Grote muziekevenementen blijven scoren
Kleine festivals in de problemen
In 2012 hebben Nederlandse
consumenten hebben 715 miljoen euro uitgegeven aan muziek,
variërend van (grote) concerten tot dance-evenementen en de aankoop van
muziek-cd's, downloads en streams. Bijna driekwart van de totale
uitgaven, 525 miljoen euro, komt voor rekening van live
muziekevenementen. In 2017 ligt dit bedrag bijna 12 procent hoger op 587
miljoen euro. Dat blijkt uit de Entertainment & Media Outlook
2013-2017 van PwC.
Grote evenementen scoren
Vooral de grote evenementen doen het goed. Zo zijn optredens van de grootste (pop)artiesten binnen enkele minuten uitverkocht. Dat zijn duizenden tickets tegen forse toegangsprijzen. "Ook de dominante positie van Nederlandse deejays wereldwijd vertaalt zich in drukbezochte dance-events, waar reclame maken bijna niet voor nodig is", zegt Ennèl van Eeden, mediaspecialist bij PwC. "Tien jaar geleden waren er zo'n vier dance-events, nu zijn het er vele tientallen die allemaal populair zijn. Met een gemiddelde toegangsprijs van 30 euro betekent dit zo'n 50 miljoen euro omzet voor alleen de dance-events."
Kleine festivals in de problemen
Waar de grote evenementen niet worden gehinderd door economische tegenwind, is dat bij kleinere evenementen wel het geval. Bezoekersaantallen blijven achter en er wordt door consumenten aantoonbaar minder uitgegeven aan drank en eten. Beschikbare subsidies voor festivals zijn de afgelopen jaren met 15 procent gekrompen. "Vooral de kleinere concerten en festivals hebben relatief grote afhankelijkheid van overheidssubsidies. Die lopen al jaren terug en bedreigen sommige festivals in hun bestaan", denkt Van Eeden.
Topics:Evenementen
Trefwoorden: evenementen, festivals, concerten