Geplaatst op: 08-11-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Grote muziekevenementen blijven scoren

Kleine festivals in de problemen

Grote muziekevenementen blijven scoren
In 2012 hebben Nederlandse consumenten hebben 715 miljoen euro uitgegeven aan muziek, variërend van (grote) concerten tot dance-evenementen en de aankoop van muziek-cd's, downloads en streams. Bijna driekwart van de totale uitgaven, 525 miljoen euro, komt voor rekening van live muziekevenementen. In 2017 ligt dit bedrag bijna 12 procent hoger op 587 miljoen euro. Dat blijkt uit de Entertainment & Media Outlook 2013-2017 van PwC.

Grote evenementen scoren
Vooral de grote evenementen doen het goed. Zo zijn optredens van de grootste (pop)artiesten binnen enkele minuten uitverkocht. Dat zijn duizenden tickets tegen forse toegangsprijzen. "Ook de dominante positie van Nederlandse deejays wereldwijd vertaalt zich in drukbezochte dance-events, waar reclame maken bijna niet voor nodig is", zegt Ennèl van Eeden, mediaspecialist bij PwC. "Tien jaar geleden waren er zo'n vier dance-events, nu zijn het er vele tientallen die allemaal populair zijn. Met een gemiddelde toegangsprijs van 30 euro betekent dit zo'n 50 miljoen euro omzet voor alleen de dance-events."

Kleine festivals in de problemen
Waar de grote evenementen niet worden gehinderd door economische tegenwind, is dat bij kleinere evenementen wel het geval. Bezoekersaantallen blijven achter en er wordt door consumenten aantoonbaar minder uitgegeven aan drank en eten. Beschikbare subsidies voor festivals zijn de afgelopen jaren met 15 procent gekrompen. "Vooral de kleinere concerten en festivals hebben relatief grote afhankelijkheid van overheidssubsidies. Die lopen al jaren terug en bedreigen sommige festivals in hun bestaan", denkt Van Eeden.
Link: https://actueel.nl.pwc.com/site/content_en_technologie/entertainment_en_media/1822/steeds_meer_inkomsten_uit_live_muziekevenementen.html
Trefwoorden: evenementen, festivals, concerten

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.
28/11/24
Kinepolis biedt Cosy Loungers voor business class-ervaring
Bij Kinepolis Leidschendam krijg je vanaf 4 december niet alleen een film in perfecte projectie en ultiem geluid, maar lig je zelfs goed.
28/11/24
Aantal kampeerauto’s in 8 jaar tijd verdubbeld, grootste groei in Utrecht
Uit de cijfers van branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI) en databureau VWE blijkt dat er nu 200.000 campers zijn geregistreerd in Nederland.
26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.

||| Agenda |||

29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...