Geplaatst op: 11-09-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Bonaire zet in op kwaliteitstoerisme

Marketingbudget met 50% omhoog

Bonaire zet in op kwaliteitstoerisme
Foto Laura Offerman voor TCB

Bonaire gaat in Europa nadrukkelijker aan de weg timmeren. Het marketingbudget dat het eiland beschikbaar heeft om de Europese markt te bewerken is met 50% uitgebreid. Het eiland wil nadrukkelijk geen massabestemming worden. Dat zou de welkome, rustige, gastvrije en typisch Caribische sfeer ondermijnen. Bonaire kiest nadrukkelijk voor kwaliteitstoerisme en duurzaamheid. Dat werd gisteren bekend gemaakt op ‘De Smaak van Bonaire’. Elke twee jaar organiseert het Bonaire Toeristenbureau in samenwerking met Stinapa (natuurorganisatie op het eiland) en Bonhata (toeristisch bedrijfsleven) dit evenement waar de banden worden aangehaald met de belangrijkste relaties in Nederland.


Veel trouwe bezoekers
De inkomsten uit toerisme zijn voor Bonaire van groot belang, zeventig tot tachtig procent van de inkomsten komen uit de toeristische sector. Jaarlijks bezoeken zo’n 70.000 verblijfstoeristen Bonaire waarvan er 35.000 uit Europa komen. De meeste Europese toeristen komen uit Nederland (25.000). Toeristen uit Europa verblijven gemiddeld twee weken. Het eiland kent een hoog percentage (40%) repeaters. Het aanbod bestaat uit hotels, appartementen en relatief veel huizenverhuur. In totaal telt het eiland 1.500 hotelbedden. Naast verblijfstoeristen is ook de cruisemarkt belangrijk voor het eiland. Jaarlijks bezoeken 150.000 passagiers van cruiseschepen het eiland.


Bonaire wil meer zijn dan excellente duikbestemming
Bonaire is vooral bekend als excellente duikbestemming maar ook voor rustzoekers en soft adventure activiteiten (windsurfen, snorkelen, hiking. biking) is het eiland uitermate geschikt. Voor duikers is het eiland bijzonder omdat ook vanaf het strand kan worden gedoken.


Slim omgaan met marketingbudget
Ook met het extra marketingbudget moet Bonaire slim opereren en is er geen ruimte voor grote massamediacampagnes. Samen met Basis Communicatie in Haarlem laat het Verkeersbureau Bonaire vooral anderen het verhaal van Bonaire vertellen. Daarvoor worden ambassadeurs, de reisbranche en de duikwereld ingezet. Een aanpak die ook nog eens prima past bij het bescheiden karakter van de Bonairiaan.


Eiland wil geen massabestemming worden
Het eiland wil nadrukkelijk geen massabestemming worden. Dat zou de welkome, rustige, gastvrije en typisch Caribische sfeer ondermijnen. Bonaire kiest nadrukkelijk voor kwaliteitstoerisme en duurzaamheid. Op termijn is er ruimte voor maximaal 100.000 verblijfs- en 200.000 cruisetoeristen. Dat geitenboerin Aletta op dit moment in het populaire tv programma Boer zoekt vrouw volop in de belangstelling staat er natuurlijk een grote meevaller. Daarnaast is zij een goed voorbeeld van het duurzame beleid dat het eiland voorstaat. Geitenboeren kunnen een belangrijke rol spelen in het terugdringen van de erosie. Door de vele loslopende geiten erodeert het eiland bovenmatig. Daarnaast wil Bonaire werk maken van herbebossing, het opwekken van duurzame energie en het beschermen van het koraal. Problemen zijn er natuurlijk ook. Door de crisis staat de upgrading van het aanbod onder druk waarbij tegelijkertijd het verwachtingspatroon van de klant almaar toeneemt.


Cultuur ontsloten

Tijdens de ‘Smaak van Bonaire’ werd eveneens het startsein gegeven voor Archivo Boneiru. Dit digitale platform ontsluit de Bonairiaanse cultuur in woord en beeld. Onder leiding van Boi Antoin, als cultuur historicus van Bonaire zijn en worden duizenden foto’s gedigitaliseerd en online beschikbaar gesteld. Ook film- en geluidsopnamen komen op het platform beschikbaar. Wie naar www.archivoboneiru.com surft, krijgt in een oogopslag vele decennia Bonairiaanse cultuur voorgeschoteld. "Een blik naar het verleden als inspiratie voor de toekomst.”

Trefwoorden: Bonaire, marketing, Bonaire Toeristenbureau, blauwe economie

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

27/01/25
Beurs Boot Holland 2025 gaat niet door
De economische wind zit tegen, is het argument van de organisatie Boot Holland om de 2025 editie van de beurs niet door te laten gaan.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...