Rabobank MKB-visie: Samenwerking is het sleutelwoord
![Rabobank MKB-visie: Samenwerking is het sleutelwoord](images/20131007_143539.jpg)
Innoverende ondernemers hebben de wind in de zeilen
Het is volgens de bank geen toeval dat een beperkte groep van bedrijven nu al de wind in de zeilen heeft. Het zijn ondernemers die heel bewust een andere koers hebben gekozen. Ze anticiperen op de nieuwe realiteit. Ze hebben hun bedrijfsvoering aangepast, waarbij de focus op vernieuwing, waarde creatie en samenwerking zwaarder weegt dan het realiseren van groei en rendement op korte termijn. Ze maken optimaal gebruik van nieuwe ondersteunende technologie. Het zijn de koplopers op het pad naar het nieuwe tijdperk. Waar overheden twijfelen over de juiste koers voor de langere termijn, is het belangrijk dat het Nederlandse bedrijfsleven – en meer specifiek het MKB – het initiatief neemt. Wachten op de terugkeer van de economische situatie zoals die was, is geen optie.
Samenwerking is het sleutelwoord
Volgens Rabobank vormt samenwerking het sleutelwoord bij innovatie. Door samenwerking ontstaan nieuwe inzichten en versterkt of versnelt het innovatieproces. In het verleden hielden bedrijven hun innovatie het liefst geheim. Daardoor duurde het lang voordat een nieuw product naar de markt kon worden gebracht. Dit model lijkt in de huidige veranderende wereld niet langer houdbaar. De bank onderscheidt drie samenwerkingsvormen.
Samen met andere branches
Een formeel of informeel partnership met experts of partijen uit andere branches. Dat is de meest voorkomende manier van vernieuwing door samenwerking. Een goed voorbeeld hiervan is de sameday delivery service van Primera en Quantore. In binnensteden worden snel kleine kantoorbenodigdheden afgeleverd bij de MKB-klant alsof het pizza’s zijn. Het distributiekanaal draait 24/7.
Samen met klanten
Een hele andere vorm van samenwerking is die met klanten. Dit wordt ook wel cocreatie genoemd. Uitgangspunt hierbij is dat de klant betrokken wordt bij (een deel van) het innovatieproces. Vaak gaat het om het genereren van ideeën of het beoordelen of toetsen van een concept. Bekende voorbeelden uit de praktijk zijn Mona (met het toetje van het jaar), Lays (met de ontwikkeling van een nieuwe chipssmaak), Lego Factory (waarbij Legofans nieuwe ontwerpen kunnen indienen) en KLM Bluelab (een online platform waarop MKB-klanten kunnen reageren op probleemstellingen van de KLM om de dienstverlening te verbeteren).
Samen met ketenpartners
Samenwerking in de keten gebeurt al langere tijd. In verschillende sectoren zien we ketens ook steeds korter worden. Samenwerken met ketenpartners biedt immers veel voordelen. Het kan leiden tot totaaloplossingen voor de eindklant. En het levert vaak een kostenbesparing op. Daarnaast kan deze samenwerkingsvorm marktconventies doorbreken en zorgen voor nieuwe markten. Een voorbeeld: achttien huisartsen in Bilthoven en de Bilt startten samen met het Universitair Medisch Centrum Utrecht een oogkliniek. Door de kennis te bundelen, leveren zij zorg vaneen uniforme kwaliteit.
Kansen
Kansen liggen voor het oprapen, luidt een bekend gezegde. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Want het dagelijks werk heeft vaak zoveel prioriteit, dat het ondernemers volgens de Rabobank vaak ontbreekt aan capaciteit en een frisse blik. Ondernemers moeten vooral kijken wat er gebeurt in andere sectoren of elders in de eigen keten. Verder is het belangrijk op de hoogte te blijven van technologische ontwikkelingen die wellicht ook voor uw markt relevant kunnen zijn. Dit kan volgens de bank heel goed samen met anderen. "Zet het onderwerp ‘samen vernieuwen’ eens op de agenda van uw plaatselijke business club. Ook kunt u het bespreken met uw leveranciers of afnemers. Of organiseer een open innovatieevenement met een aantal klanten. Nieuwe tijden vragen om nieuw ondernemerschap. Samen vernieuwen. Samen sterker!"
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: innovatie, samenwerking, visie, mkb