnee toerist een non-item.


Fly me to the moon: 44% van de bevolking zou graag op reis gaan naar een andere planeet of naar de dieptes van onze oceanen. Ook dat willen we al heel lang. Sinatra zong het al in 1964, maar het is een beetje duur en technisch nogal een uitdaging.

Pinterest komt ook met een lijst vol trending topics. Zo zouden koude bestemmingen, avontuurlijke en budget reizen in 2017 dé reistrends zijn. Beetje achtergehaald, niet? Laat Marco Polo het maar niet horen.


Trends. Rages. Modeverschijnselen. Bevliegingen. Het schuurt allemaal een beetje tegen elkaar aan. Op de Vakantiebeurs en het ANVR congres horen we een overkill aan allerlei trends, voorspellingen en ontwikkelingen bovenop die vele andere die we het afgelopen jaar al moesten incasseren.


Sorry jongens, ik raak de draad een beetje kwijt met deze wijsheden. Dan weer naar links en dan weer naar rechts. Je vindt het toch niet erg dat ik mij er een beetje van afsluit en gewoon rechtdoor(zee) ga. En ook in 2017 weer mijn gut feeling, common sense of in gewoon Nederlands mijn gezond verstand gebruik en het merendeel van het bla-bla gekwetter van futurologen van mij laat glijden als water van een eend.


Tradities. Daar geloof ik wel in! Wij wensen jou een gezond, reislustig en vooral tevreden 2017!


Lees meer blogs van Marcel Baltus op: www.baltuscom.nl

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.
28/11/24
Kinepolis biedt Cosy Loungers voor business class-ervaring
Bij Kinepolis Leidschendam krijg je vanaf 4 december niet alleen een film in perfecte projectie en ultiem geluid, maar lig je zelfs goed.
28/11/24
Aantal kampeerauto’s in 8 jaar tijd verdubbeld, grootste groei in Utrecht
Uit de cijfers van branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI) en databureau VWE blijkt dat er nu 200.000 campers zijn geregistreerd in Nederland.
26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.