Geplaatst op: 10-07-2018
Auteur: Menno Stokman

Gastvrijheidssector: katalysator voor ontwikkeling

Gastvrijheidssector: katalysator voor ontwikkeling

"Kamer denkt over glas wijn bij de kapper”, zo luidde de kop bij het NOS deze week. Een slijter die bij zijn dranken passende kaas en noten verkoopt, een restaurant waar je de schilderijen aan de muur kunt kopen en een kapper die een glas wijn schenkt bij het knippen. Als het aan de VVD ligt wordt de wet zo veranderd dat dat mogelijk wordt. "Winkelen wordt voor veel mensen steeds meer een beleving”, zegt Tweede Kamerlid Erik Ziengs in een toelichting. Hij wil ondernemers de kans geven in te spelen op de veranderende wensen van de consument, door verschillende bedrijfsformules te combineren en daarmee winkelstraten een nieuw leven in te blazen, ook wel blurring genoemd. "Zo blijft de vitaliteit in steden en dorpen behouden”, aldus Ziengs.


Blurring, ofwel functiemenging, is niet nieuw. Zo zie je in de sportbranche dat de commerciële exploitanten al vele jaren zoeken naar mogelijkheden om functies toe te voegen aan de core business. Immers, een aantrekkelijk leisurecentrum biedt zo veel meer dan sport: het biedt een totale beleving, bestaande uit diverse leisure-, horeca-, maatschappelijke en sportfuncties. Als verantwoordelijke voor de business development van vernieuwende sportconcepten in België zag ik duidelijk dat de toevoeging van gastvrijheidsfuncties leidde tot meer beleving, een langere verblijfsduur, meer inkomsten (zeker bij Vlaamse horeca!) en lagere exploitatiekosten (door flexibel inzetten van personeel). Met als resultaat lagere kosten voor aanbestedende overheden. De uitdaging hier was vooral om overheden en hun adviseurs ook breder dan de eigen sector te laten kijken.


Blurring en de integratie van gastvrijheidsconcepten speelt tegenwoordig een belangrijke rol bij retailpartijen, winkelgebieden en vastgoedeigenaars om zich vernieuwend te positioneren, meer beleving te bieden en meer bezoekers aan te trekken. Vanuit de wetenschap dat een langere verblijfstijd leidt tot hogere bestedingen, is het vervolgens de kunst gasten te verleiden om zo lang mogelijk te verblijven. De retail- en binnenstadsmanagers zien de toevoeging van gastvrijheidsconcepten en (mede daarmee) de toevoeging van beleving, grotendeels als oplossing om het doorgaans dalende bezoek aan de fysieke winkelgebieden weer te laten toenemen. De gastvrijheidssector fungeert zo als katalysator op de (her)ontwikkeling van winkelstraten, gebieden en binnensteden. Ook hier zien we dat het belang van de gastvrijheidssector toeneemt.


Probleem tot op heden is dat het toelaten van nieuwe, gemengde bedrijfsmodellen niet binnen de bestaande regels past. De Drank- en Horecawet kent nog steeds een strikte scheiding tussen wat in levensmiddelenwinkels, slijterijen, horeca en nietlevensmiddelenwinkels verkocht mag worden. Afgelopen jaren hebben daarom onder regie van de VNG diverse pilots plaatsgevonden om blurringconcepten te testen, waarbij ondernemers op individuele basis niet gehouden waren aan de Drank- en Horecawet. De resultaten waren nog bescheiden. De initiatiefwet van Ziengs komt daarom als geroepen om ondernemers – zowel retail als horeca – echt met vernieuwende concepten aan de gang te laten gaan. Nieuwe concepten, waarbij niet de regelgeving maar de consument centraal staat!


De gastvrijheidssector als katalysator voor ontwikkeling, het is goed te zien dat hier ruimte aan gegeven wordt. Als Centre of Expertise voor de gastvrijheidssector zijn we inmiddels in gesprek met partijen uit de retail, het binnenstadsmanagement en vastgoed over de verweving van ‘hun’ domein met het gastvrijheidsdomein. We verkennen graag hoe we grensoverschrijdend mee invulling kunnen geven aan optimale gastvrijheid!

Topics:Horeca, Retail
Trefwoorden: blurring, functievermenging, beleid, wetgeving, regelgeving, horeca, retail

||| Nieuws |||

18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
17/12/25
Elektrisch rijden is goedkoper dus maken we meer kilometers
Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.