Geplaatst op: 10-09-2013
Auteur: Marc Gerlings
Publicatie: Recreatie & Toerisme oktober 2013 nummer 5

Hotelprijzen stijgen weer

Hotelprijzen stijgen weer

Is de recessie in de reisindustrie op zijn einde? De hotelprijzen stijgen op diverse continenten. In Nederland daalde de gemiddelde hotelprijs.

2% omhoog
Tijdens de eerste helft van 2013 is de gemiddelde prijs van een hotelkamer wereldwijd gestegen met 2% ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden, zo blijkt uit de laatste Hotels.com Hotel Price Index (HPI). De relatief kleine stijging volgt de trend van geleidelijk oplopende tarieven sinds begin 2010. De gemiddelde prijzen zijn nu bijna terug op het niveau van 2006, het jaar voorafgaand aan de start van de wereldwijde financiële crisis.


Sinds de start van de HPI in 2004, waarbij de beginwaarde werd vastgesteld op 100, registreert de HPI de prijzen die hotelgasten wereldwijd daadwerkelijk betalen voor hun accommodaties. Tijdens de eerste helft van 2013 stond de index op 111, acht punten onder het topniveau uit de eerste helft van 2007 en elf punten hoger dan bij de lancering.


Latijns-Amerika 7%

De regio Latijns-Amerika behaalde met een stijging van 7% het beste resultaat sinds twee jaar. Geholpen door de aanwakkerende economie in de VS presteerden ook Noord-Amerika en de Cariben beter dan het wereldwijde gemiddelde, met stijgingen van respectievelijk 3% en 5%.


In de Pacific zorgde een terugval van de Australische delfstoffenindustrie voor een daling van het aantal zakelijke reizigers, met name in West-Australië, en voor een zwakkere groei van de hotelprijs van 1%. Met een eurozone die officieel maar net uit de recessie is, blijven ook Europa en het Midden-Oosten achter, met een stijging van 1%.


Roche: "Crisis nog niet helemaal voorbij”
David Roche, President Hotels.com, zegt: "Het lijdt geen twijfel dat de Europese hotelprijzen tot de zwaarst getroffene behoren sinds de economische teruggang in 2008/2009. Het feit dat de eurozone groei heeft gekend tijdens de eerste twee kwartalen van 2013 bewijst dat de economische crisis afzwakt, maar nog niet helemaal voorbij is. In veel van de bestemmingen die het hardst werden geraakt, zijn de hotelprijzen gestabiliseerd en enkele van deze bestemmingen laten weer gezonde stijgingen zien.”


Azië daalt

Azië was met een daling van 2% de enige regio waarin de prijzen omlaag gingen tijdens de eerste helft van 2013. Hoewel afzonderlijke steden in deze regio goed presteerden, droegen de waardedalingen van de yen en de roepie in combinatie met een daling van het aantal inkomende bezoekers in China bij aan dit resultaat. Het uitgaande reisverkeer vanuit China werd echter nog niet beïnvloed door de afzwakking van de Chinese economie en bleef toenemen.


Invloed van groei Chinees toerisme
"Een ander fenomeen dat van invloed is op de wereldwijde hotelprijzen is de grote en snelle toename van het aantal Chinese internationale reizigers”, zegt David Roche. "Volgens het China Tourism Academy rapport 2013 is China officieel ’s werelds grootste uitgaande toeristenmarkt geworden, met een geschatte 83 miljoen overzeese reizen gemaakt door Chinese burgers. De Wereld Toerisme Organisatie van de Verenigde Naties maakte tevens bekend dat Chinese reizigers 102 miljard dollar spendeerden aan internationaal toerisme in 2012, 40% meer dan in 2011, waarmee zij de meer gevestigde toeristenmarkten van Duitsland en de VS overtreffen. Internationaal reizen blijft een ambitie van met name veel jongere reizigers, die beschikken over het besteedbaar inkomen om naar het buitenland te reizen.”


Maar in Nederland een daling
In Nederland betaalden reizigers van over de hele wereld gemiddeld €121 per hotelovernachting in de eerste helft van 2013, 4% minder dan in dezelfde periode vorig jaar (€127). Amsterdam bleef met een gemiddelde kamerprijs van €135 per overnachting, ondanks een prijsdaling van 2%, de bestemming in Nederland waar reizigers het meest betaalden, gevolgd door Maastricht (€113) en Den Haag (€106).
Trefwoorden: hotel, hotelprijzen, hotelovernachting, gemiddelde kamerprijs, hotels.com, hpi

CELTH





||| Nieuws |||

30/01/25
Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Beurs Boot Holland 2025 gaat niet door
De economische wind zit tegen, is het argument van de organisatie Boot Holland om de 2025 editie van de beurs niet door te laten gaan.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...