Geplaatst op: 02-09-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Toeristische organisaties in Rivierengebied richten coöperatie op

Toeristische organisaties in Rivierengebied richten coöperatie op
Woensdag 28 augustus tekenden acht betrokken partijen, waaronder Rabobank Alblasserwaard Noord en Oost, een intentieverklaring voor de oprichting van de coöperatie Sterke Watermerken, een zogenaamd 'nieuwe generatie coöperatie'.

De samenwerking
Door samen te werken willen de leden van de coöperatie de toeristische aantrekkingskracht van het rivierengebied vergroten. Het betreft grofweg het gebied van Dordrecht en Kinderdijk tot Beesd en Zaltbommel. De intentieverklaring is ondertekend door Stichting Museum Slot Loevestein, Landgoed Heerlijkheid Mariënwaerdt, Stichting Werelderfgoed Kinderdijk, Biesboschmuseum, Nationaal Park de Biesbosch,  Nationaal Baggermuseum en Rabobank Alblasserwaard Noord en Oost. Iemke Bruseker (Regionale Ontwikkelmaatschap Toerisme) en Burgemeester Coert van Ee (vice-voorzitter regio Alblasserwaard-Vijfheerenlanden) waren aanwezig namens de betrokken gemeentes om aan te geven dat zij het initiatief van harte ondersteunen.

Marketing en promotie, lobby en bedrijfsvoering
De samenwerking spitst zich met name toe op marketing en promotie, lobby en bedrijfsvoering. Naast kostenbesparingen door activiteiten te bundelen hopen de partijen meer toeristen naar de regio te trekken en ze vooral langer in het gebied te houden, bijvoorbeeld door aantrekkelijke arrangementen te bieden.

Nieuwe generatie coöperatie
De samenwerking is het resultaat van een onderzoek naar de mogelijkheden om het toerisme in de regio Alblasserwaard-Vijfheerenlanden een impuls te geven, dat onder leiding van Prof. Dr. Ir. Gert van Dijk van Nyenrode Business Universiteit is uitgevoerd. Kenmerkend voor een nieuwe generatie coöperatie is het betrekken van ondernemers, investeerders en publieke organisaties. Van de leden wordt een nauwe functionele betrokkenheid verwacht bij de activiteiten van de coöperatie en het toezicht daarop. De regio Alblasserwaard-Vijfheerenlanden, een samenwerkingsverband van zes gemeenten, ondersteunt het initiatief van harte.

Coöperatief ondernemerschap en de Rabobank
De betrokkenheid van de Rabobank past bij haar streven om het lokale coöperatieve ondernemerschap te faciliteren. De Rabobank is ook mede-initiatiefnemer van de Kamer van de Coöperatie, het startpunt voor het coöperatieve businessmodel. Bij dit adviesloket kunnen bedrijven terecht voor informatie en begeleiding bij het opzetten van een coöperatie.
Link: http://www.rabobank.nl/particulieren/lokalebanken/alblasserwaard/duurzame_samenleving/sterke_watermerken/
Topics:Beleid
Trefwoorden: samenwerking, gebiedsmarketing

CELTH





||| Nieuws |||

03/03/25
Artikelen Capita Selecta uit Trendrapport online
Alle artikelen in het hoofdstuk Capita Selecta van het nieuwste Trendrapport staan online. Mede dankzij partners CELTH en NBTC vrij toegankelijk.
03/03/25
Exclusief voor leden
GoVolta's budgettrein strandt door financieringsproblemen
Een ontluisterend interview in de Volkskrant met de initiatiefnemers van GoVolta, het bedrijf van Maarten Bastian en Hessel Winkelman. Ze hadden grootse plannen om in 2025 budgettreinen door Europa te laten rijden.
03/03/25
Wandelnetwerk Ieperboog Oost in de prijzen
Het wandelnetwerk Ieperboog Oost van Westtoer is op de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent bekroond tot Wandelroute van het Jaar 2025. Deze prestigieuze prijs wordt jaarlijks toegekend aan nieuwe of recent gewijzigde wandelroutes in de Benelux.
03/03/25
Het effect van ‘Wie is de Mol’ op bestemmingen
Na elk seizoen van "Wie is de Mol?" stijgt het aantal Nederlandse vakantieboekingen naar de landen waar het populaire tv-programma is opgenomen. Autoverhuurbedrijf Sunny Cars meldt een opvallende toename in de verhuur van auto’s in de landen waar de opnames waren.
03/03/25
Exclusief voor leden
Low Carbon Travels en Nature Travel Lab bundelen krachten
Nature Travel Lab en Low Carbon Travels hebben de handen ineengeslagen om duurzame en natuurgerichte reizen te stimuleren.
03/03/25
Exclusief voor leden
Museum Batavialand krijgt nationale allure
Museum Batavialand wordt de komende jaren ingrijpend vernieuwd. Provinciale Staten van Flevoland hebben ingestemd met de plannen om het museumcomplex en de presentaties voor 25 miljoen euro te moderniseren. Zowel de provincie Flevoland, gemeente Lelystad als fondsen en sponsoren dragen daaraan bij.
03/03/25
Exclusief voor leden
NAVO-top: Varend Corso gaat niet door
Het bestuur van Varend Corso Westland heeft het weloverwogen en moeilijke besluit moeten nemen dat het evenement dit jaar niet door kan gaan. De NAVO-top zit dit typische Hollandse evenement dwars.
03/03/25
Exclusief voor leden
Merlin Entertainments opent derde Peppa Pig themapark
De attractie in Dallas-Fort Worth is het derde Peppa Pig-themapark van Merlin dat wereldwijd wordt geopend en het tweede in de VS. De investering bedraagt meer dan $ 40 miljoen.

||| Agenda |||

11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...