Geplaatst op: 10-09-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Tegenvallende 1e jaarhelft voor Nederlandse hotels

Tegenvallende 1e jaarhelft voor Nederlandse hotels
Meer dan de helft van de Nederlands hoteliers geeft aan dat in het eerste halfjaar een lagere omzet gerealiseerd dan vooraf werd verwacht. Vooral de gemiddelde kamerprijs blijft achter bij de verwachtingen. Door de tegenvallende resultaten in het eerste halfjaar, zijn de hoteliers ook pessimistischer geworden over het tweede halfjaar. Dit blijkt uit de Global Hotel Market Sentiment Survey van adviesbureau Horwath HTL.

Omzetdaling in het eerste halfjaar
Hoteliers hadden in het eerste halfjaar van 2013 te kampen met neergaande resultaten. Na een eerdere daling in 2012 gaf bijna 51% van de hoteliers aan over de eerste zes maanden opnieuw lagere bezettingsgraden te hebben behaald. Circa 7% behaalde een gelijke bezettingsgraad, terwijl 42% aangaf hogere bezettingsgraden te hebben behaald. Gemiddeld is de bezetting met 1,7% gedaald ten opzichte van het eerste halfjaar van 2012. Daarnaast gaf bijna 70% aan dat de gemiddelde kamerprijs was gedaald, terwijl slechts 22% een stijging van de kamerprijs had gerealiseerd. Hierdoor signaleerde 63% een daling van de totale omzet, tegenover 30% met een omzetstijging. Gemiddeld daalde de gemiddelde kamerprijs met bijna 4%, en de totale omzet met ruim 3%.

Tegenvallende resultaten door aanhoudende crisis
De aanhoudende economische crisis heeft een sterkere impact gehad op de hotelmarkt dan vooraf verwacht. Begin dit jaar verwachtte nog meer dan 53% van de hoteliers een stijging in de bezettingsgraad te kunnen behalen, terwijl 47% ook rekening hield met een stijging van de kamerprijs en 54% met een stijging van de totale omzet. Inmiddels geeft 48% van de hoteliers aan dat de bezettingsgraad is achtergebleven bij de verwachtingen. De ontwikkeling van de gemiddelde kamerprijs wordt door 64% als teleurstellend gezien, terwijl ook de ontwikkeling van de totale omzet voor 62% van de hoteliers tegenviel.

Pessimistisch over marktontwikkelingen in tweede halfjaar
Door de tegenvallende resultaten in het eerste halfjaar, zijn de hoteliers ook pessimistischer geworden over het tweede halfjaar. Waar slechts 29% van de hoteliers verwacht dat de gemiddelde bezetting van de hotelmarkt in het tweede halfjaar zal stijgen ten opzichte van dezelfde periode in 2012, houdt 37% rekening met een daling. Daarnaast verwacht 52% dat de gemiddelde kamerprijs ook in het tweede halfjaar zal dalen. Hierdoor zal volgens 48% ook de totale omzet in het tweede halfjaar lager uitvallen. Een stijging van de kamerprijzen of totale omzetten wordt slechts door respectievelijk 16% en 24% van de hoteliers voorzien.

Hoteliers positiever over eigen kansen
Over de eigen hotelprestaties zijn de hoteliers iets optimistischer dan over de hotelmarkt als geheel. Ten aanzien van de eigen hotelresultaten verwacht 39% nog wel een stijging van de bezettingsgraad, maar houdt 42% rekening met een daling. De verwachtingen ten aanzien van de gemiddelde kamerprijzen zijn nog negatiever: 55% van de hoteliers verwacht een lagere kamerprijs te zullen realiseren, waarbij 29% rekent op een daling van meer dan 5%. Uiteindelijk verwacht 49% van de hoteliers dat de omzet over het tweede halfjaar van 2013 lager zal zijn dan in 2012, terwijl slechts 34% verwacht een omzetstijging te zullen realiseren. Gemiddeld wordt verwacht dat de totale omzet met 2,0% zal dalen.

Nederlandse hoteliers pessimistischer dan Europese collega's
De index voor het Nederlandse hotelsentiment, dat op basis van de verwachte resultaten kan worden berekend, is gedaald van +6 in het begin van 2013 naar -18 nu. In februari 2011, toen de hotelmarkt midden in het herstel zat, was het sentiment nog +51. De Nederlandse hoteliers blijven aanzienlijk pessimistischer dan de meeste Europese collega’s. Gemiddeld is het sentiment in Europa ook negatief, maar met een score van -1 valt het pessimisme relatief mee. Het meest positief zijn de verwachtingen in Rusland (+50), Ierland (+33) en België (+24). De hoteliers in deze landen verwachten in de tweede helft van 2013 beter te presteren dan in 2012. Het meest negatief zijn de verwachtingen in Frankrijk, met een score van -32 en Italië met een score van -24. Wereldwijde is het optimisme over de komende maanden het grootst in Afrika/Midden Oosten (+44) en Amerika (+20). Ook Azië is nog net positief, met een score van +1. Per saldo is het wereldwijde hotelsentiment hierdoor licht positief, met een score van +4.

Tabel 1: Ontwikkeling sentiment naar regio

Sentiment Score

Begin 2011

Midden 2011

Begin 2012

Midden 2012

Begin 2013

Midden

2013

Nederland

51

43

19

-26

6

-18

België & Luxemburg

47

42

23

-9

-4

24

Benelux

50

43

19

-23

5

-13

Europa

34

16

14

-8

5

1

Amerika

37

9

17

28

50

20

Azië

52

22

37

10

14

1

Afrika

/ Midden Oosten

9

-6

41

29

59

44

Wereldwijd

42

16

24

1

15

4


Topics:Horeca
Trefwoorden: hotels, bezetting, prijzen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

12/12/24
Exclusief voor leden
Beste leerbedrijf recreatie in 2024 Hof van Saksen
Woensdag 11 december zijn tijdens De Dag van de Recreatie op Circuit Zandvoort de winnaars van de recreatieverkiezingen feestelijk bekendgemaakt. Het beste leerbedrijf is Hof van Saksen.
11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies
11/12/24
Meer dag- en verblijfsbezoek voor Gelderland
Gelderland blijft een populaire vakantiebestemming. Het afgelopen derde kwartaal, met daarin de zomervakantie, trok de provincie ruim 1,6 miljoen overnachtende gasten. Dat is een stijging van 5,5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
10/12/24
Exclusief voor leden
Arriva neemt afscheid van busvervoer in Friesland
Toeristen die met het ov in Friesland reizen zien het merk Arriva alleen nog in de regionale treinen. Arriva neemt afscheid van het busvervoer in deze provincie.
10/12/24
Trendpublicatie 2025: Een blik op de toekomst van reizen
NBTC heeft de Trendpublicatie 2025 uitgebracht. Daarin 12 trends waarop toeristisch Nederland kan inspelen.
10/12/24
Lancering broodje Utrechtse Heuvelrug: Een smakelijke stap naar duurzaamheid
De Utrechtse Heuvelrug heeft er een smakelijk nieuw product bij: het broodje Utrechtse Heuvelrug. Het broodje is eerlijk geprijsd bestaat volledig uit lokale producten van natuurlijke landbouw op de Utrechtse Heuvelrug.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...