Geplaatst op: 16-10-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

Jongerencultuur dance-muziek interessant voor grote merken

Jongerencultuur dance-muziek interessant voor grote merken
De dance-industrie is naar schatting op dit moment wereldwijd goed voor ruim 5,7 miljard dollar. De komende vier jaar groeit deze industrie naar schatting met ongeveer 1 miljard dollar tot een wereldwijde industrie die in 2017 bijna 6,7 miljard dollar groot zal zijn. Vorig jaar becijferde EVAR al dat met dance-muziek in Nederland ruim een half miljard euro is gemoeid en de dance-industrie goed is voor ongeveer 7.000 fulltime banen.

Dance-industrie 5,7 miljard dollar groot
Met de dance-industrie gaat het op dit moment wereldwijd voor de wind. De muziekstroming mag zich verheugen in een groeiende belangstelling van een breed publiek van jongeren en jongvolwassenen. Vooral in Noord- en Zuid-Amerika liggen op dit moment de grootste kansen voor de dance-industrie, maar ook in Azië bloeit dance als muzikale stroming. Aan de vooravond van het Amsterdam Dance Event (ADE.), van 16 tot en met 20 oktober, laten ramingen van economisch advieskantoor EVAR Advisory Services zien dat de wereldwijde dance-industrie op dit moment ruim 5,7 miljard dollar groot is.

Veel te winnen voor Nederland
Ap Reinders, directeur van EVAR Advisory Service stelt dat er voor Nederland veel te winnen valt op het gebied van dance-muziek. Ruim 60 procent van de wereldwijde waarde van de dance-industrie (4,2 miljard dollar) komt voor rekening van festivals en evenementen. 

Jongerencultuur
Sponsoring houdt gelijke tred met de populariteit van de muziekstroming en zal naar schatting over vier jaar wereldwijd ruim 1 miljard dollar bedragen. "Een logische ontwikkeling omdat het veel meer is dan alleen de muziek; het is een jongerencultuur die bijzonder interessant is voor grote merken", legt Reinders uit. De creativiteit van de dance-industrie, de verwevenheid met andere sectoren zoals ICT en media maar zeker ook de aantrekkingskracht van festivals en evenementen op een relatief jonge en koopkrachtige doelgroep: het zijn allemaal aspecten die volgens EVAR economisch gewicht in de schaal leggen.

Trefwoorden: muziekstromingen, muziekindustrie, jongerenculturen, dance, evenementen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
24/01/25
Mogelijkheden en risico’s van AI in de toeristische sector
Tijdens de internationale toerismebeurs FITUR in Madrid hebben UN Tourism en hogeschool Saxion een gezamenlijk rapport gepresenteerd. Het rapport, getiteld ‘Artificial Intelligence Adoption in Tourism: Key Considerations for Sector Stakeholders’, onderzoekt het gebruik, de risico’s en mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (AI) in de toerismesector.
23/01/25
Exclusief voor leden
Nederlandse Arq hotelgroep onthult groeiplannen
Wat begon met de aankoop van het Haagse Paleis Hotel in september, door Arq hotelgroep groeide eerder deze maand uit tot een collectie van twee met de aansluiting van Kloosterhotel de Soete Moeder in Den Bosch. De groei moet snel gaan, meldt de groep.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...