Geplaatst op: 14-10-2021
Auteur: Marcel Baltus

Varkens in nood op Lisboa Airport

Varkens in nood op Lisboa Airport
Claustrofobie. Je vraag er niet om. Dat heb je, of niet. En fijn is het geenszins. Hele kleine liften? Ik neem de trap wel. Al is die 10 verdiepingen hoog. Grote mensenmassa’s? Ik vermijd ze liever.

Een verademing was dan ook een recent bezoek aan de Portugese regio Alentejo. Die streek beslaat een derde van het hele land – heeft vrijwel dezelfde oppervlakte als Nederland – en telt ruim 776.000 inwoners. Rust, ruimte, relaxed.

Dat gevoel verdween als sneeuw voor de zon bij terugkomst op de luchthaven van Lissabon. Hadden we op de heenweg voor een KLM-vlucht gekozen, terug opteerden wij voor transavia.com, vanwege het voor ons gunstigere vertrektijdstip in de vroege avond.

Ook op Lisbon Airport – het was mijn eerst kennismaking met deze luchthaven – worden passagiers van low-cost maatschappijen in één hal bijeengedreven – terminal 2. Omdat er in deze hal geen self-service incheckzuilen staan, moet je naar de balies. En dat deden met ons honderden anderen. Een slangenrij van mensenvlees die zich vanwege het geringe aantal incheckbalies met een slakkengang voortbewoog. Dan kom je na de security check in een soort doorloophal. Wat een miserabele aanblik. Honderden passagiers die zittend, liggend, hangend, hurkend, knielend en leunend als uitgezakte puddingen mismoedig en futloos voor zich uit starend, snaaiend, turend en loerend als varkens in een stal opgehokt waren. Een mensonterende varkens in nood aanblik.

En ook in de hal bij de gates was het een drukte van jewelste. De 1,5 meter regel werd door iedereen aan zijn laars gelapt, alle stoelen met een niet-op-gaan-zitten-kruis waren gewoon bezet en de tax-free winkels grenzen precies aan deze gates dus was het een grote krioelende megabende tussen mensen die willen winkelen en mensen die een zitplaats zochten. Zouden directieleden van transavia.com, Ryanair, easyJet en overige no-frills maatschappijen die dag bij ons in de rij hebben gestaan, dan zou het schaamrood hen op de kaken hebben gestaan.
 
Ik kreeg bewondering voor de ontwerpers van Schiphol. Hoewel ook aan onze nationale luchthaven het een en ander valt te verbeteren, hebben ze de lay-out en de passagiersstromen behoorlijk op orde. Omdat ze toch wat tijd over hebben vanwege de huidige lagere passagiersaantallen, kan er wellicht een Schiphol team naar Humberto Delgado Airport afreizen om daar in Terminal 2 orde op zaken te stellen. Want low-budget mag niet synoniem staan voor erbarmelijke omstandigheden. Mijn tip voor Lissabon-gangers – vlieg naar/van naar Terminal 1.

Marcel Baltus
Baltus Communications
Trefwoorden: vliegen, luchthaven, Lissabon, Schiphol

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

17/12/24
Stagevergoeding gaat niet mee met inflatie
Het aandeel studenten op het mbo en hbo dat een stagevergoeding krijgt is tussen 2015 en 2022 gestegen van 56% naar 65%. Tegelijkertijd zijn de gemiddelde vergoedingen niet volledig meegegroeid met de inflatie.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.
17/12/24
Nederlandse vakantiegangers geven het meeste uit in Duitsland
Volgens het CBS hebben Nederlandse reizigers in de zomer van 2024 meer dan 8,7 miljard euro uitgegeven aan goederen en diensten in het buitenland. Het overgrote deel hiervan, namelijk 92%, was voor privédoeleinden. Buitenlandse reizigers gaven ruim 6,7 miljard euro uit in ons land.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Meer Nederlanders boeken vroeg voor Oud en Nieuw, Breda en Rotterdam dit jaar populairder
HotelSpecials , een van de grootste Nederlandse aanbieders van hotelovernachtingen, ziet dit jaar een stijging van 32% in het aantal boekingen in Nederland vergeleken met dezelfde periode in 2023.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
16/12/24
Exclusief voor leden
Schiphol ontwikkelt breed retailaanbod (nodig voor de internationale toppositie)
Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie...