Geplaatst op: 05-04-2023
Auteur: Lobke Elbers

Pak het leiderschap in human capital

Pak het leiderschap in human capital
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay

De digitale en duurzame transitie zoals de Europese Commissie de belangrijkste uitdaging voor toerisme omschrijft, schetst in het ‘Transition Pathway’’ document dat in 2022 is uitgegeven, 27 actiepunten. Met input en kennis van stakeholders uit alle disciplines in de toeristische sub sectoren, is een beeld geschetst wat de kwetsbaarheid maar ook de kansen toont voor de reiswereld in de toekomst. Dat geeft niet alleen inzicht in wat Brussel op de agenda heeft staan, maar faciliteert ook het gesprek hoe we nationaal en regionaal Human Capital in leisure, toerisme en hospitality kunnen aanpakken.

Na jaren inzichten te hebben opgedaan hoe de Nederlandse reissector zich digitaal ontwikkelt, is Human Capital toch een aspect daarvan dat mij persoonlijk altijd boeit. Met name talentontwikkeling. Ik heb in 10 jaar een aantal zeer succesvolle startups, digitale marketeers, sociale media experts, innovatie managers, dataspecialisten en traveltech entrepreneurs mogen ontmoeten en hun ontwikkelingen kunnen volgen die een impact hebben achtergelaten. Ik ben super dankbaar dat ik de prime van digitale marketing en technologie in de reiswereld en de opkomst en uitrol daarvan heb meegemaakt, maar ik merkte de laatste jaren dat ik er tegenaan liep dat er meer issues, kansen en uitdagingen zijn die minder flashy zijn, maar wel verteld moeten worden.

Toen ik benaderd werd om na de verkoop van TravelNext (Chief Editor van het Nederlandse travelmarketing platform, 2014- 2017) mee te werken aan Europese projecten op het gebied van skills development voelde dat zo goed dat ik besloot me eraan te verbinden. In alle gesprekken die ik daarna voerde met Europese partners, bleek hoe alle landen met dezelfde issues dealen en dat ieder een eigen verhaal had te vertellen. Er werden in het licht van de ‘Next Tourism Generation’’ onderwerpen besproken waar veel mensen zich in zouden herkennen en waar bedrijven mee worstelen. We kregen de kans om te zoeken naar de pijnpunten voor een toekomstbestendige reissector. Dat begon in 2018, en het zag er toen heel anders uit dan nu. Meteen in de eerste onderzoeken kwam naar voren dat skills in de sector ontbreken of tekort komen. Dat werd de boodschap voor de jaren daarna.

Het hele concept van skills in toerisme moest afgebakend worden. In eerste instantie ga je af op wat je al kunt vinden, en in 2018 waren de belangen anders dan nu. Skills zijn gedefinieerd in ‘digital, social & green’ skills. We hadden aantrekkelijke data sets die per skill set toonde waar de grootste ‘gaps’ zitten. Door data inzichtelijk te maken kun je afwegen waar de prioriteiten liggen. Dat zorgde er uiteindelijk voor dat geen enkel onderwerp werd geschuwd. We komen kennis en mensen tekort met digitale en duurzame skills. Uiteindelijk heb ik samen met collega’s zoveel gesprekken gehad in Nederland en Europa, dat er cases in overvloed zijn die dit bevestigen. We wilden weten waarom dat zo is en wie er een rol zouden kunnen spelen in het ‘upskillen en reskillen’ van human capital in toerisme dus daar zijn we naar op zoek gegaan. In die zoektocht zijn we geen enkel pijnlijk onderwerp uit de weg gegaan.

De gesprekken hadden voor Corona een ander karakter dan tijdens de pandemie. Zonder de pandemie hadden we nooit geweten wat de verbindingen zijn tussen de succesfactoren voor een toekomstbestendige sector en wat voor impact human capital kan hebben als je geen duidelijke visie hebt.

Om de discussie in mijn openingscolumn te kaderen, richt ik mij op twee uitgangspunten die volgens mij centraal staan in het concept van Human Capital Development. Ik hoop dat ze je zullen aanspreken. Innovatie van de sector is ook het vernieuwen van de visie op skills en intelligentie. Digitalisering, sociale en economische ontwikkelingen zijn onlosmakelijk verbonden aan dynamische, concurrerende en bloeiende sectoren en dat vraagt om leiderschap op human capital.

Trefwoorden: reisbranche, arbeidsmarkt, werknemers, vaardigheden, toekomstverkenning

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Beurs Boot Holland 2025 gaat niet door
De economische wind zit tegen, is het argument van de organisatie Boot Holland om de 2025 editie van de beurs niet door te laten gaan.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?