Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 12-09-2013
Auteur: Marc Gerlings
Publicatie: Recreatie & Toerisme oktober 2013 nummer 5

1.000 banen bij in toerisme Overijssel

1.000 banen bij in toerisme Overijssel

Het aantal banen in de Overijsselse vrijetijdseconomie is in de periode 2008-2012 fors gegroeid.

1.000 banen erbij
In de toeristische regio’s die vallen onder MarketingOost; Salland, Vechtdal, IJsseldelta en WaterReijk, is de werkgelegenheid gegroeid met circa 1.000 banen. Van zo’n 16.000 banen in 2008 tot bijna 17.000 banen in 2012. Met een aandeel van 5,9% is het belang van de vrijetijdseconomie voor de werkgelegenheid groter dan bijvoorbeeld de sectoren Landbouw en Openbaar Bestuur. Dit blijkt uit een analyse van LISA-statistieken door KennispuntOost, de Kennis en Innovatie afdeling van MarketingOost en het Twents Bureau voor Toerisme.

Bestedingen in vrijetijdseconomie toegenomen
Naast de banengroei is in de regio’s Salland, Vechtdal, IJsseldelta en WaterReijk ook sprake van toename van het aantal overnachtingen en bestedingen in de vrijetijdssector in de periode 2008-2012. Dit blijkt uit cijfers uit het Continu Vakantie Onderzoek van NBTC-NIPO Research.

9% groei bestedingen
Trendlijnberekeningen laten zien dat de totale bestedingen in bovengenoemde regio’s tussen 2008 en 2012 fors zijn toegenomen. Van ruim 154 miljoen euro in 2008 naar ruim 168 miljoen euro in 2012, een groei van 9%.

MarketingOost meldt bij deze cijfers: ‘Een eerste stap om de samen met provincie, gemeenten en ondernemers geformuleerde ambities voor de periode 2012-2015 te realiseren: 10% marktaandeel op de binnenlandse vakantiemarkt, 80 miljoen extra bestedingen en 3000 extra banen.’

Henk van Voornveld: "Investeren in de vrijetijdseconomie is lonend”
Henk van Voornveld, directeur van MarketingOost, is blij met de cijfers: "Het geeft aan dat de investeringen in de vrijetijdseconomie door ondernemers en overheden lonend zijn. In een tijd van oplopende werkloosheid en krimpverschijnselen zien we dat de vrijetijdseconomie groeit. En er liggen nog veel kansen in onze prachtige toeristische regio’s. Met name de verbinding tussen de vakantieregio’s en de steeds interessanter wordende Hanzesteden biedt nog talrijke mogelijkheden, ook voor de Duitse en Vlaamse markt”.
Tegelijkertijd laat hij ook een waarschuwend geluid horen. "We moeten blijven investeren in de vrijetijdseconomie, zowel in productontwikkeling en promotie als ook in gastvrijheid. De concurrentie is fors, bestedingen komen onder druk te staan en daar heeft ook onze sector onder te lijden. Maar de vrijetijdseconomie kan een belangrijke motor zijn van de regionale economie. Met zijn allen de schouders eronder, de blik naar buiten en blijven investeren.”

Trefwoorden: vrijetijdseconomie, werkgelegenheid, toerisme, banen

CELTH



||| Nieuws |||

18/04/25
Website Ophetwater.nl voor routes op het water
Het Watersportverbond heeft een nieuwe website gelanceerd: Ophetwater.nl. Deze gebruiksvriendelijke ...
18/04/25
Nederlands toerisme licht in de min in eerste twee maanden van 2025
Nederland heeft in toeristisch opzicht een matige eerste twee maanden van 2025 achter de rug. Het aantal gasten in logiesaccommodaties daalde met 2,1% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. In overnachtingen gemeten was de daling met -4,0% nog sterker.
18/04/25
Exclusief voor leden
Efteling kondigt nieuwe familieattractie en heropening van Wonder Hotel aan
De Efteling heeft spannende nieuwtjes voor haar bezoekers. Zo komt er een nieuwe familie-attractie en heropent het Eftelinghotel na een grondige renovatie.
18/04/25
Camperverhuurplatform Goboony professionaliseert hulpverlening
Goboony, het grootste camperdeelplatform van Europa, gaat een nauwe samenwerking aan met VHD Alarmcentrale, dé specialist in camperhulpverlening.
18/04/25
Oprichters KNAB en Albelli investeren €1 miljoen in snelgroeiend platform Glampings.com
Bij 2de investeringsronde heeft Glamping.com een groeikapitaalinjectie opgehaald om luxe camperen toegankelijker te maken voor een breed publiek.
18/04/25
Zuid-Limburg optimaliseert fietsknooppuntennetwerk
Zuid-Limburg heeft haar fietsknooppuntennetwerk herzien en geoptimaliseerd op het gebied van spreiding, beleving en veiligheid. Al met al zijn er deze winter een kleine 75 Zuid-Limburgse knooppunten bijgekomen, met een totale lengte van zo’n 400 km.
18/04/25
Nationale Campermarkt trekt ruimt 3.200 bezoekers
De grootste particuliere campermarkt van Europa laat 25% van de campers van eigenaar wisselen
18/04/25
Favoriete Paasbestemmingen volgens Booking.com
Welke bestemmingen zijn voor Nederlanders rond de Paasdagen favoriet voor een korte vakantie? Booking.com dook in haar data en ziet interessante trends.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...