Geplaatst op: 08-10-2013
Bron: Persbericht ANVR, 7 oktober 2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

ANVR: herinvoering van vliegtax kost duizenden banen

ANVR:  herinvoering  van vliegtax kost duizenden banen
De ANVR is zeer verontrust over de plannen voor mogelijke (her)invoering van een vliegbelasting. Een dergelijke belasting is zeer schadelijke voor het Nederlandse bedrijfsleven, kost duizenden banen en leidt tot hogere kosten voor hardwerkende Nederlanders die graag met het vliegtuig van hun vakantie willen genieten. Dat stelt ANVR in een persbericht. Enkele honderden medewerkers van KLM, Transavia, Martinair en Schiphol hebben dinsdag actie gevoerd in Den Haag als protest tegen de vliegtaxplannen  van het kabinet. Reisorganisaties vrezen dat als vliegen weer duurder wordt, mensen vaker met de auto op vakantie gaan of vanaf een vliegveld over de grens vertrekken.

 € 1,2 á 1,3 miljard omzet daling
In 2008 werd na veel discussie, uit milieuoverwegingen, een vliegtax in Nederland ingevoerd. Een op verzoek van ANVR en NBTC opgesteld rapport van SEO Economisch Onderzoek in 2009 naar de gevolgen van de tickettaks gaf aan dat een vliegbelasting van € 350 miljoen  per saldo zou leiden tot 5.000 tot 10.000 minder banen op en rond de Nederlandse luchthavens. De vliegbelasting leidde tot een omzetdaling van €1,2 tot €1,3 mld. Als gevolg hiervan schatte destijds SEO in dat de vliegbelasting voor een groot deel of zelfs geheel in de vorm van hogere uitgaven en minder belastingopbrengsten weer wegvloeit. De vliegbelasting werd kort daarna en slechts een jaar na invoering weer afgeschaft.

5.000 tot 30.000 verlies aan banen
De argumenten van toen zijn nu nog steeds geldig. Een recente update van het SEO onderzoek geeft aan dat een vliegbelasting, zoals opgenomen in enkele verkiezingsprogramma’s in 2012 (bij een beoogde opbrengst €300 - €500 mln), zou leiden tot een verlies van 5.000 tot 30.000 arbeidsplaatsen. Ook het CPB heeft in 2012 de effecten doorgerekend en kwam tot een verwachte passagiersdaling van 10 tot 20%. Naast de grote effecten voor de werkgelegenheid leidt de vliegbelasting ook tot aantasting van het Nederlandse vestigingsklimaat.

Geen goede zaak voor reisbranche
De Nederlandse reisbranche heeft het op dit moment zwaar. Het faillissement van Oad leidt, ondanks deelovernames, tot een forse teruggang in werkgelegenheid. Een vliegtax zal de Nederlandse reisbranche blijvend nog verder onder druk zetten. Tijdens een galabijeenkomst van Reismanagers in februari 2009 sprak Mark Rutte de woorden: ”Als de VVD in de regering komt, schaffen we de vliegbelasting af”. De ANVR houdt Rutte aan zijn woord en roept het kabinet en politieke partijen dringend op niet over te gaan tot invoering van een vliegbelasting.
Trefwoorden: reisbranche, belastingen, vliegen,

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Beurs Boot Holland 2025 gaat niet door
De economische wind zit tegen, is het argument van de organisatie Boot Holland om de 2025 editie van de beurs niet door te laten gaan.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...