Geplaatst op: 11-10-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Huishoudens gaven in 2010 duizend euro uit aan sport

Huishoudens gaven in 2010 duizend euro uit aan sport

In 2010 was sport in Nederland goed voor 1 procent van het bbp. Huishoudens besteedden in dat jaar gemiddeld ruim duizend euro aan het beoefenen en bekijken van sport. Dat schrijft het CBS vandaag in haar webmagazine.


Sporteconomie goed voor 1% van bbp

De sporteconomie in Nederland was, met een toegevoegde waarde van 5,4 miljard euro, goed voor 1 procent van het bbp in 2010. Dit aandeel is gelijk aan dat in 2006 en 2008. Zowel overheid, bedrijven als personen dragen bij aan de sporteconomie, die bestaat uit alles wat met het beoefenen, bekijken en faciliteren van sport te maken heeft. In 2010 werkten 150.000 mensen, 1,7 procent van alle werkzame personen, in een baan die met sport te maken had.


Gemiddeld duizend euro per huishouden uitgegeven aan sport

Huishoudens besteedden in 2010 ongeveer 7,5 miljard euro aan alles wat te maken heeft met sport. Dit komt neer op ruim duizend euro per huishouden. Een derde van dit bedrag werd besteed aan contributies, lesgelden en entreebewijzen bij sport- en fitnessclubs. De horeca bij de sport ontving 14 procent (ruim een miljard euro). Naast de uitgaven in sportkantines zijn hierin ook bijvoorbeeld hotelovernachtingen van bezoekers aan een sportevenement meegeteld. Huishoudens kochten in 2010 verder voor in totaal 840 miljoen euro aan sportkleding en besteedden ongeveer datzelfde bedrag aan sportartikelen, sportfietsen en zeilboten.



Minder uitgegeven aan horeca

De totale uitgaven van huishoudens aan sport in 2010 lagen 7 procent hoger dan in 2006. Dit komt overeen met de inflatie in die periode. Aan sport- en fitnessdiensten werd ruim 14 procent, en aan sportkleding bijna 13 procent meer besteed. De uitgaven aan de horeca in de sport zijn juist afgenomen, met ruim 11 procent.


Topics:Sport
Trefwoorden: sport, bestedingen, uitgaven

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...