Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-10-2021
Auteur: Marcel Baltus

Varkens in nood op Lisboa Airport

Varkens in nood op Lisboa Airport
Claustrofobie. Je vraag er niet om. Dat heb je, of niet. En fijn is het geenszins. Hele kleine liften? Ik neem de trap wel. Al is die 10 verdiepingen hoog. Grote mensenmassa’s? Ik vermijd ze liever.

Een verademing was dan ook een recent bezoek aan de Portugese regio Alentejo. Die streek beslaat een derde van het hele land – heeft vrijwel dezelfde oppervlakte als Nederland – en telt ruim 776.000 inwoners. Rust, ruimte, relaxed.

Dat gevoel verdween als sneeuw voor de zon bij terugkomst op de luchthaven van Lissabon. Hadden we op de heenweg voor een KLM-vlucht gekozen, terug opteerden wij voor transavia.com, vanwege het voor ons gunstigere vertrektijdstip in de vroege avond.

Ook op Lisbon Airport – het was mijn eerst kennismaking met deze luchthaven – worden passagiers van low-cost maatschappijen in één hal bijeengedreven – terminal 2. Omdat er in deze hal geen self-service incheckzuilen staan, moet je naar de balies. En dat deden met ons honderden anderen. Een slangenrij van mensenvlees die zich vanwege het geringe aantal incheckbalies met een slakkengang voortbewoog. Dan kom je na de security check in een soort doorloophal. Wat een miserabele aanblik. Honderden passagiers die zittend, liggend, hangend, hurkend, knielend en leunend als uitgezakte puddingen mismoedig en futloos voor zich uit starend, snaaiend, turend en loerend als varkens in een stal opgehokt waren. Een mensonterende varkens in nood aanblik.

En ook in de hal bij de gates was het een drukte van jewelste. De 1,5 meter regel werd door iedereen aan zijn laars gelapt, alle stoelen met een niet-op-gaan-zitten-kruis waren gewoon bezet en de tax-free winkels grenzen precies aan deze gates dus was het een grote krioelende megabende tussen mensen die willen winkelen en mensen die een zitplaats zochten. Zouden directieleden van transavia.com, Ryanair, easyJet en overige no-frills maatschappijen die dag bij ons in de rij hebben gestaan, dan zou het schaamrood hen op de kaken hebben gestaan.
 
Ik kreeg bewondering voor de ontwerpers van Schiphol. Hoewel ook aan onze nationale luchthaven het een en ander valt te verbeteren, hebben ze de lay-out en de passagiersstromen behoorlijk op orde. Omdat ze toch wat tijd over hebben vanwege de huidige lagere passagiersaantallen, kan er wellicht een Schiphol team naar Humberto Delgado Airport afreizen om daar in Terminal 2 orde op zaken te stellen. Want low-budget mag niet synoniem staan voor erbarmelijke omstandigheden. Mijn tip voor Lissabon-gangers – vlieg naar/van naar Terminal 1.

Marcel Baltus
Baltus Communications
Trefwoorden: vliegen, luchthaven, Lissabon, Schiphol

||| Nieuws |||

11/04/25
ANWB lobby tegen afschaffen accijnskorting
De betaalbaarheid van autorijden staat onder druk. Steeds meer mensen hebben moeite de stijgende kosten voor hun autogebruik te betalen. De auto is het meest gebruikte vervoermiddel naar vakantielocaties.
11/04/25
Exclusief voor leden
Kortgeding tegen plafond 478.000 vluchten van en naar Schiphol
Aanstaande maandag dient het kortgeding van KLM Groep, Delta Air Lines, Corendon, easyJet en TUI tegen de Nederlandse overheid om ervoor te zorgen dat Nederland verbonden blijft met de rest van de wereld via Schiphol. Met andere woorden, deze bedrijven willen het plafond van maximaal 478.000 vluchten van en naar Schiphol van tafel.
11/04/25
Exclusief voor leden
Meiden duiken in techniek KLM
KLM ontving op 10 april 30 meiden van basisschool de Regenboog Tochtwaard uit Alkmaar bij E&M (Engineering & Maintenance). KLM deed namelijk mee aan Girls’Day ‘25, een landelijk initiatief van VHTO waarbij verschillende bedrijven hun deuren openzetten om jonge meiden kennis te laten maken met techniek, bèta en IT.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
10/04/25
Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt gepresenteerd
Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.
10/04/25
Exclusief voor leden
Kristel Baele: investeren in cultuur is investeren in vestigingsklimaat
Investeren in culturele broedplaatsen draagt bij aan het regionale vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. Daar zijn destinatiemanagementorganisaties ook dagelijks mee bezig. Dat heeft de voorzitter van de Raad voor Cultuur Kristel Baele afgelopen weekend gezegd bij de opening van de nieuwe broedplaats 'Nesse' in de gemeente Terneuzen.
10/04/25
Exclusief voor leden
WTTC: Toerisme blijft wereldwijd sterk groeien en bijdragen aan welvaart en werkgelegenheid
Tegen de achtergrond van economische onzekerheid tonen de meest recente onderzoeken van de World Travel & Tourism Council (WTTC) aan dat de wereldwijde reis- en toerismesector dit jaar naar verwachting sterk zal groeien, waarmee het zijn rol als hoeksteen van grote wereldeconomieën bevestigt, aangezien reizigers naar verwachting meer dan ooit tevoren zullen uitgeven.
10/04/25
Exclusief voor leden
Burgers' Zoo neemt GaiaZOO over
Koninklijke Burgers’ Zoo neemt GaiaZOO in Kerkrade over. Door de overname, die op 1 juni 2025 officieel wordt bekrachtigd, bundelen twee toonaangevende Nederlandse dierentuinen hun krachten. Beide parken benadrukken hun gedeelde filosofie en waarden.