Geplaatst op: 10-10-2013
Auteur: Marc Gerlings

Kennisambassadeurs Rotterdam voor binnenhalen congressen

Kennisambassadeurs Rotterdam voor binnenhalen congressen

Rotterdam Marketing stelt een aantal kennisambassadeurs aan voor de ondersteuning in het binnenhalen van congressen en evenementen. Hoe werkt dit en wat doen de ambassadeurs?

Experts worden kennisambassadeurs
Rotterdamse wetenschappers, onderzoekers en andere experts gaan zich als kennisambassadeurs inzetten voor de komst van meer congressen naar de stad. Deze nieuweRotterdam Knowledge Ambassadors, die vanavond officieel worden benoemd, zijn hiervoor gevraagd door Rotterdam Marketing.
Rotterdam Marketing wil de groei in congressen graag samen met haar samenwerkingspartners doorzetten. Congressen leveren een belangrijke bijdrage aan het zakelijk toerisme en zijn daarmee van grote waarde voor de stedelijke economie en de werkgelegenheid van de stad, meldt de marketingorganisatie.

Wesselink: "Gevestigde namen”
"Deze kennisambassadeurs zijn gevestigde namen binnen instituten als het Erasmus MC, de Erasmus Universiteit, en het Scheepvaart en Transport College en wonen vaak internationale congressen in het buitenland bij. Juist zij kunnen daarom binnen de congreswereld een belangrijke bijdrage leveren aan de promotie van de stad,” stelt Ton Wesselink, directeur van Rotterdam Marketing.

Speerpunten vastgelegd
Het Rotterdam Knowledge Ambassadors-programma richt zich vooral op een toename van het aantal internationale associatiecongressen binnen de speerpunten van Rotterdam: medisch, haven-industrieel en creatief.
Rotterdam was in 2012 gaststad van 26 internationale associatiecongressen (congressen georganiseerd door de (wetenschappelijke) verenigingsbranche) die gezamenlijk ruim 12 miljoen euro aan bestedingen opbrachten.

Groeimarkt goed bedienen
De internationale associatiemarkt is een aantrekkelijke markt om in te investeren omdat het een groeimarkt is. Uit recent onderzoek van ICCA (International Congress & Convention Association) blijkt dat het aantal internationale associatiecongressen de afgelopen tien jaar met honderd procent is gestegen en de komende jaren alleen maar toeneemt.

Ambassadeurs hebben voorbeeldrol
De Rotterdam Knowledge Ambassadeurs moeten zich, om te worden benoemd, actief hebben ingezet om een congres naar Rotterdam te halen. Daarmee bekleden zij als ambassadeur ook een voorbeeldfunctie voor collega’s binnen hun instituten die ook een congres willen of zouden kunnen organiseren. Het ambassadeurschap geldt voor een periode van vijf jaar.

De kennisambassadeurs treden daarnaast gezamenlijk op als een kennis- en netwerkplatform op het gebied van het organiseren en het binnenhalen van internationale congressen in Rotterdam. In die hoedanigheid fungeren zij ook als klankbordgroep voor Rotterdam Marketing bij vraagstukken met betrekking tot Rotterdam congresstad. Rotterdam Marketing, oftewel Rotterdam Convention Bureau, heeft als taak de economie te versterken in de stad door onder andere de internationale congresmarkt in de stad te stimuleren.

Benoeming
Het Rotterdam Knowledge Ambassadors- programma gaat donderdagavond tijdens een feestelijke bijeenkomst in LPII officieel van start. Twaalf van de zeventien ambassadeurs zullen daar officieel worden benoemd. Bijgevoegd vindt u een overzicht van de Rotterdam Knowledge Ambassadors en het Comité van Aanbeveling.
Trefwoorden: Congresmarkt, congressen, convention, Rotterdam Marketing, Wesselink

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

03/12/24
Exclusief voor leden
Hotel en ontmoetingsplaats voor design Kazerne krijgt twee nieuwe eigenaren
Hotel, horeca en ontmoetingsplaats voor design Kazerne BV in Eindhoven is officieel overgenomen door Bram Bijnen en Dick Spierenburg. Samen brengen zij een frisse visie en jarenlange ervaring mee om deze unieke plek verder te ontwikkelen als dé ontmoetingsplek, melden de oprichters.
03/12/24
Exclusief voor leden
235.000 toeristische banen in Vlaanderen
In 2023 was de toeristische sector in het Vlaamse Gewest goed voor 235.481 arbeidsplaatsen. Dat komt...
03/12/24
Exclusief voor leden
Cathay Pacific naar Brussel en München
Vanaf de zomer 2025 breidt airline Cathay Pacific haar netwerk uit met rechtstreekse vluchten tussen Hongkong-München en Hongkong-Brussel. Voor het eerst voegt de luchtvaartmaatschappij München toe aan haar portfolio, terwijl ook de route vanuit Brussel weer wordt hervat.
03/12/24
De genomineerden voor de Horecava Awards 2025 zijn bekend!
De winnaars voor de horecava Innovation en de Horecava Sustainability Award worden bekend gemaakt tijdens de opening Horecava 2025.
03/12/24
Vakantiehuisjes steeds vaker duurzaam gerenoveerd
Steeds meer vakantiehuisjes worden op een duurzame manier gerenoveerd en hebben daardoor minder negatieve impact op het milieu.
03/12/24
Bluebird-index wijst Frankrijk aan voor beste sneeuwomstandigheden
Hoewel de grote meerderheid van de sneeuwliefhebbers (60%) de ervaring van een wintersportvakantie onvervangbaar vindt, onafhankelijk van hoeveel sneeuw er zou vallen, wacht (33%) op een duidelijke sneeuwgarantie alvorens een vakantie te boeken, volgens cijfers van reisorganisatie Sunweb.
03/12/24
Exclusief voor leden
Omzet vrijetijdssector groeit met vijf procent in derde kwartaal
De omzet in de Nederlandse vrijetijdssector is in het derde kwartaal van 2024 met zo’n vijf procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit nieuwe gegevens van het CBS.
02/12/24
Weer vluchten van Brussels Airport naar Bangkok.
Op zondag 1 december is de eerste passagiersvlucht van Thai Airways International vertrokken vanop Brussels Airport naar Bangkok. Na een onderbreking door de Covid-pandemie biedt de luchtvaartmaatschappij opnieuw dagelijkse rechtstreekse vluchten aan richting de Thaise hoofdstad.

||| Agenda |||

08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...