Geplaatst op: 06-10-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Bezoekers Sail de Ruyter geven zes miljoen euro uit

Bezoekers Sail de Ruyter geven zes miljoen euro uit
Foto: Ad Walrave

Bezoekers aan Sail de Ruyter in Vlissingen hebben zes miljoen euro uitgegeven. Zij waardeerden het programma gemiddeld met een 8,2. De helft van de ruim 300.000 bezoekers van Sail de Ruyter woont buiten de provincie Zeeland, 11 procent hiervan is afkomstig uit het buitenland.


Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Scoop in opdracht van de Provincie Zeeland naar het effect van Sail de Ruyter op de Zeeuwse economie. Sail de Ruyter vond plaats van donderdag 22 augustus tot en met zondag 25 augustus 2013 in Vlissingen.


Provinciale subsidie

De provincie Zeeland ondersteunt een aantal grote Zeeuwse festivals en evenementen op het gebied van cultuur, toerisme en sport, die een grote promotionele, economische en toeristische aantrekkingskracht hebben op Zeeland. Eén daarvan is Sail de Ruyter dat een provinciale subsidie ontving van 250.000 euro.


Veertig procent bezocht evenement meerdere dagen

De Sailbezoekers waardeerden het programma met een 8,2, de locaties met een 8,3 en de sfeer met een 8,5. Uit het onderzoek blijkt dat 51 procent van de ruim 300.000 bezoekers van Sail de Ruyter buiten de provincie Zeeland woont, 11 procent hiervan is afkomstig uit het buitenland. Verder blijkt dat 40 procent van alle bezoekers twee of meer dagen aanwezig was bij het evenement.


Horeca profiteert het meest

De gemiddelde bezoeker heeft 19,83 euro besteed tijdens het evenement, goed voor 6 miljoen euro in totaal. Maar liefst 54 procent van de bestedingen deden de bezoekers bij de lokale horeca, maar ook de winkeliers (10 procent) en de hotelbranche en aanbieders van overnachtingen hebben profijt gehad van het evenement (15 procent). Daarbij komt ook nog een organisatiebudget van een kleine miljoen euro. De organisatie schat dat circa 90% van alle uitgaven zijn gedaan in de Zeeuwse economie.


Hoge mediawaarde

Ook de mediawaarde van het evenement is hoog, dat wil zeggen dat er veel gratis publiciteit geweest is die aangeeft wat de mediawaarde is als je die als advertentieruimte had ingekocht. Dit bedrag is naar schatting ten minste 600.000 euro.


Online onderzoek

Het onderzoek is grotendeels door Scoop uitgevoerd met behulp van een vragenlijst op internet en richtte zich op twee bezoekersgroepen: alle bezoekers van het evenement en daarbinnen specifiek op bezoekers die tickets hadden gekocht om mee te kunnen varen op één van de tallships. In totaal hebben 660 mensen de vragenlijst ingevuld, waarvan 208 uit de categorie die hebben gevaren op een tallship. Daarmee is de enquête representatief voor alle bezoekers

Trefwoorden: maritieme evenementen, zeeland, vlissingen, bezoekersonderzoek

CELTH





||| Nieuws |||

04/02/25
Horeca in 2025: Wat je nu moet weten om je zaak future-proof te maken!
Het inspirerende evenement heeft opnieuw laten zien waar de horeca naartoe gaan en welke ontwikkelingen echt niet meer te negeren zijn.
04/02/25
Texelse Rosalie Lap nieuwe directeur VVV Texel
Vanaf maart is Rosalie Lap door de Raad van Toezicht van VVV Texel aangesteld als directeur VVV Texel.
04/02/25
Benoeming tot Officier en Ridder van het Légion d'Honneur
Op 28 januari heeft de Franse president Emmanuel Macron in het Élysée-paleis in Parijs Europa-Park-oprichter Roland Mack benoemd tot “Officier de la Légion d'honneur” en Michael Mack, managing partner van Europa-Park en CEO van MACK One, tot “Chevalier de la Légion d'Honneur”.
04/02/25
Museum Oudheden biedt tweede kaart gratis op Valentijnsdag
Een bezoek aan het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden is op Valentijnsdag, vrijdag 14 februari 2025, voordelig en dubbelgezellig met de prijsactie ‘2 entreekaartjes voor de prijs van 1’.
04/02/25
Exclusief voor leden
Cultureel aanbod onderdeel van arbeidsomstandigheden
Alleo en CultuurWerkt! bundelen krachten en maken populaire cultuur integraal onderdeel van arbeidsv...
04/02/25
De toekomst speelt op Delft Fringe Festival
Op 30 bijzondere locaties in Delft worden bezoekers van 27 mei tot en met 9 juni door 26 talenten verrast met dans, theater, muziek, cabaret en alles daartussen.
04/02/25
RBT Heuvelrug & Vallei verwelkomt drie nieuwe bestuursleden
Belangrijke bestuurswissel bij Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Heuvelrug & Vallei per januari 2025.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...