Geplaatst op: 11-10-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

ANWB moet mediabedrijf reorganiseren

ANWB moet mediabedrijf reorganiseren
Teruglopende abonnementen en advertentie-inkomsten dwingen de ANWB haar uitgeverij te reorganiseren. De opbrengsten uit nieuwe media compenseren de teruglopende inkomsten van de traditionele media onvoldoende. Door de reorganisatie zal bij het mediabedrijf de werkgelegenheid met 76 fte afnemen. Een aantal medewerkers kan elders binnen het bedrijf worden herplaatst, voor 50 fte is er geen werk meer bij ANWB.  Na de reorganisatie werken er bij het mediabedrijf 146 fte. De titels Buitenleven en Toeractief worden verkocht.

Mediabedrijf blijft van strategisch belang
Het mediabedrijf is en blijft van strategische waarde in de dienstverlening aan de leden van de ANWB. Daarom zal de ANWB ook de komende jaren investeren in de ontwikkeling van nieuwe mediaproducten en -diensten. Zo schrijft de toeristenbond op haar website.

Ontslagen niet voorkomen
Het belang van papieren uitgaven neemt als gevolg van de 'digitale revolutie' gestaag af. Deze kenmerkende ontwikkeling  wordt in de wereld van de uitgeverij overal gevoeld. Ook de ANWB ontkomt niet aan de gevolgen ervan. Het mediabedrijf biedt op dit moment werkgelegenheid aan 243 mensen. Uitgedrukt in voltijdsbanen  gaat het om 222 banen. De werkgelegenheid zal dalen naar 146 voltijdsbanen. Een aantal medewerkers zal worden overgeplaatst naar een ander onderdeel van de ANWB. Bij 50 fte is er sprake van een vervallen functie en zal  het Sociaal Plan, dat onlangs met de bonden is opgesteld, voor de betrokken medewerkers uitkomst bieden. Tijdelijke contracten zullen niet worden verlengd.

Reorganisatie wordt nog dit jaar afgerond
De ANWB streeft ernaar de reorganisatie nog dit jaar af te ronden. Binnen de reorganisatie zal getracht worden de magazines Buitenleven en Toeractief elders onder te brengen. Ook cartografische producten zullen niet meer in eigen beheer worden vervaardigd. De meeste eigen uitgaven van kaarten, boeken en gidsen op het gebied van wandelen, fietsen en vrije tijd, zullen worden beëindigd. 

ANWB Media
Het mediabedrijf van de ANWB geeft op dit moment zeven commerciële tijdschriften uit, evenals het ledenmagazine Kampioen. Ook worden ongeveer 800 titels van kaarten, boeken en gidsen in de markt gezet. Een deel daarvan wordt gratis aangeboden als onderdeel van het ANWB-lidmaatschap. Daarnaast ontwikkelt en beheert het mediabedrijf verschillende themaportals op anwb.nl. Het bezoek aan de site wordt gestimuleerd met nieuwsbrieven, diverse mobiele applicaties en via de sociale media.
Trefwoorden: uitgeverijen, anwb, werkgelegenheid

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH
     




       

       

       
       
       

       

    ||| Nieuws |||

    04/12/24
    Nieuwe natuur bij Schokeiland
    Er komt nieuwe natuur in Flevoland bij Schokeiland. Dat is relevant voor de toeristische sector. Schokeiland is één van de dertien Nederlandse Unesco Werelderfgoederen.
    04/12/24
    Hart van Brabant gaat regio een boost geven
    De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
    04/12/24
    Exclusief voor leden
    Goed jaar voor PiNCAMP
    Het gaat goed met PiNCAMP, het campingbedrijf van ADAC, ANWB en TCS. Het aantal boekingen groeide in 2024 met 28% in vergelijking met 2023. De website PiNCAMP en anwbcamping.nl trok 14 miljoen bezoekers.
    04/12/24
    Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achert
    Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.
    04/12/24
    Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme zoekt voorzitter
    De nieuwe Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT) zoekt een onafhankelijk voorzitter. Deze mag het stokje overnemen van kwartiermaker Rob van Gijzel. De Raad is op zoek naar een voorzitter met publiek-privaat bestuurlijke statuur die tegelijkertijd overtuigend en verbindend is.
    04/12/24
    Exclusief voor leden
    Toegankelijk maken collectie kost 5 jaar
    De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.
    04/12/24
    Nieuwe voorzitter en ambassadeur voor Varend Corso
    Varend Corso Westland krijgt een nieuwe voorzitter. Irma Smits neemt de voorzittershamer over van Ro...
    03/12/24
    Exclusief voor leden
    Hotel en ontmoetingsplaats voor design Kazerne krijgt twee nieuwe eigenaren
    Hotel, horeca en ontmoetingsplaats voor design Kazerne BV in Eindhoven is officieel overgenomen door Bram Bijnen en Dick Spierenburg. Samen brengen zij een frisse visie en jarenlange ervaring mee om deze unieke plek verder te ontwikkelen als dé ontmoetingsplek, melden de oprichters.

    ||| Agenda |||

    08/01/25 t/m 09-01-25
    08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
    Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
    12/02/25 t/m 13-02-25
    12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
    Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
    20/03/25
    20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
    Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...