Geplaatst op: 16-11-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Museumkaart levert musea extra bezoek én geld op

Museumkaart levert musea extra bezoek én geld op
De Museumkaart heeft voor de deelnemende musea een positief effect op zowel het bezoek als de inkomsten, zo concludeert SEO Economisch Onderzoek in haar rapport 'Effecten van de museumkaart op museumbezoek en inkomsten'. De deelnemende musea ontvingen in 2012 door de Museumkaart 3,4 miljoen extra bezoeken.  Dit leverde € 14 miljoen aan extra entree-inkomsten op. Het onderzoek is i opdracht van de Stichting Museumjaarkaart uitgevoerd.

Museumkaarthouders bezoeken vaak een museum
Museumkaartbezitters bezoeken drie keer zo vaak een museum als zij zonder museumkaart zouden hebben gedaan. In totaal hebben de 900.000 museumkaarthouders in 2012 5 miljoen bezoeken aan de deelnemende musea gebracht. Als de museumkaart niet had bestaan, dan hadden de museumkaarthouders naar schatting 3,4 miljoen minder bezoeken aan de deelnemende musea gebracht.

Tabel 1: Bezoek van kaart- en niet-kaarthouders van musea


Kaart levert musea € 27 miljoen op
Door de extra bezoeken van museumkaarthouders verdienden de deelnemende musea in 2012 € 27 miljoen. Deze extra verdiensten komen zowel uit de vergoeding van museumkaartbezoek door de Stichting Museumkaart als door inkomsten uit horeca en museumwinkels. De Stichting Museumkaart heeft in 2012 per museumkaartbezoek 65 procent van de normale toegangsprijs vergoed. Dit is betaald uit de inkomsten van de museumkaart, die in 2012 voor een volwassene € 44,95 kostte. Als de museumkaart niet had bestaan, hadden de musea geen € 29 miljoen aan museumkaartinkomsten maar € 15 miljoen aan entreegelden verdiend aan de bezoeken van de museumkaarthouders.

Tabel 2: Financiële effecten museumjaarkaart



Musea verdienen ook nog eens aan kleine horeca en museumwinkel
Aan de museumwinkel en kleine horeca is bijna € 13 miljoen verdiend door extra bezoeken van de museumkaarthouders. Bij het berekenen van de extra inkomsten zijn personeelskosten door extra bezoeken door museumkaarthouders niet meegenomen. Dit geldt bijvoorbeeld voor extra medewerkers bij de garderobe, kassa, museumwinkel en museumhoreca. De extra inkomsten slaan voornamelijk neer bij grote musea: € 11 miljoen van de € 27 miljoen is verdiend door de 10 musea met de meeste museumkaartbezoekers.

Museumjaarkaart genereert extra inkomsten
Siebe Weide, directeur van de Nederlandse Museumvereniging: "Het onderzoek heeft aangetoond dat de Museumkaart substantieel extra inkomsten genereert voor de museumsector. Hoe meer Museumkaarten, hoe beter. Dat is verheugend nieuws". Het aantal Museumkaarthouders groeit al jaren gestaag, ondanks enkele recente prijsverhogingen. Ook in 2013 is de Museumkaart onverminderd populair. Met name de heropende musea zijn publiekstrekkers.

Over het onderzoek
De Stichting Museumkaart heeft SEO Economisch Onderzoek gevraagd om het effect van de museumkaart op het bezoek aan musea en de inkomsten van deze musea te onderzoeken. SEO heeft in samenwerking met The Choice enquêtes uitgevoerd onder museumpubliek, museum-kaarthouders en musea. Daarnaast zijn gegevens van de Stichting Museumkaart gebruikt. Op basis van deze informatiebronnen is het effect van de museumkaart op het museumbezoek geschat en zijn de financiële effecten voor musea doorgerekend.

Over de Museumkaart
De Nederlandse Museumvereniging is uitgever van de Museumkaart. De exploitatie van de kaart is ondergebracht in een stichting die geen subsidie ontvangt. Museumkaart is beneficiënt van de BankGiro Loterij. De inkomsten van de stichting komen ten goede aan de deelnemende musea. De Museumkaart is persoonsgebonden en geeft een jaar lang onbeperkt toegang tot 400 musea in heel Nederland. Men koopt de Museumkaart steeds vaker online, als cadeau, zeker in de decembermaand.
Link: http://www.museumvereniging.nl/Nieuwsoverzicht/Nieuwsdetailpagina/tabid/351/NewsListId/9/NewsItemId/786/Default.aspx
Topics:Cultuur
Trefwoorden: musea, museumjaarkaart, inkomsten

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

04/12/24
Nieuwe natuur bij Schokeiland
Er komt nieuwe natuur in Flevoland bij Schokeiland. Dat is relevant voor de toeristische sector. Schokeiland is één van de dertien Nederlandse Unesco Werelderfgoederen.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
04/12/24
Exclusief voor leden
Goed jaar voor PiNCAMP
Het gaat goed met PiNCAMP, het campingbedrijf van ADAC, ANWB en TCS. Het aantal boekingen groeide in 2024 met 28% in vergelijking met 2023. De website PiNCAMP en anwbcamping.nl trok 14 miljoen bezoekers.
04/12/24
Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achert
Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.
04/12/24
Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme zoekt voorzitter
De nieuwe Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT) zoekt een onafhankelijk voorzitter. Deze mag het stokje overnemen van kwartiermaker Rob van Gijzel. De Raad is op zoek naar een voorzitter met publiek-privaat bestuurlijke statuur die tegelijkertijd overtuigend en verbindend is.
04/12/24
Exclusief voor leden
Toegankelijk maken collectie kost 5 jaar
De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.
04/12/24
Nieuwe voorzitter en ambassadeur voor Varend Corso
Varend Corso Westland krijgt een nieuwe voorzitter. Irma Smits neemt de voorzittershamer over van Ro...
03/12/24
Exclusief voor leden
Hotel en ontmoetingsplaats voor design Kazerne krijgt twee nieuwe eigenaren
Hotel, horeca en ontmoetingsplaats voor design Kazerne BV in Eindhoven is officieel overgenomen door Bram Bijnen en Dick Spierenburg. Samen brengen zij een frisse visie en jarenlange ervaring mee om deze unieke plek verder te ontwikkelen als dé ontmoetingsplek, melden de oprichters.

||| Agenda |||

08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...