Geplaatst op: 13-01-2022
Auteur: Menno Stokman

Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen

Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen

Op 23 november presenteerden de hogescholen hun onderzoeksambities aan demissionair minister van onderwijs Van Engelshoven: Praktijkgericht onderzoek als kennisversneller. In de plannen staan 12 nationale thema’s centraal, zoals Gezondheid & Welzijn, Onderwijs & Talentontwikkeling en Energietransitie & Duurzaamheid. Met praktijkgericht onderzoek op deze thema's zorgen de hogescholen voor innovatie van bedrijfsleven en actualisatie van het onderwijs.

Succes voor het gastvrijheidsdomein: Toerisme & Gastvrijheid is toegevoegd als nieuw thema in de onderzoeksstrategie. "Een thema wat maatschappelijk en economisch zeer relevant is en waarop een van de pilots voor de Professional Doctorate wordt ontwikkeld”, zo geeft de Vereniging Hogescholen aan. Het praktijkgericht onderzoek in het hbo heeft een duidelijke plek gekregen in het onderzoekslandschap van Nederland en het gastvrijheidsdomein is -eindelijk-
(h)erkend en heeft daarin voet aan de grond gekregen.

Volop kansen dus! Het is nu zaak om het toegepaste en academische onderzoek in het gastvrijheidsdomein verder uit te bouwen. De hogescholen in het domein hebben gezamenlijk zo’n 75 fte aan onderzoekscapaciteit beschikbaar om het domein te helpen bij haar transitie naar een duurzame ontwikkelings-, beheer- en exploitatieaanpak en bijpassende arbeidsmarktaanpak. Veel onderzoeksresultaten raken het werkveld nog onvoldoende; taak voor zowel het onderwijs als het werkveld om elkaar nadrukkelijker op te zoeken.

CELTH is in het leven geroepen om deze match tussen werkveld en onderwijs te maken. Dat doet dit kenniscentrum onder meer door met NBTC en CBS samen te werken in het Data & Development Lab en de Landelijke Data Alliantie en met het brede werkveld de krachten te bundelen in de nationale Taskforce Gastvrijheidssector. En door te investeren in relevante onderzoeksprojecten. Dat is nodig, want zo concludeert de Vereniging Hogescholen ook: "De complexiteit en dynamiek binnen de toerisme- en vrijetijdssector neemt toe door de wereldwijde verbinding met andere sectoren in combinatie met duurzaamheidsvraagstukken, digitalisering, gebiedsontwikkeling en de COVID-19 impact. Het onderzoek richt zich op zowel negatieve invloeden van toerisme zoals overtoerisme en drukte als de positieve invloeden op de samenleving.”

Op de Nationale Toerisme Top 2021 is de nieuwe ‘Actieagenda Perspectief 2030 Bestemming Nederland’ gepresenteerd. CELTH draagt -als kennispartner van de Taskforce- met de aangesloten hogescholen BUas, NHL Stenden en HZ en de onderzoeksinstituten European Tourism Futures Institute en het Kenniscentrum Kusttoerisme fors bij aan deze Actieagenda. 

We werkten met sectorpartijen en het Ministerie van EZK samen om een visie te ontwikkelen op een duurzame arbeidsmarkt, wat dit betekent voor werknemers, werkgevers en natuurlijk ook: het onderwijs. Ook heeft CELTH in samenwerking met Gastvrij Nederland de brede maatschappelijke waarde van toerisme en recreatie in beeld gebracht, schetst het rapport een totaaloverzicht van de relevante duurzaamheidsthema’s en de mogelijke acties voor de sector om de milieubelasting te verminderen en brengt CELTH de overheidsinstrumenten in beeld om ondernemers te ondersteunen bij verduurzaming, innovatie en digitalisering. Belangrijke stappen, maar er moeten nog héél wat heilige huisjes worden afgebroken om de sector écht te verduurzamen!

Trefwoorden: Celth, onderzoek

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
31/01/25
Leontien Mees vertrekt bij Maastricht Marketing
Leontien Mees, directeur-bestuurder van Stichting Maastricht Marketing, heeft aangekondigd dat zij per 1 september 2025 de organisatie zal verlaten. Na ruim acht jaar vindt zij het tijd voor een nieuwe uitdaging.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
30/01/25
Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.