Geplaatst op: 06-03-2017
Auteur: Marcel Baltus

Help! Hoe kies ik mijn vakantie en meer keuzestress

Help! Hoe kies ik mijn vakantie en meer keuzestress
Bron: Shutterstock
Keuzes, keuzes, keuzes. Het is hét dilemma van de moderne consument en je maakt er al snel een paar honderd op een dag. Welke schoenen trek ik aan, pak ik de fiets of toch de auto, op welke politieke partij moet ik stemmen en oh ja! … waar wil ik dit jaar heen op vakantie?


Die laatste twee sectoren zijn eigenlijk verrassend goed met elkaar te vergelijken. Maar liefst 28 (!) partijen doen dit jaar mee aan de verkiezingen. Het lijkt qua aanbod wel het toeristische equivalent van Airbnb of TUI. Of google voor de gein maar eens ‘vakantie in Spanje’ en je ziet door de 13 miljoen hits de vakanties niet eens meer. Hoe in hemelsnaam kunnen we tegenwoordig nog een goed gefundeerde keuze maken met zo'n overdaad aan politieke partijen en vakanties?


Ik leg politiek en vakanties nog eens naast elkaar want wat blijkt, ook het PR- en advertentiebeleid van beide sectoren toont verdacht veel gelijkenissen. Het traditionele adverteren in de krant of op tv wordt op grote schaal vervangen voor livestreams op Facebook of stories op Instagram. De reisbranche doet dat ook. Traditioneel vloeit over in social. En omdat internet zo'n integraal onderdeel van ons leven is geworden, krijgen we nu zoveel prikkels, dat we er prikkelbaar van worden omdat de partijboodschap of vakantieaanbieding jou vaak totaal niet boeit.


Toch geprikkeld begin ik aan mijn zoektocht en mijn hemel wat een keuze! Ga op Booking.com maar eens op zoek naar een hotelletje in Berlijn. Niet alleen word je overspoeld met het aanbod van bijna 700 hotels, weken later word je nog steeds bestookt met Berlijn hotelsuggesties. Nog een leuke. Zoek in Google op ‘Booking’ en je ziet de websitenaam ‘Booking.com: 1,154,985 hotels worldwide. 114+ million hotel reviews.’ verschijnen. Help hoe kies ik mijn vakantie!


Half Nederland wikt en weegt er op los en zweeft naar het stemhokje, om uiteindelijk daar met een rood potloodje een definitieve keuze te maken. Das dan wel weer lekker traditioneel trouwens. Aangeslagen door het grote aanbod besluit ik om mijn vakantiekeuze nog even voor mij uit te schuiven en verander ik – en velen met mij - in een zwevende consument.


Mooipraterij, gelikte campagnepraatjes, kleffe commercials op tv en trendy filmpjes op social media, de verkiezingsretoriek is net toerismepraat. Soms waar, soms net iets mooier voorgesteld dan de werkelijkheid. Twee komen er niet opdagen voor het RTL debat. Ach, honderden gaan al jaren niet naar het ANVR congres. En een Staatssecretaris van Toerisme gaat er toch nooit komen, dus daar hoef ik mijn politieke keuze niet van af te laten hangen.


Henk Krol? Hoewel ik qua leeftijd tot de doelgroep behoor, zie je mij privé al niet eens op de 50 Plus Beurs rondlopen dus … Zou ‘VVD’ voor VeelVakantieDagen hebben gestaan, dan had ik ze wellicht nog wel willen overwegen. Dan is er nog die politieke Mozart-wannabe met hangende oogleden waar alle oogklinieken in Nederland met jeukende handen wachten om hem te behandelen. Hij gaat het ook niet worden want hij heeft het niet zo op met buitenland(ers) en laat daar nou net mijn hart liggen.


Ga ik online op zoek naar ‘vakantie & CDA’, is de eerste hit een uitnodiging van de partij aan alle Kempenaren om ook eens te komen spelen in een natuurplaats. Met zoveel desinteresse in de reiswereld verdien je mijn stem ook niet echt. Ook de PvdA sla ik over. Staatssecretaris Martijn van Dam van EZ heb ik het afgelopen jaar wel helemaal één keer het woord ‘vakantie’ in de mond horen nemen en toen ging het notabene over zijn eigen vakantie. PvdA, D66, VVD… in het verleden heb ik op ze gestemd. Dit jaar voor hen geen rood gekrast bolletje uit mijn hand.


Sorry jongens, zoals het vandaag de dag gebruikelijk is, is er van bovenstaand betoog helemaal niets waar. It’s fake news. Ik weet al lang en breed wat ik ga stemmen en ook mijn zomervakantie is al geboekt!


Het kernwoord is ‘klein’. Mijn vakanties boek ik al jaren bij (piep)kleine reisorganisaties en dat principe ga ik dit jaar ook maar eens in de politiek toepassen. Ik voel mij fijn bij klein. Door alle twijfel en onzekerheid zie ik het dit keer nog gebeuren dat veel Nederlanders gewoon geen zin hebben om te gaan stemmen. Gelukkig stopt hier dan ook meteen de analogie met de toeristische sector. Want geen zin meer in vakantie, dat heb ik gelukkig nog nooit iemand horen zeggen.


Wat je ook besluit te doen, kies voor wat bij jou past. Sterkte met de keuzestress!

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

04/12/24
Nieuwe natuur bij Schokeiland
Er komt nieuwe natuur in Flevoland bij Schokeiland. Dat is relevant voor de toeristische sector. Schokeiland is één van de dertien Nederlandse Unesco Werelderfgoederen.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
04/12/24
Exclusief voor leden
Goed jaar voor PiNCAMP
Het gaat goed met PiNCAMP, het campingbedrijf van ADAC, ANWB en TCS. Het aantal boekingen groeide in 2024 met 28% in vergelijking met 2023. De website PiNCAMP en anwbcamping.nl trok 14 miljoen bezoekers.
04/12/24
Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achert
Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.
04/12/24
Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme zoekt voorzitter
De nieuwe Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT) zoekt een onafhankelijk voorzitter. Deze mag het stokje overnemen van kwartiermaker Rob van Gijzel. De Raad is op zoek naar een voorzitter met publiek-privaat bestuurlijke statuur die tegelijkertijd overtuigend en verbindend is.
04/12/24
Exclusief voor leden
Toegankelijk maken collectie kost 5 jaar
De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.
04/12/24
Nieuwe voorzitter en ambassadeur voor Varend Corso
Varend Corso Westland krijgt een nieuwe voorzitter. Irma Smits neemt de voorzittershamer over van Ro...
03/12/24
Exclusief voor leden
Hotel en ontmoetingsplaats voor design Kazerne krijgt twee nieuwe eigenaren
Hotel, horeca en ontmoetingsplaats voor design Kazerne BV in Eindhoven is officieel overgenomen door Bram Bijnen en Dick Spierenburg. Samen brengen zij een frisse visie en jarenlange ervaring mee om deze unieke plek verder te ontwikkelen als dé ontmoetingsplek, melden de oprichters.