Nieuwe luchthaven voor Twente weer stapje dichterbij

Vorige week hebben investeerder Dik Wessels en burgemeester Den Oudsten van Enschede een
overeenkomst getekend die de realisatie van Twente Airport een stuk dichterbij
brengt.
Bijna miljoen passagiers verwacht
Wessels krijgt met zijn bedrijf Reggeborgh, samen met Aviapartner en ADT voor 49 jaar het recht om de luchthaven en het bijbehorend bedrijventerrein te ontwikkelen en exploiteren. De initiatiefnemers verwachten dat vanaf 2016 gemiddeld één vliegtuig per uur het nieuwe vliegveld aandoet. Jaarlijks zouden dan 930.000 passagiers worden vervoerd. Het nieuwe vliegveld komt op de plek waar tot 2008 een militair vliegveld was gevestigd. Dik Wessels van de Reggeborg Groep gaat 44 miljoen euro investeren in het project. Ook de overheden zullen met geld over de boeg komen, 16 miljoen euro om precies te zijn. De luchthaven zal worden geëxploiteerd door Aviapartner.
Veel
concurrentie vanuit Duitsland
Volgens Jan Veldhuis, luchtvaarteconoom van SEO Economische Onderzoek, is het
project ‘weggegooid geld’. Hij stelt dat de ligging van het vliegveld slecht is
en dat er tevens veel concurrentie uit Duitsland is. Om deze redenen vraagt hij
zich dan ook af waarom de ondernemer van de Reggeborg Groep bereid is zoveel
geld in het project te steken.
Economische
vooruitgang voor regio Twente?
Luchtvaartdeskundige Hans Heerkens sluit zich bij de mening van de
luchtvaarteconoom aan, ook hij ziet er geen brood in. Volgens hem kan het geld
beter worden geïnvesteerd in de naburige luchthaven van Osnabrück. Heerens
vraagt zich dan ook hardop af of de regio Twente er economisch op vooruit zal
gaan. Hij stelt dat een luchthaven aantrekkelijk is, mits hij kan groeien.
Eerste toeristische
vluchten in 2016
Het plan is om in 2016 de eerste toeristische vluchten te laten
vertrekken. Hiervoor zal de bouw van de luchthaven in 2015 starten. Er zijn
echter nog een aantal obstakels die dit plan in de weg staan. Zo moet Brussels
eerst bepalen of er sprake is van staatssteun en moet de Europese Commissie
zich buigen over de aanbestedingsprocedure.
Volgens berekeningen die in handen zijn van het consortium zullen het voornamelijk de inwoners van Zuid-Hengelo, Zuid-Oldenzaal en De Lutte zijn die het meest gaan merken van het nieuwe vliegverkeer. De geluidsoverlast die hiermee gepaard gaat zal echter wel minder omvangrijk zijn dan die van de militaire vluchten vóór 2008. Het nieuwe vliegveld komt namelijk op de plek waar een militair vliegveld was gevestigd.