Geplaatst op: 27-09-2013
Auteur: Theo Ruijs

Gastvrijheid van wereldklasse

Gastvrijheid van wereldklasse

De gastvrijheidseconomie staat voor grote uitdagingen. Onze gasten zijn aan het veranderen: ze willen een persoonlijke benadering en hun maatschappelijke betrokkenheid neemt toe. Door allerlei technologische ontwikkelingen willen ze ongeacht tijd of locatie kunnen (net)werken, cocreëren en in contact staan met vrienden. Ervaringen in vakantielanden en -steden, vervoer, verblijf en vermaak worden online en mobiel uitgewisseld. Tegelijkertijd concurreren we met de hele wereld en met elkaar. De vraag dringt zich op hoe we onze sector vitaal houden. Hoe verbinden we de diversiteit van onze sector – nationaal, regionaal en lokaal; publiek en privaat; en op zodanige wijze dat we de economische betekenis van onze sector vergroten. En toekomstbestendig maken.


Dit gaan we met elkaar doen door een visie voor de gastvrijheidssector neer te leggen. Dit doen we zoals dit ook is gebeurd voor de topsectoren in Nederland. Concreet betekent dit dat we als uitgangspunt nemen dat we de concurrentiepositie van het Nederlandse bedrijfsleven (binnen de gastvrijheidssector, inclusief de culturele en natuurorganisaties) willen versterken. Hierbij leggen we de focus op innovatie, onder andere door meer ruimte te bieden voor ondernemers, met aandacht voor een level playing field. Speciale aandacht is er voor de driehoek van bedrijven, overheden en kennisinstellingen. Hoe gaan we dit nu aanpakken voor gastvrijheid?


Om de spreekwoordelijke kar te trekken heeft Gastvrij Nederland, overkoepelend samenwerkingsverband binnen de gastvrijheidssector, een zogenaamd ‘topteam’ geformeerd. In dit topteam zijn we ook uitgegaan van de driehoek bedrijven, overheden en kennisinstellingen: in het topteam zitten vertegenwoordigers van het grootbedrijf, mkb, kennisinstellingen en Rijksoverheid. Dit is de sleutel tot succes: we moeten het immers samen doen! Onder leiding van het topteam gaan we met elkaar, samen met de gastvrijheidsondernemers die zich daarbij willen inzetten, een visie opstellen. Om dit goed te kunnen doen zijn we begonnen met een inventarisatie van de huidige ontwikkelingen op het gebied van de vraag (consument), het aanbod en de omgeving, en een huidige stand van zaken. Hoe staan we er als sector voor? Daar moeten we immers iets mee.


Vervolgens gaan we samen bepalen waar we met elkaar naartoe willen groeien. Hierbij moet u denken aan zaken als innovatie, internationalisering, regelgeving, publiek-private samenwerking, human capital (arbeidsmarkt) en duurzaamheid. Als we weten waar we met elkaar naartoe willen groeien, is het zaak te bepalen hoe we daar met elkaar gaan komen. We hebben de brancheorganisaties die zijn verbonden aan Gastvrij Nederland gevraagd om binnen hun achterban een aantal ondernemers uit te nodigen om hierover mee te denken. Wij hopen op suggesties en ideeën van velen. Zo zorgen we ervoor dat ondernemers worden meegenomen in dit project. Zij zijn het immers die met hun medewerkers de gastvrijheidssector vormen. Zij zijn het die een belangrijke bijdrage leveren aan de gastvrijheid van wereldklasse voor allen die we met elkaar willen bieden.

Topics:Beleid
Trefwoorden: topsectoren, gastvrijheidseconomie, beleid, toekomstvisie

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
06/02/25
Exclusief voor leden
Drie ton voor extra publieksprogramma Groninger Museum
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft besloten om het Groninger Museum een vierj...
06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
06/02/25
Van Gogh Homeland presenteert de Groene Kathedraal
De Tilburgse Spooorzone krijgt in het voorjaar van 2026 in de vorm van een Groene Kathedraal een tijdelijk stedelijk lunapark. De Groene Kathedraal wordt een podium voor een prikkelend programma voor een breed publiek, waar met positiviteit en verbeeldingskracht aandacht wordt gevraagd voor dilemma’s en oplossingen voor de grote duurzaamheidsopgaven in Brabant, het Homeland van Vincent van Gogh.
05/02/25
Laatste jaar uitvoeringsprogramma BRTN 2020-2025
Dit jaar markeert het laatste jaar van de uitvoering van het Basisrecreatietoervaartnet (BRTN) 2020-2025. Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan het opstellen van nieuwe bestuurlijke afspraken voor de periode vanaf 2026, waarin de rol van AI toeneemt.
04/02/25
Horeca in 2025: Wat je nu moet weten om je zaak future-proof te maken!
Het inspirerende evenement heeft opnieuw laten zien waar de horeca naartoe gaan en welke ontwikkelingen echt niet meer te negeren zijn.
04/02/25
Texelse Rosalie Lap nieuwe directeur VVV Texel
Vanaf maart is Rosalie Lap door de Raad van Toezicht van VVV Texel aangesteld als directeur VVV Texel.
04/02/25
Benoeming tot Officier en Ridder van het Légion d'Honneur
Op 28 januari heeft de Franse president Emmanuel Macron in het Élysée-paleis in Parijs Europa-Park-oprichter Roland Mack benoemd tot “Officier de la Légion d'honneur” en Michael Mack, managing partner van Europa-Park en CEO van MACK One, tot “Chevalier de la Légion d'Honneur”.